رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی اردبیل

پایه‌های پرداخت تسهیلات نسبت به سنوات گذشته افزایش یابد

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی، بر لزوم یافتن راهکارهایی در سیستم بانکی برای افزایش دو تا سه برابری پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی تأکید کرد.

30 آذر 1399
کد خبر : 35931
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که در محل سالن کنفرانس اتاق اردبیل برگزار شد. رئیس اتاق اردبیل در این نشست گفت: در بحث بازسازی قره‌باغ در کشور آذربایجان، دیروز جلسه مجازی داشتیم با سفیر ایران در آذربایجان، معاونت بین‌الملل اتاق ایران و بخش خصوصی که بیان شد تشکل‌های کشوری برای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که در ماه آینده در ایران برگزار خواهد شد.

حسین پیرموذن افزود: پیشنهادهایمان را از طریق اتاق مشترک ایران و آذربایجان که مستقر در اردبیل است انجام بدهیم، من خواهشی که از عزیزان و مسئولین استانی دارم اگر شرکت‌هایی که در حد بازسازی قره‌باغ و آذربایجان می‌توانند همکاری کنند فهرستشان را به اتاق بازرگانی بدهند با اینکه ما خودمان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد اما در دستور جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی است که حدود ۴ هفته دیگر در ایران برگزار خواهد شد اگر پیشنهادی از مسئولین استانی و تشکل‌ها و دوایر دولتی به‌صورت مکتوب به ما بدهند که جمع‌بندی کنیم و به‌صورت پیشنهاد استانی که درنهایت به‌صورت پیشنهاد ایرانی خواهد بود به‌عنوان اتاق مشترک در رأس امور قرار دهیم.

پیرموذن تصریح کرد: نهاده‌های دامی، مواد اولیه واحدهای تولیدی با توجه به افزایش قیمتی که اتفاق افتاده برای تأمین این مواد اولیه واحدهای تولیدی بر اساس ارز دوازده یا سیزده تومان نیست، ما باید در سیستم بانکی راه‌هایی پیدا کنیم که بتوانیم حداقل دو سه برابر برای پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی انجام بدهیم. فقط خواهشی که از استاندار محترم دارم کارگروهی در استان تشکیل بشود که برای پیگیری این بخشنامه که فرصتش محدود بوده و تا آخر سال است و در حقیقت هم از منابع داخلی هم از منابع کنترل شده‌ای که سیستم بانکی باید از طریق تهران تأمین بشود.

پیرموذن افزود: مطلب بعدی بحث بخشنامه‌ای است که در فولدرهای عزیزان هست، (متن بخشنامه:) مهلت مندرج در قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور برای اشخاص مشمول که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای قانون مذکور بهره‌مند شوند برای تسلیم تقاضا به مؤسسات اعتباری تا پایان آذرماه ۱۳۹۹ به‌منظور محاسبه مانده بدهی مشتری وفق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی تا پایان بهمن ۱۳۹۹ و برای اشخاص مشمول تسویه بدهی تا پایان اسفند سال ۱۳۹۹ تمدید می‌گردد.

او تأکید کرد: طبق بخشنامه واصله می‌بایستی سازمان تأمین اجتماعی استان‌ها بر اساس ماده 46 قانون تأمین اجتماعی در صورت تعیین تکلیف بدهی واحدها، حداکثر در تقسیط شصت‌ماهه با دریافت چک با واحد موردنظر به توافق برسد و این مصوبه تسهیل ملی است و خواهش می‌کنم ابلاغ شود.

دبیر و سخنگوی شورا خاطرنشان کرد: خوشبختانه سیستم بانکی، کارهای خوبی را انجام داده است. اما درعین‌حال همچنان فاصله هست بین معرفی‌شدگان به سیستم بانکی و پذیرش‌شدگان در بانک‌ها؛ انتظار ما بخش خصوصی از سیستم بانکی این است که نسبت به افزایش قیمت ارز، پایه‌های پرداخت تسهیلات نیز نسبت به سنوات گذشته افزایش یابد.

پیرموذن گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم، ما با تحریم ظالمانه مواجه هستیم، سیستم بانکی باید واحدهای تولیدی را یاری کند. ما در استان فقط چند واحد تولیدی نامدار نیستیم که به همه مسئولین دسترسی دارند بلکه ما در استان اردبیل 1200 واحد تولیدی دارای پروانه داریم بنابراین پرداخت‌ها باید متوازن باشد.

افزایش 6 درصدی پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی

در بخش دیگری از این نشست، استاندار اردبیل گفت: در شش ماه اول امسال نسبت به سال قبل در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی افزایش شش‌درصدی داشته‌ایم که روند بسیار خوبی است و برای اولین بار در امر پرداخت تسهیلات رتبه یازدهم را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

اکبر بهنام‌جو تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که بانک‌های استان و واحدهای تولیدی به همکاری خوبی رسیده‌اند تا با استفاده از تسهیلات بانکی به رونق و جهش تولید در استان کمک کنند.

او افزود: نزدیک سه هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و کشاورزی استان امسال تسهیلات داده شده است که امیدوارم این روند تا آخر سال هم به‌خوبی ادامه پیدا کند‌.

استاندار اردبیل تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان در حال فعالیت و همکاری هستند و با کمک آن‌ها شهرک‌های صنعتی استان هم‌اکنون فعال و پررونق هستند.

بهنام‌جو خاطرنشان کرد: از واحدهای راکد استان در بخش صنعت از ۷۵ واحد تعداد ۴۶ واحد امسال فعال شده‌اند، واحد نساجی استان که واحد بزرگی است توسط بخش خصوصی از بانک خریداری شده و در شرف راه‌اندازی مجدد با تمام توان است که نوید مهمی را به استان می‌دهد.

او تأکید کرد: در بخش کشاورزی هم از ۶۸ واحد راکد ۴۸ واحد فعال شده‌اند و تا آخر سال تلاش می‌کنیم بقیه واحد‌ها هم فعال شوند.

بهنام جو همچنین گفت: بانک‌های ما علاوه بر پرداخت تسهیلات در بخش تولید در بخش زیرساخت‌ها و گردشگری هم منابع آورده‌اند که برای مثال بانک ملی امسال تاکنون حدود هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان برای راه‌آهن اردبیل تسهیلات داده است که در سطح کشور بی‌نظیر است.

استاندار اردبیل افزود: در بحث کشاورزی هم نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را بانک‌ها به استان آورده‌اند که بازهم در سطح کشور بی‌نظیر است.

موضوعات :
در همین رابطه