رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اعلام کرد

صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون یورویی در ساخت خط لوله گوره-جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران ضمن اشاره به داخلی‌سازی تجهیزات ساخت خط لوله گوره-جاسک از صرفه‌جویی ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی خبر داد.

23 آذر 1399
کد خبر : 35773
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در دهه‌های گذشته عمده صادرات نفت ایران از جزیره خارک انجام می‌شد. این جزیره به دلیل موقعیت طبیعی خود به این منظور انتخاب شده بود. با این حال برای متنوع‌سازی پایانه‌های صادراتی و همچنین افزایش تاب‌آوری صادرات نفت، جاسک به عنوان هاب دوم انتخاب شد تا نفت تولیدی در خوزستان و میادین غرب کارون بعد از انتقال به وسیله خط لوله‌ای هزار کیلومتری از گوره به جاسک، صادر شود.

قرار است فاز اول این خط لوله تا پایان سال، آماده بهره‌برداری شود. تاکنون نیز فاز اول این پروژه پیشرفتی ۸۰ درصدی داشته و آنگونه که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرده اجرای این طرح ۸ هزار اشتغال مستقیم و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران همچنین به ساخت نیمی از پمپ‌های موردنیاز این طرح اشاره کرد و گفت که ۷۸۰ کیلومتر از هزار کیلومتر خط لوله به کارگاه ارسال شده و در حال جوشکاری است.

وی با بیان اینکه فاز اول این طرح با هدف ایجاد ظرفیت انتقال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود و تاکنون پیشرفت فیزیکی در این فاز از ۸۰ درصد عبور کرده است، ادامه داد: اکنون بیش از ۷۸۰ کیلومتر لوله به سایت تحویل و بیش از ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که بر اساس برنامه پیش‌رو، تمام گستره خط لوله که حدود هزار کیلومتر است تا پایان امسال نصب، تست و عملیاتی خواهد شد.

دهقانی افزود: بیش از ۹۵ درصد از کالاها و خدمات موردنیاز در این طرح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی تأمین و با داخلی‌سازی تجهیزات از خروج بیش از ۵۰۰ میلیون یورو جلوگیری شده و اعتبار مصوب طرح یک و نیم میلیارد یورو است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد:‌ در راستای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، در این طرح برای حدود هشت هزار نفر به صورت مستقیم و پانزده هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است که بخش عمده این نیروها از نیروهای بومی در گستره ۱۰۰۰ کیلومتری گوره تا جاسک هستند.

وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا ادامه داد: به دلیل اهمیت داشتن و استراتژیک بودن این طرح، دست‌اندرکاران طرح با رعایت پروتکل‌های ستاد مبارزه با شیوع بیماری کرونا بدون هیچ تعطیلی و بی‌وقفه برای به ثمر رساندن این طرح در تلاش هستند و تمامی فعالیت‌ها در همه جبهه‌های کاری با جدیت در حال انجام است تا بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی پیش برویم و فاز اول طرح تا پایان امسال راه‌اندازی شود.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

از اهم پروژه‌های این طرح ملی می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت‌ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

موضوعات :
در همین رابطه