رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

اقتصاد و زندگی مردم باید در کنار کرونا مورد توجه باشد

رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند؛ برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تایید نکرده است اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت موثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم.

22 آذر 1399
کد خبر : 35764
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که در روند بیماری کرونا در کل کشور شرایط رو به بهبود است و فقط در ۱۲ شهرستان در کل کشور شرایط قرمز است و مابقی نارنجی یا زرد هستند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر زمان ما حس کنیم که دیگر مساله کرونا حل شده است و عادی‌انگاری شود مشکلات بیشتر می‌شود، گفت: این بیماری یک بیماری است که تنها بحث پزشکی درباره آن مطرح نیست. بحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را هم در بر می‌گیرد و در سطح جهان هم به همین شکل صدماتی را وارد کرده است.

مهمترین نکات را در زیر بخوانید

- سلامت اول است اما فقط این نیست، اقتصاد و زندگی مردم هم هست و باید همه این موارد را رعایت کنیم و در نظر داشته باشیم.

- آزموده را آزمودن خطا است. در این مدت هم مشاهده کردیم هر موقع ازدحام زیاد شد و اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت،‌ بلافاصله با پیک بیماری در بخش‌های مختلف مواجه شدیم.

- این بیماری سبب شده رشد اقتصادی دنیا منفی ۳ شود و ضربه بسیار شدیدی نیز به اشتغال وارد شود.

- کرونا در بعضی از امور مانند گردشگری،‌ ورزش، مسائل فرهنگی،‌ آموزشی به شدت اثر گذاشته و حادثه عجیب و بی‌نظیر در یک قرن اخیر است.

- هیچگاه از سوی ایران انکاری در مورد کرونا صورت نگرفت،: رویکرد ما  پذیرش مساله بود و بلافاصله پاسخ به هنگام انجام شد. اگر مساله را ما متوجه شدیم ولی در اجرای آن تاخیر روا بداریم و بگویم فردا یا ۱۰ روز دیگر آن را انجام می دهیم که اینگونه نبوده است.

-استراتژی ما نیز از ابتدا مشخص بود. بعضی از کشورها دچار استراتژی سردرگمی شدند و نمی دانستد چه کاری باید انجام دهند ولی اقدامات ما از اول کاملا روشن بود و آمادگی بسیار بزرگی در روزهای اولیه، هم بهداشت درمان و هم نیروهای مسلح داشت و همه به میدان آمدند

- هیچ زمان دنبال پندارگرایی و خرافات نبودیم. دولت و وزارت بهداشت همیشه بر مبنای اصول علمی حرکت کرد و متخصصان ما به خوبی و روشنی اعلام کردند که حرف آنان با متخصصان دنیا و با آنچه که وزارت بهداشت جهانی می‌گفت، همسان بود بنابراین ما پندارگرایی نکردیم و با عمل‌گرایی حرکت کردیم.  

- آمار ما خوشحال کننده است و همه نمودارهایی که داشت به سمت آسمان می‌رفت، سر به زیر و متواضع شدند.

-همه اقدامات لازم برای ساخت واکسن در داخل و واردات خارجی صورت گرفته و انجام خواهد شد.

- دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تایید نکرده است اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت موثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم.

- این واکسن‌ها را وارد می کنیم تا کادر درمان که پرریسک هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا شرایط بهتری فراهم شود و واکسن های بیشتری در اختیار قرار بگیرد.

در همین رابطه