بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، شرکتهای هواپیمایی مکلف شدند تا از ابتدای آبان ماه، حداکثر بهاندازه ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز داخلی مسافرگیری کنند.
محدودیتی که سبب شد تا پسازآن، شرکتهای هواپیمایی مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما نسبت به نرخ نامه خرداد ۹۹ را دریافت کنند؛ حالآنکه در همان خرداد ۹۹ هم افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ رخ داده بود.
بااینحال شرکتهای هواپیمایی نامهای به رئیسجمهور ارسال کرده و خواهان حذف محدودیت سقف فروش ۶۰ درصدی بلیت پروازهای داخلی شدهاند.
بهخصوص که با ایجاد محدودیت ترددهای جادهای در آذرماه و ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی با پلاک غیربومی، تقاضای سفر با حملونقل عمومی ازجمله حملونقل هوایی افزایش داشته است.
یونس دقیق کیا، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: در نامهای که به رئیسجمهور از سوی این انجمن ارسال شده، آمده است: از آنجا که این محدودیت تاکنون در دنیا اجرا نشده و با هماهنگی به عمل آمده کلیه مسافران در مبادی ورودی ترمینالها تب سنجی شده و کارت پرواز آنها پس از کنترل با سامانه بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت صادر میشود، نسبت به اعمال این محدودیت تجدیدنظر شود.
وی افزود: آخرین آمار انجمن بین المللی شرکتهای هواپیمایی (یاتا) نشان میدهد که احتمال ابتلاء به کرونا قبل از الزام به استفاده از ماسک یک مورد در ۲۷ میلیون مسافر بوده است.
دقیق کیا با تأکید بر کاهش ۴۳ درصدی مسافران پروازهای داخلی و ۹۶ درصدی مسافران پروازهای بین المللی در ۶ ماهه سال جاری اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب را در جهان و ایران دیده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن ایرلاینها گفت: اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت از سوی وزارت بهداشت زیان وارده به شرکتهای هواپیمایی ایرانی را بسیار تشدید کرده و این در حالی است که تاکنون این امر از سوی سازمان بهداشت جهانی، ایکائو و یاتا توصیه نشده است.
انجمن شرکتهای هواپیمایی تأکید کرده است: مطالعات موجود نشان میدهد که سیستم تهویه هوا در کابین هواپیماهای مسافری و استفاده از فیلترهای هپا، شانس ابتلاء به کرونا را تا حد بسیار زیادی از بین میبرد.