ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسليت مي‌گوييم

رادیو مجازی اتاق ایران - 18 تیرماه 1403

در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی استان خوزستان بررسی شد

خرمای خوزستان و چالش‌های صادرات آن به هند

در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی استان خوزستان، وضعیت محصول خرمای این استان و چالش‌های صادرات آن به بازار هند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در این نشست از پیگیری سفیر ایران در دهلی‌نو، برای توسعه حجم صادرات گونه‌های متنوعی از خرمای خوزستان به این کشور خبر داد.

30 آذر 1399
کد خبر : 35921
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز پیگیری سفیر ایران در دهلی‌نو به‌منظور توسعه حجم صادرات خرمای استان خوزستان به این کشور خبر داد و گفت: با هماهنگی که انجام خواهد شد تلاش می‌شود تا گونه‌های متنوعی از خرمای استان خوزستان به هند صادر شود.

شهلا عموری در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اشاره به دغدغه‌های موجود فعالیت‌های اقتصادی مربوط به حوزه خرما در استان خوزستان افزود: توسعه بازارهای صادراتی ویژه خرمای استان خوزستان یک اولویت است که مستلزم برنامه‌ریزی و پیگیری‌های جدی است.

او شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان‌های خرماخیز را ظرفیتی مناسب برای کمک به کاهش این دغدغه‌ها عنوان کرد و افزود: به همین منظور تلاش می‌شود تا در نشست‌های مشترکی که برگزار می‌شود به مشکلات چنین استان‌هایی رسیدگی شود.

رئیس اتاق اهواز یکی از عوامل کاهش تولید خرما را خشک‌سالی‌های اخیر و شور شدن حقابه نخیلات در جنوب کشور دانست و گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برداشت‌های غیرمکانیزه و سنتی محصولات نیز از دیگر موارد تأثیرگذار بر تولید خرما است.

به گفته عموری کمبود نقدینگی، ضعف صنایع تبدیلی و بسته‌بندی از مهم‌ترین مشکلات عمده تولیدکنندگان این حوزه هستند.

او به جایگاه پنجم ایران در تولید خرما طی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در بین ۶ کشور تولیدکننده عمده این محصول اشاره کرد و افزود: ایران نسبت به کشورهای تونس، عربستان، امارات متحده عربی، الجزایر همچنین رژیم صهیونیستی با ارزش صادراتی یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار، ۱۶ درصد تولید و ۲۱ درصد از اراضی سطح زیر کشت خرما را دارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: سهم ایران از ارزش صادرات خرما در بین این کشورها ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۷.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ بوده است.

عموری با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات خرمای کشور روبه کاهش است گفت: علاوه بر تحریم و شیوع کرونا باید دیگر دلایل بروز این کاهش صادرات مورد بررسی قرار گیرد.

او کشورهای مراکش، هند، فرانسه، امارات متحده عربی، آلمان و آمریکا را عمده واردکنندگان خرما در دنیا اعلام کرد و گفت: برای برنامه‌ریزی مشخص در زمینه توسعه بازارهای تجاری خرما باید سهم استان‌های خرماخیز از صادرات به این کشورها مشخص شود.

رئیس اتاق اهواز یادآور شد: باید توجه داشت که در سال ۱۳۹۸ سهم صادرات خرمای کشور به میزان ۳۹ درصد کاهش یافت که این میزان نسبت به دیگر کشورها از عدد قابل‌توجهی برخوردار است.

تأثیرات منفی تصمیم‌گیری آنی در مسیر صادرات

رئیس انجمن ملی خرمای ایران، استان خوزستان را دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد در حوزه تولید و صادرات خرما معرفی ‌کرد و گفت: بااین‌وجود صنعت خرمای خوزستان با مشکلات متعددی در زمینه تولید، صنایع تبدیلی و صادرات روبه‌رو است.

