رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از بازار هوش مصنوعی گزارش می‌دهد

بازار 15.8 میلیارد دلاری دستیاران مجازی

سال گذشته، 390 میلیون نفر در جهان از دستیاران مجازی استفاده می‌کردند و امسال تعداد آن‌ها 114 میلیون نفر افزایش یافته است.

08 شهریور 1395
کد خبر : 3616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

504  میلیون نفر از جمعیت جهان، از دستیار مجازی استفاده می‌کنند. دستیارهای مجازی که در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند، به طور اختصاری VDA(Virtual Digital Assistants) نامیده می‌شوند.

این دستیارها نرم‌افزارهای خودکاری هستند که به انسان‌ها برای فهم، نوشتن، و سخن گفتن کمک می‌کنند. آن‌ها به سرعت در حال رشد هستند و بازارهای مصرف کنندگان و شرکت‌ها را به دست می‌آورند.

سال گذشته، 390 میلیون نفر در جهان از آن‌ها استفاده می‌کردند و امسال تعداد آن‌ها 114 میلیون نفر افزایش یافته است.

در حال حاضر گوشی‌های همراه هوشمند که اساس آن‌ها بر دستیار مجازی بنا شده، شناخته شده ترین وسیله برای استفاده از این دستیارها هستند. اما تکنولوژی دستیار مجازی در حال نفوذ کردن به دستگاه‌های دیگری مانند ساعت‌ها هوشمند، کامپیوترهای خانگی، سیستم‌های خانگی هوشمند و خودروهاست.

تراکتیکا، یک پایگاه تحقیقاتی در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های نوین است. بر اساس تحقیقات این پایگاه، تعداد مصرف‌کنندگان از VDAها در سال 2021، به یک میلیارد و 800 میلیون نفر خواهد رسید.

هم‌چنین برآورد می‌شود درآمد این بازار هوشمند از یک میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2015، به 15 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2021 برسد.

مارک بکو، تحلیل‌گر این حوزه، می‌گوید:«استفاده مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از دستیاران مجازی به سرعت در حال تکثیر است. این به لطف شتاب درنوآوری و مقیاس‌پذیری فناوری‌های زمینه‌ای مانند پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی بوده است. هم‌چنین، بیشتر غول‌های فناوری جهان باور دارند VDAها در آینده برای کسب‌وکارشان حیاتی خواهند بود. آن‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی این دستیاران مجازی هستند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار به دست آورند.»

در همین رابطه