رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسن روحانی در نشست هیات دولت

بهترین راه برای مبارزه با فساد، تصویب لوایح مرتبط با FATF است

رئیس‌جمهور در نشست امروز هیات دولت با اشاره به تحولات صورت گرفته در اقتصاد، گفت: بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است که البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.

03 دی 1399
کد خبر : 35998
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هیات دولت امروز برگزار شد و حسن روحانی در این نشست گزارشی از تحولات صورت گرفته در اقتصاد ارایه داد. او در این نشست همچنین توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه 1400 داد. بودجه‌ای که گفته او، با سال‌های 97، 98 و 99 متفاوت خواهد بود و از لحاظ سیاسی و اقتصادی و هم تحولاتی که در زمینه بودجه عمرانی ایجاد می کند.

مهمترین صحبت‌های رئیس‌جمهور در این نشست به شرح زیر است:

  • درباره واکسن کرونا کارها در حال انجام است و به مردم بشارت می دهم که بانک مرکزی و وزارت بهداشت همه توان خود را به کار گرفتند و برنامه ریزی کرده اند.

  • یکی از راه های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است؛ البته ممکن است بعضی ها خوششان نیاید.

  • یکی از مسائل مهمی که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده و تا پایان آن را ادامه خواهد داد مبارزه با فساد و شفافیت است.

  • راه مبارزه با فساد شفافیت است تا همه مردم همه چیز را بدانند و بتوانند نقد کنند. در زمینه دولت الکترونیک تلاش این است که این موضوع رشد پیدا کند ضمن اینکه در سامانه های تجارت، حمل و نقل، مالیات و انبارها تحول بزرگی صورت خواهد گرفت. مردم در آینده نزدیک اطلاعات کالاها از روی کشتی تا انبارها را مستقیما خواهند دید.

  • روابط ایران با همسایه‌ها و کشورهای دنیا رو به افزایش است. در جنگ قره باغ دیدیم که مرزهای ما که در اختیار افرادی که آن ها را اشغال کرده بودند بود، آزاد شد و در اختیار آذربایجان قرار گرفت. بهبود روابط با آذربایجان اولین اثر آن بود و ما توانستیم در سد خداآفرین به نتیجه برسیم.

  • ما در شرق تحولات خوبی داشتیم و برای اولین بار با ریل وارد افغانستان شدیم که این مسیر به هرات می رسد و بعد از آن به مزارشریف و آسیای مرکزی و ازبکستان هم خواهد رسید.

  • هم واکسن خارجی در اختیار مردم قرار می گیرد و هم امیدواریم در ماه های آینده واکسن داخلی به تولید برسد و در این زمینه برای مردم نگرانی نخواهد بود.
  • پیام بودجه امسال با سال های 97، 98 و 99 متفاوت خواهد بود و از لحاظ سیاسی و اقتصادی و هم تحولاتی که در زمینه بودجه عمرانی ایجاد می کند تفاوت خواهد داشت.

  • اولین نقطه اثر بودجه را در تورم آذر می بینیم که اولین حرکت در کم شدن تورم نقطه به نقطه آغاز شده است و ما در مسیر مهار شتاب تورم خواهیم بود.

  • در بودجه ارزش پول ملی ما هم مد نظر بوده چرا که برای اینکه اقتصاد در سال آینده ثبات بیشتری را شاهد باشد این موضوع حائز اهمیت است.

  • بیش از 1170 واحد صنعتی در 9 ماهه اول تحرکت پیدا کرده اند و واحدهای راکد فعال شده اند و تا پایان سال امیدواریم این رقم به رقم پارسال نزدیک شود. چرا که در سال 98 ما 1600 واحد را فعال کردیم.
در همین رابطه