محسن رشیدفرخی به روند کاهش صادرات خرمای کشور از سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل این کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان بوده و سپس با شیوع کرونا این رویه شدت یافته است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران عامل دیگر این شرایط را تأثیرات منفی برخی تصمیم‌گیری‌ها در مسیر صادرات و همچنین تولید خرما بیان ‌کرد و ادامه داد: تصمیمات آنی تصمیم‌گیران در بخش صادرات فعالیت‌های تجاری حوزه خرما در کشور را تحت تأثیر قرار داده و منجر به از دست رفتن بازارهای هدف خارجی شده است.

رشیدفرخی افزود: تصمیم آنی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما درحالی‌که خرمای صادراتی تجار ایرانی در انتظار ترخیص از گمرک بوده به فعالیت‌های تجارت خارجی کشور آسیب‌های زیادی وارد کرده که باید از تکرار چنین اتفاقاتی پیشگیری شود.

او یادآور شد: این‌گونه تصمیمات درنهایت باعث از دست رفتن بازار خرمای ایران و تصاحب آن از سوی کشورهایی مانند عربستان گردید.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران از دولت خواست برای جبران بخشی از این خسارت‌ها از اعمال ممنوعیت‌های صادراتی برای ۲ سال آینده (در بخش خرما) جلوگیری کند تا از این طریق امکان برنامه‌ریزی برای صادرات خرمای خوزستان به کشور هند در مسیری روشن و مشخص فراهم شود.

برنامه‌ریزی صادراتی به هند مستلزم برآورد دقیق تولید استان

در بخشی از این نشست، معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با تأکید بر اینکه ترسیم چشم‌انداز صادرات ویژه محصولاتی مانند خرما به کشور هند نیازمند بررسی دقیق میزان تولید آن است گفت: آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهادکشاورزی استان نشان می‌دهد که به دلایل مختلف حجم تولید خرما در خوزستان روبه کاهش است.

عبدالرحمان ناصریان افزود: سوء مدیریت، محدودیت در اختصاص منابع آبی و آسیب‌های ناشی از شرایط جوی استان منجر به کاهش ۳۵ درصدی در تولید محصولات خرما در خوزستان شده است.

او کاهش این میزان از تولید خرما را یک آسیب جدی برای استان خوزستان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به سهم ۵۰ درصدی این استان در صادرات خرما چاره‌اندیشی و جلوگیری از تداوم این شرایط ضروری است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان با تأکید بر ساماندهی حوزه تولید خرما در استان یادآور شد: در این صورت است که می‌توان به‌منظور توسعه فعالیت‌های تجاری و ترسیم چشم‌اندازهای صادراتی به هند برنامه‌ریزی کرد.

کاهش چشم‌گیر صادرات خرما از مبادی تجاری خوزستان

سرپرست معاونت امور گمرکی اداره کل گمرکات خوزستان نیز در این نشست در خصوص میزان صادرات خرما از این استان به کشور هند گفت: تاکنون این محصول به‌صورت مستقیم از خوزستان به هند صادر نشده و احتمالاً صادرات آن از دیگر مبادی صادراتی کشور انجام گردیده است.

غلامرضا تنه‌کار به حجم صادرات خرما از مبادی گمرکی خوزستان از سال ۹۵ تا ۶ ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ بالغ‌بر ۲ هزار و ۴۸۹ تن و ۸۴۳ کیلو صادرات خرما از خوزستان انجام شد.

تنه کار میزان صادرات این محصول در سال ۱۳۹۶ را یک هزار و ۱۹ تن عنوان کرد و افزود: سال ۹۷ صادرات خرما از استان به ۱۹ هزار و ۲۴۹ تن رسید و این در حالی است که سال ۹۸ این میزان به ۵۱۶ تن رسیده است.

سرپرست امور گمرکی اداره کل گمرکات خوزستان تصریح کرد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری نیز میزان صادرات خرما از مبادی خوزستان به میزان ۹۱ تن گزارش شده است.

او در خصوص عوامل کاهش حجم صادرات خرما از مبادی استان گفت: این شرایط ناشی از مشکلات حوزه تولید و همچنین محدودیت‌های پیش‌آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا ارزیابی شده است.

موضوعات :
در همین رابطه