رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

عادی‌سازی روابط عربستان و قطر به نفع ایران است

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر عادی‌سازی روابط قطر با عربستان و امارات را یکی از موضوعات مهم در مناسبات تجاری بین ایران و قطر دانست و تأکید کرد: بهبود شرایط و مناسبات منطقه‌ای در طولانی مدت به نفع تجارت ایران خواهد بود.

سارا ترابی

خبرنگار
21 دی 1399
کد خبر : 36339
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به عادی‌سازی روابط اقتصادی قطر با عربستان و امارات، طی 5 روز گذشته وجود مناسبات تجاری بین همسایگان را در طولانی مدت به نفع کشورهای منطقه توصیف کرد و گفت: شاید در کوتاه مدت احیای روابط قطر با عربستان و امارات، سهم صادرات ایران به قطر را کاهش دهد اما در طولانی مدت به نفع ماخواهد بود.

عدنان موسی پور رئیس اتاق مشترک ایران و قطر، سطح مناسبات بین ایران و قطر را با توجه به ظرفیت‌هایی که در دو کشور وجود دارد، نامناسب ارزیابی کرد و گفت: دو کشور در صورت رفع محدودیت‌های تحریمی، توان همکاری‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران فرصت‌های همکاری بین دو کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تحریم‌هایی که از سوی عربستان و امارات درباره بازار قطر اتفاق افتاد، موجب شد تا ایران شرایط بهتری برای حضور در این بازار پیدا کند. متناسب با همین شرایط، صادرات ایران به قطر چند برابر شد؛ اما به نقطه مطلوب خود نرسید.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق مشترک ایران و قطر، صادرات ایران به این کشور در سال 2019 بالغ بر 240 میلیون دلار و میزان واردات از این کشور هم نزدیک به 80 میلیون دلار بوده است. او معتقد است اگر بتوان با لغو تحریم‌ها و کاهش فشارهای بین‌المللی روی اجرای پروژه‌های مشترک تمرکز کرد، بدون شک سطح مناسبات دو کشور به یک میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

موسی پور، سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی و کشاورزی، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی را از ظرفیت‌هایی دانست که می‌توان در همکاری‌های بین دو کشور مورد توجه قرار داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان این مطلب که هر اقتصادی نیازمند آرامش است، خاطرنشان کرد: هر اقتصادی در آرامش رشد می‌کند. اگر سیاست‌های تنش‌زای منطقه به حداقل برسد، سطح تعاملات ایران با کشورهای همسایه به چندین میلیارد دلار خواهد رسید.

به باور او، همین که روابط قطر با عربستان از سرگرفته شد شاید در کوتاه مدت، روی سهم صادرات ایران اثر منفی بگذارد اما همین ارتباط، نیازهایی را در پی خواهد داشت که رفع آنها از مسیر ایران می‌گذرد.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به مسئله حمل‌ونقل بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: ایران نیازمند تقویت زیرساخت‌های بندری خود به ویژه در بندر بوشهر و دیر است. نواقص بندری موجب می‌شود تا هزینه حمل و در نتیجه هزینه تمام شده کالا در بازار هدف افزایش پیدا کند و محصولات صادراتی توان رقابت خود را از دست بدهند.

بر اساس اظهارات موسی پور، قطر بازار کوچکی است اما رقابت در آن به شدت تنگاتنگ است، برای همین باید با بالاترین توان خود در این کشور ورود کرده و رویکردهای سیاسی خود را به رویکردهای اقتصادی تبدیل کنیم.

در همین رابطه