رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق همدان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دیپلماسی اقتصادی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی موفق خواهد بود

رئیس اتاق همدان برقراری ارتباط موثر و دو طرفه بین سفرای ایران در دیگر کشورها با اتاق های استانی در راستای ارتقای سطح مناسبات تجاری بین ایران و کشورهای هدف را از وظایف معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
24 آذر 1399
کد خبر : 35802
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق همدان برقراری ارتباط موثر و دو طرفه بین سفرای ایران در دیگر کشورها با اتاق های استانی در راستای ارتقای سطح مناسبات تجاری بین ایران و کشورهای هدف را از وظایف معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دانست.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان

رئیس اتاق همدان معتقد است چنانچه بخش خصوصی ایران به جایگاه واقعی خود برسدد و در مذاکرات اقتصادی به عنوان محور اصلی ورود کند، سطح فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور ارتقا پیدا خواهد کرد. این رویه را در دیگر کشورها شاهد هستیم و تجربه جهانی نیز نشان می دهد که بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری عملکرد صددرصد بهتری دارد.

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با توجه به تغییر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم تغییر در رویکردها و نگرش های حاکم بر اقتصاد، تصریح کرد: تا زمانی که کل حاکمیت به این جمعبندی نرسد که فعالیت های اقتصادی باید توسط بخش خصوصی و اتاق ها انجام شود، موفقیت چشمگیری در این حوزه نخواهیم داشت.

به باور این فعال اقتصادی در مذاکرات اقتصادی باید از ظرفیت اتاق ها استفاده شود. چراکه اعضای آنها شناخت و تسلط بیشتری بر بازارها دارند و در مرحله اجرا نیز فعالان بخش خصوصی هستند که باید وارد عمل شوند و تجارت و سرمایه گذاری در دیگر نقاط دنیا را پیش ببرند.

زبردست در ادامه نقش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه را هماهنگ کننده و برقرارکننده روابط بین سفرای ایران در دیگر کشورها و اتاق های استانی دانست و گفت: در حال حاضر سفرا در دیگر کشورها شناخت دقیق و موثری از ظرفیت های استانی و منطقه ای کشور خود ندارند، بنابراین نمی توانند در معرفی امکانات و ایجاد زمینه ای برای توسعه مناسبات تجاری بین ایران و کشور هدف، قدمی بردارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر من به عنوان رئیس اتاق همدان شناختی از بازارهای هدفم ندارم، اینجاست که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارتخانه می تواند نقش خود را ایفا کند و رابطه ای بین من و سفیر کشورم در بازار هدف ایجاد کند. این ارتباط بسیار مهم و کلیدی است. سفرای ایران باید نسبت به مسائل اقتصادی و اهمیت آن برای ایجاد روابط سیاسی مستحکم و پایدار واقف باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش هایی که از سال ها قبل برای بالا بردن سطح توجه وزارت امور خارجه به مسائل اقتصادی صورت گرفته اشاره و عنوان کرد: مدت هاست که این نقطه ضعف در بدنه وزارت خارجه کشور وجود داشت. تا اینکه در دوره اصلاحات اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت اما با تغییر دولت، مجدد نسبت به آن غفلت شد تا با آمدن آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه دوباره موضوع ورد توجه قرار گرفت و معاونت دیپلماسی اقتصادی کار خود را آغاز کرد.

رئیس اتاق همدان استفاده از افرادی که رویکردهای سیاسی داشته و نسبت به موضوعات اقتصادی توجه کمتری دارند را برای این معاونت نامناسب دانست و تاکید کرد: خیلی مهم است که معاون دیپلماسی اقتصادی از ظرافت های حوزه اقتصادی آگاهی داشته باشد و این بخش را با نگاه سیاسی تحلیل نکند. معاون دیپلماسی اقتصادی باید ارتباط تنگاتنگی با اتاق ایران و اتاق های استانی داشته باشد. باید با اولویت دادن به مسائل اقتصادی زمینه را برای توسعه مناسبات تجاری بین ایران و دیگر کشورها فراهم کند و باور داشته باشد که در این مسیر، بخش خصوصی به عنوان محور مذاکرات قرار گیرد.

در همین رابطه