کمیته کسبوکارهای نوین کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران و جامعه گردشگری الکترونیکی با همکاری معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و ایکوم ایران «وبینار هوش مصنوعی در گردشگری با تمرکز بر مدیریت موزه» را برگزار میکند.
هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصهی فناوری، که از آن بهعنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد میشود، به انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیمگیریهای استراتژیک، و مدلسازی و شبیهسازی کمک شایانی کرده و با ارتقاء بهرهوری و بهینهسازی خدمات، ارزشافزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسبوکارها فراهم میسازد.
یکی از رایجترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ارائه خدمات امور مشتریان بصورت آنلاین و طراحی «چتبات» در هتلها، آژانسهای مسافرتی، موزهها، اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونهای که بدون دخالت انسان بتوان به کلیه سوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کند.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر فعالیتهای کاربر در داخل وبسایت و پلتفرمها صورت میگیرد. به عنوان مثال، امروزه وبسایتهای گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوهی تعامل، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وبسایت رد و بدل میشود به نیازها، انتظارات و علاقمندیهای او پی برده و بر اساس این شناخت، انواع محصولات و خدمات جذاب را مخصوص آن کاربر شخصیسازی و طراحی کرده و به وی ارائه کند.
همچنین بسیاری از کسبوکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع دادههای مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخشبندی مشتریان، قیمتگذاری انعطافپذیر، و تدوین استراتژی های کسبوکار میکند.
از این رو واضح است که هوش مصنوعی در آیندهای بسیار نزدیک تحولی بنیادین در شیوهی فعالیت کسبوکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیتها و امکانات هوش مصنوعی در بخشهای مختل صنعت گردشگری نظیر میراث فرهنگی، سیستمهای رزرواسیون، تورگردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیاء، شهرهای هوشمند، واقعیت افزوده، و گردشگری مجازی و همچنین شخصیسازی تجربه سفر، هوشمندسازی پلتفرمهای رتبهبندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بستههای تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چتبات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستمهای قیمتدهی انعطاف پذیر، بی حد و مرز به نظر میرسد و با تدوین برنامههای استراتژیک، میتوان به بهینهسازی فعالیتها و همچنین خلق و تجاریسازی ایدههای نوآورانه پرداخت.
در وبینار هوش مصنوعی در گردشگری، یحیی تابش، استاد مدعو دانشگاههای استنفورد و برکلی، ضمن معرفی مفاهیم پایهای هوش مصنوعی، به نقش بیبدیل آن در افزایش بهرهوری، دقت در تصمیمگیری، تدوین دستاوردهای خلاقانه، نوآوری، توانمندسازی کارکنان و کارشناسان، پشتیبانی وارائه خدمات مطلوب، تدوین استراتژی کسبوکار، و ارائهی خدماتِ اطلاعرسانی هوشمندانه در صنعت گردشگری، خواهد پرداخت.
همچنین سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ایکوم ایران، به عنوان مهمان و حسن تقیزاده انصاری، کارآفرین خلاق صنعت گردشگری و رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران، به عنوان میزبان در این وبینار حضور دارند و به تبادل نظر پیرامون ظرفیتهای صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور، لزوم همگامسازی آن با فناوریهای روز جهان، و بسترسازی جهت افزایش خلاقیت، رشد و نوآوری در بخشهای مختلف صنعت گردشگری و مدیریت موزهها، به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.
این وبینار، شنبه ۲۹ آذر، ساعت ۲۰:۰۰ برگزار می شود و علاقهمندان میتوانند از طریق لینک e-tourism.ir/webinar وارد شوند. ضمن آنکه، شرکت در این وبینار برای کلیهی علاقمندان آزاد و رایگان است.