رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با سفیر ایران در مکزیک مطرح شد

روابط تجاری ایران و مکزیک، ناپایدار است

توسعه روابط تجاری ایران و مکزیک، محور نشست معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با سفیر ایران در مکزیک و مدیر خاورمیانه شورای تجارت خارجی مکزیک (کومسه) بود که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

29 آذر 1399
کد خبر : 35909
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشستی به‌صورت ویدیو کنفرانس با علیرضا قزیلی سفیر ایران در مکزیک و خورخه لوپز مورتون مدیر خاورمیانه شورای تجارت خارجی مکزیک (کومسه) گفت‌وگو کرد.

توسعه روابط تجاری ایران و مکزیک، محور این نشست مجازی بود و محمدرضا کرباسی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه مکزیک برای ایران به‌عنوان دروازه ورود به آمریکای لاتین است، گفت: به‌رغم جایگاه مهم اقتصادی دو کشور در دنیا، حجم همکاری‌های اقتصادی و مبادلات میان دو کشور در سطح مورد انتظار نیست. در شرایطی که حجم روابط تجاری ما با برخی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین به رغم برخی مشکلات سیاسی، در حدود یک میلیارد دلار است، روابط با مکزیک بسیار ناپایدار بوده است.

او از اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی جهت تأمین مواد پتروشیمی موردنیاز بازار مکزیک خبر داد و در ادامه افزود: همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با توجه به تجربیات دو کشور در ایجاد مجموعه‌های صنعتی، کشاورزی، فناوری، جهت صادرات به کشورهای ثالث باید موردتوجه قرار گیرد.

کرباسی تأکید کرد با سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان کالاهای موردنیاز دو کشور را در ایران تولید کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: مکانیزم تهاتر را با کشورهای آمریکای لاتین آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با طرح این موضوع در بانک مرکزی مکزیک، این هدف پیگیری و محقق شود.

در ادامه، مورتون، مدیر خاورمیانه کومسه به ارائه توضیحاتی در خصوص عضویت شرکت‌های مکزیکی در کمیته مشترک مکزیک و ایران پرداخت و افزود: شرکت‌های مکزیکی روابط خوبی با کشورهای حوزه خاورمیانه دارند و ما هرسال چندین هیات تجاری به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعزام می‌کنیم.

او تجهیزات پزشکی، چینی، گوشت و دارو را به‌عنوان حوزه‌هایی معرفی کرد که می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور موردتوجه دو کشور قرار گیرد و تأکید کرد: دارو و کالاهای بشردوستانه با توجه به اینکه شامل تحریم‌ها نیستند حوزه‌های خوبی برای شروع هستند.

مورتون پیشنهاد داد تا موافقت‌نامه‌ای که پیش‌ازاین میان ایران و مکزیک امضاشده است احیا و همچنین چند بند به‌عنوان دستور کار همکاری‌های فی‌مابین در آن درج شود.

پس‌ازآن، سفیر ایران در مکزیک بابیان اینکه سطح کنونی مناسبات تجاری به‌هیچ‌وجه در اندازه دو کشور نیست، تأکید کرد: ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای همکاری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

به گفته او، شرکت‌های علاقه‌مند برای فعالیت با مکزیک باید توسط شورای تجارت خارجی مکزیک و اتاق ایران ساماندهی شوند.

او اظهار کرد: درزمینهٔ پتروشیمی و پلی‌اتیلن تولیدکنندگان بزرگی در ایران هستند که آماده فعالیت با طرف‌های مکزیکی هستند که لازم است توسط اتاق مورد پیگیری قرار گیرد.

سفیر ایران در مکزیک اعلام کرد: موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، قبلاً مذاکره شده ولی منتظر نظر نهایی طرف مکزیکی هستیم. در همین راستا لازم است وزارت اقتصاد مکزیک سرعت عمل نشان دهد.

در این نشست همچنین مقرر شد تا مکانیزم تهاتر توسط کومسه موردبررسی قرارگرفته و نتیجه را به اتاق ایران اعلام کنند.

احیای موافقت‌نامه پیشین میان اتاق ایران و کومسه و اخذ پیش‌نویس از سوی کومسه جهت بازبینی و بررسی توسط اتاق ایران نیز از دیگر مصوبات این نشست مجازی بود.

در همین رابطه