رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی اردبیل

دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 حذف شود

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل در نشست شورای گفت‌وگوی این استان، چند نرخی بودن ارز را یکی از مشکلات اصلی تجارت کشور دانست و حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده و تک‌نرخی شدن ارز را یکی از خواسته‌های اصلی فعالان اقتصادی بخش خصوصی عنوان کرد.

07 دی 1399
کد خبر : 36053
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتاد و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس برگزار شد. رئیس اتاق اردبیل، در این نشست، چند نرخی بودن ارز را یکی از مشکلات اصلی تجارت در کشور عنوان کرد و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورد، بعضی از افرادی که از آن استفاده کردند موجب بدنامی بخش خصوصی شدند؛ ازاین‌رو ما خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برنامه بودجه سال آینده و تک‌نرخی شدن آن هستیم.

حسین پیرموذن تأکید کرد: متأسفانه ۷۰ درصد پرداخت تسهیلات و کمک به بخش خصوصی طبق آمار بانک مرکزی فقط به سه استان اختصاص داشته است و استان‌های کم برخوردار سهم زیادی از این تسهیلات نداشته‌اند.

پیرموذن خاطرنشان کرد: تسهیلات بخش صنعت طبق قانون بودجه بر اساس منابع و مصارف استان‌ها تعیین شده است، این شرایط باعث می‌شود که استان‌های پیشرو پربارتر شده و استان‌های کم برخوردار ضعیف‌تر شوند.

رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: برای توسعه همه‌جانبه کشور باید زیرساخت‌ها را در همه جای کشور توسعه دهیم، استان‌های کم برخوردار مثل اردبیل زیرساخت‌های لازم را برای توسعه ندارند.

او با اشاره به سهم پایین استان‌های کم برخوردار از بودجه کشور، گفت: مجلس کنونی باید نظام بودجه کشور را تغییر دهد و استان‌های محروم را در ردیف بودجه بالاتر بیاورد تا عدالت اجتماعی رعایت شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان افزود: در بحث تجارت بین‌المللی، تحریم برای ما مشکلات بسیاری را به وجود آورده است و ورود ارز به کشور از طریق سیستم بانکی عملاً ممکن نیست، امیدواریم که با تغییراتی که در آینده اتفاق می‌افتد برای رفع این مشکلات تلاش شود.

پیرموذن تأکید کرد: فعالان حوزه گردشگری در ایام کرونا آسیب بسیاری دیده‌اند و انتظار می‌رود که در بودجه سال آینده کمک‌های تسهیلاتی مناسبی برای واحدهای گردشگری در نظر گرفته شود.

شفافیت و رقابت دو عنصر لازم برای فعالیت سالم بخش خصوصی

نایب‌رئیس اول مجلس نیز در این نشست گفت: شفافیت و رقابت دو موضوع اصلی است که باید به آن توجه کنیم و تا زمانی کی این دو موضوع رعایت نشود فعالیت بخش خصوصی ما همراه با انحصار و رانت خواهد بود و خصوصی‌سازی ما هم با فساد مواجه خواهد شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی افزود: همان‌طور که انحصار دولتی بد است انحصار خصوصی هم بد است و معروف است که در تأمین برخی از نهاده‌ها رانت خصوصی داریم، این رانت‌ها و فسادها باید از فعالیت بخش خصوصی زدوده شوند.

او تأکید کرد: توسعه نامتوازن باعث شده است که مناطقی از کشورمان امکان توسعه پایدار را نداشته باشند، ما در مجلس یازدهم و با اصلاح نهادی در بودجه به دنبال عدالت اجتماعی هستیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: شعار عدالت را همه ما می‌دهیم اما در نحوه توزیع منابع کشور که می‌تواند به عدالت منجر شود هرکسی تعریف خودش را دارد، استان‌های برخوردار می‌خواهند منابع خود را حفظ کنند، و استان‌های کمتر برخوردار انتظار جذب منابع از استان‌های دیگر را دارند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: هدف ما از این نوع سفرها و حضور در استان‌ها این است که با واقعیت موجود در استان‌ها آشنا شویم و منطبق با آن تصمیم بگیریم.

او افزود: اکنون فصل بودجه است و این اولین بودجه مجلس یازدهم است، هدف مجلس یازدهم اصلاح نهادی در بودجه است، ما به نحوه تأمین بودجه در مجلس یازدهم توجه ویژه داریم، یکی از مشکلات اصلی در تورم کنونی کسری بودجه شدید کشور است.

نایب‌رئیس مجلس گفت: در بخش مصارف بودجه در مورد محل مصرف بودجه و نحوه توزیع آن حساس هستیم و به‌صرف آن در حوزه اشتغال و اقتصاد تأکید داریم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: مسئله ایران مسئله توسعه‌نیافتگی نیست، دو مسئله جدی ما داریم، یکی سیاست‌های کلان اقتصادی ما است و دیگری توسعه‌یافتگی نامتقارن است که منجر به شرایط موجود شده است.

خصوصی‌سازی چاره کار توسعه اقتصادی کشور است

عباس زاده نماینده مشگین شهر در مجلس نیز در این نشست گفت: دولت ما وارد کارهای بخش خصوصی شده است و در بعضی جاها دولت ما حتی پیمانکار هم شده است، ما چاره‌ای جز خصوصی‌سازی نداریم و تا زمانی که خصوصی‌سازی نکنیم توسعه اقتصادی رخ نخواهد داد.

او افزود: خصوصی‌سازی و البته مولدسازی چاره کار کشور ما است، در دنیا دولت‌ها تصدی‌گری را رها کرده، امور را به مردم سپرده و فقط نظارت می‌کنند، اما در کشور ما دولت در همه کارها دخالت می‌کند.

عباس زاده مشگینی تأکید کرد: ما اصل ۴۴ را داریم اما کشورهای پیشرفته در دنیا از این اصل و خصوصی‌سازی عبور کرده‌اند و در پی مولدسازی منابع هستند، خصوصی‌سازی لزوماً به معنی مولدسازی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: کشت و صنعت مغان، وقتی یک واحدی به بخش خصوصی با آن شرایط واگذار می‌شود و بعد از دو سال معامله ابطال می‌شود، این سوء مدیریت تأثیر بدی بر روند خصوصی‌سازی کشور خواهد گذاشت.

عباس زاده تصریح کرد: تا پرونده بودجه سال ۱۴۰۰ باز است علاقه‌مند هستم که پیشنهاد‌های بخش خصوصی را در خصوص جذب بودجه به سمت بخش خصوصی دریافت کنیم و برای درج در بودجه تلاش کنیم.

نماینده مجلس گفت: چند مشکل مهم در رابطه با بخش خصوصی داریم، اول اینکه دولت خود رقیب بخش خصوصی شده است، درصورتی‌که دولت باید حامی بخش خصوصی باشد.

او افزود: بعد از خصوصی‌سازی باید مولدسازی را شروع کنیم، اقتصاد ما ۷۰ سال است که به نفت اعتیاد دارد و مشکل اقتصادی اکنون ما به خاطر همین اعتیاد است.

عباس زاده تأکید کرد: ۸۸ درصد بودجه پیشنهادی سال آینده بودجه هزینه‌ای است، این بودجه را هر کاری بکنیم برای استان‌های محروم اتفاق بزرگی نمی‌افتد.

موضوعات :
در همین رابطه