رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

پیوستن ایران به FATF یک الزام است نه انتخاب

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: پذیرش FATF یک موضوع اقتصادی است، اما در کشور ما سیاسی شده است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه باعث خوشحالی دشمنان ایران شده است. اگر ایران در لیست سیاه FATF باشد هیچ بانکی با بانک‌های ما کار نخواهد کرد.

06 دی 1399
کد خبر : 36026
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یکی از راه‌های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به اف‌ای‌تی‌اف است؛ البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.» این بخشی از گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره موضوع FATF است. سال 1396 دولت لوایح چهارگانه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» «اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی» «الحاق به کنوانسیون پالرمو» همچنین «الحاق به کنوانسیون بین‌المللی منع تأمین مالی تروریسم» را به مجلس ارائه کرد که پس از چند بار رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت دو لایحه با عنوان «مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «مبارزه با پولشویی» مورد تأیید قرار گرفت، اما سرنوشت دو لایحه دیگر به‌دلیل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد اما به نتیجه‌ای نرسید. در روزهای گذشته این جمله که «رهبر انقلاب با بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام موافقت کردند» کافی بود تا دوباره بحث لوایح چهارگانه بر سر زبان‌ها بیفتد و امید جدیدی را برای احتمال بررسی این لوایح به وجود بیاورد.

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی درباره لزوم پیوستن ایران به FATF و تأثیر آن بر اقتصاد کشور می‌گوید: ایران باید قواعد FATF را بپذیرد تا اقتصاد کشور جان دوباره بگیرد. ورود ایران به لیست سیاه FATF به این معناست که کشورها در تبادلات مالی و بانکی با ایران باید حساسیت بیشتری به خرج دهند.

حق‌شناس در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: امروز در دنیا در حوزه‌های مختلف پولی، مالی، بانکی، حمل‌ونقل و غیره استانداردهایی را تعریف کرده‌اند و دنیا ملزم به رعایت این استانداردهاست. اگر هواپیماها و کشتی‌ها استانداردهای لازم را رعایت نکنند، نمی‌توانند با دنیا مراوده داشته باشند. این در حوزه گمرک و صادرات هم مصداق دارد. دنیا به درست یا غلط، به نفی یا اثبات در حوزه‌های مختلف استانداردهایی را تعریف کرده و لوایح چهارگانه FATF هم جز همین‌هاست و این قواعد را 98 درصد کشورهای دنیا پذیرفته‌اند.

او می‌گوید: عدم ورود ایران به FATF موجب خواهد شد تا تبادلات بانکی بین ایران و سایر کشورهایی مثل چین که علاقمند به کار با ایران هستند، قطع شود و آنها نتوانند به همکاری خود ادامه دهند. البته آن‌ها هم به صراحت گفته‌اند که اگر ایران به FATF نپیوندد، نمی‌توانند با ما کار کنند.

او معتقد است: در شرایط کنونی نپذیرفتن FATF با توجه به شدت تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده است می‌تواند اقتصاد ایران را با چالش‌های اساسی‌تری روبه‌رو کند.

حق‌شناس تصریح می‌کند: اینکه آمریکا به برجام بازمی‌گردد یا خیر، موضوع دیگری است ولی از اینکه ما استانداردهای دنیا را نپذیریم موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پذیرش FATF یک موضوع اقتصادی است، اما در کشور ما سیاسی شده است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه باعث خوشحالی دشمنان ایران شده است و ما نباید به دست خود چنین موقعیتی را برای آن‌ها و کشور رقم بزنیم.

به گفته حق‌شناس اگر ایران در لیست سیاه FATF باشد هیچ بانکی با بانک‌های ما کار نخواهد کرد.

او ادامه می‌دهد: امروزه هیچ مبادله مالی بین‌المللی خارج از سیستم بانکی و بهتر است بگوییم خارج از قلمرو گروه ویژه اقدام مالی امکان‌پذیر نیست. بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران، از جمله چین که دومین اقتصاد دنیا را در اختیار دارد نیز به کنوانسیون‌های گروه ویژه اقدام مالی پیوسته‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: در صورتی که امریکا به برجام بازگردد ولی ایران موضوع FATF را حل نکند به معنای خودتحریمی است؛ البته اثر تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران بر هیچ کس پوشیده نیست ولی ما نباید به دست خود گره‌های اقتصاد کشور را محکم‌تر کنیم. پیوستن ایران به FATF موجب می‌شود تا بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مانند تبادلات بانکی در خارج از مرزها به راحتی حل وفصل شود. ما نباید نفع خود را نادیده بگیریم.

او تاکید می‌کند: موضوع FATF مسئله‌ای است که تیم اقتصادی دولت از بانک مرکزی تا وزارت اقتصاد و دارایی به آن اعتقاد دارند و ما باید به نظرات کارشناسی این تیم باور داشته باشیم. الحاق ایران به FATF یک انتخاب نیست؛ بلکه یک الزام است.

حق‌شناس می‌گوید: ما نباید فرصت‌ها را یکی‌یکی از دست دهیم؛ باید به دیدگاه‌های تخصصی اعتنا شود. البته به این نکته هم  باید توجه شود که در دوره گذشته با وجود اینکه تحریم‌های سازمان ملل را هم داشتیم ولی می‌توانستیم با چین، امارات، ترکیه و چند کشور دیگر کار کنیم؛ اما در شرایط کنونی این‌گونه نیست. اگر ما وارد لیست سیاه شویم، شرایط اقتصادی و تجاری سخت‌تر می‌شود.

او تاکید می‌کند: اگر آمریکا به برجام بازگردد و ما به FATF نپیوندیم، در مسیر اقتصاد خود مانع بزرگی قرار می‌دهیم. در صورت وقوع این اتفاق شرایط سختی برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

موضوعات :
در همین رابطه