رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام مصوب شد

اطلس اراضی استان ایلام در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ادغام می‌شود

در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان ایلام، بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی متشکل از مجموعه ظرفیت‌های اقتصادی استان تأکید شد و با نظر مساعد رئیس، دبیر و سایر اعضای این شورا، ادغام اطلس اراضی استان ایلام در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان تصویب شد.

25 آذر 1399
کد خبر : 35821
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار ایلام با تأکید بر شناسایی نوع کاربری اراضی این استان، گفت: اطلس اراضی باید در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ادغام و بارگذاری شود.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام افزود: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری باید بتواند بانک اطلاعاتی جامعی متشکل از مجموعه ظرفیت‌های اقتصادی استان را که دارای شرایط سرمایه‌گذاری هستند را تدوین و در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار دهد.

او تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند برای تقویت بانک اطلاعات جامع در قالب مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اهتمام جدی داشته باشند و به‌صورت دائم اطلاعات را به‌روزرسانی کنند.

 استاندار ایلام گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی ازجمله پتروشیمی، نفت و گاز، مزیت ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و کارخانه سیمان است که باید از این پتانسیل‌ها بیشتر استفاده شود.

او افزود: همه دستگاه‌ها موظف به همکاری در تدوین اطلس اراضی و تکمیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری هستند تا اطلاعات موردنیاز به سهولت در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

استاندار ایلام یادآور شد: علاوه بر جلسات دولت با بخش خصوصی در جلسات اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل نیز مشکلات واحدهای تولیدی مطرح و بسیاری از مسائل و مشکلات فراروی واحدهای اقتصادی و تولیدگران پیگیری و برطرف شده است.

او تأکید کرد: مصوبات و تعداد جلسات دولت با بخش خصوصی باید بیشتر شده تا مشکلات فراروی فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف ریشه‌یابی و برطرف شود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز باید در راستای حل مسائل بخش خصوصی اهتمام بیشتری داشته باشند، افزود: همه دستگاه‌ها باید بیشترین همکاری را در حل مشکلات واحد تولیدی بخش خصوصی داشته باشند.

او به مشکلات کارخانه سیمان دهلران اشاره کرد و افزود: مشکل این واحد اجرای ماده ۲۰ رفع موانع تولید است که اگر طبق قانون هر واحدی از این تسهیلات استفاده کند و در موعد مقرر نتواند تسهیلات خود را بازپرداخت کند، دولت اجازه می‌دهد با نرخ اولیه این تسهیلات را نیز تسویه کند.

استاندار ایلام در خصوص رفع مشکلات کارخانه سیمان دهلران نیز اظهار داشت: حل مشکلات کارخانه سیمان دهلران منوط به اجرای تعهدات، همکاری و تسریع در بهره‌برداری این واحد است.

سلیمانی دشتکی در خصوص رفع مشکلات کارخانه سیمان ایلام نیز گفت: کارخانه سیمان ایلام مسائل زیادی ازجمله تبدیل سوخت گاز به مازوت داشت که با رایزنی متعدد با شرکت ملی گاز مشکلات این واحد تولیدی نیز برطرف شد.

استاندار ایلام در ادامه از دادگستری استان برای همکاری در راستای حفاظت از اراضی ملی در این منطقه تقدیر کرد.

سلیمانی دشتکی افزود: دستگاه‌های اجرایی در راستای حفظ بیت‌المال و اراضی ملی با کسانی که قصد سوءاستفاده از این تغییر کاربری اراضی را دارند به‌صورت جدی برخورد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: بانک اطلاعاتی اقتصادی باید با شناسایی ظرفیت‌های استان و متشکل از دستگاه‌های اجرایی تدوین شود.

شعبان فروتن بیان کرد: اطلس اراضی نیز با ادغام در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری می‌تواند فرصت مطلوبی را در حوزه اقتصادی استان و وضعیت اراضی و طرح‌های اقتصادی در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار دهد.

او ادامه داد: بخش خصوصی استان ایلام آمادگی دارد در راستای تقویت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اطلاعات اقتصادی همکاری مطلوبی داشته باشد.

فروتن تأکید کرد: می‌طلبد برای جذب سرمایه‌گذاران، همه دستگاه‌های و بخش خصوصی استان همکاری مضاعفی داشته باشند تا زمینه لازم برای جلب سرمایه‌گذاران و به دنبال آن جهش اقتصادی فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری ایلام نیز در این نشست گفت: هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی ملی غیرقانونی بوده و با مسببان به‌شدت برخورد می‌شود.

عبدالوهاب بخشنده بیان کرد: با کسانی که بخواهند به نسبت به تغییر غیرقانونی اراضی ملی که برای اجرای طرح‌های اقتصادی در نظر گرفته شده اقدام کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام نیز به ضرورت اجرای اطلس زمین در راستای جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند اطلاعات اراضی دولتی که دارای امکانات مناسب آب، برق و گاز هستند را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

قدرت فیض الهی بیان کرد: ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی اراضی را که قابلیت اجرای طرح برای سرمایه‌گذاری دارند را در اختیار اطلس اراضی قرار دهند.

در این نشست مصوب شد که طرح اطلس اراضی در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ادغام شود.

همچنین مصوب شد که کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که ظرف مدت دو هفته در راستای تهیه اطلس اراضی و تقویت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری همکاری کامل داشته باشند در صورت عدم همکاری با آنان برخورد شود.

مصوب شد که اراضی دارای قابلیت اجرای طرح در طول دوران گذشته تاکنون که نحوه واگذاری آنها از شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و گلخانه‌ای که پیشرفت مناسب نداشته‌اند توسط شهرک‌های صنعتی، امور اراضی، منابع طبیعی و کشاورزی شناسایی و برابر مفاد قرارداد چنانچه در اجرای طرح کوتاهی کرده‌اند، خلعید کنند و کلیه این طرح‌ها برای واگذاری مجدد به متقاضیان سرمایه‌گذاری در اختیار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای استفاده در سایت این مرکز قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه