رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در شورای گفت و گوی استان خراسان رضوی عنوان کرد

دولت و بخش خصوصی در زمینه اقتصاد مقاومتی به هماهنگی رسیده اند

سی و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی با حضور استاندار این استان، رییس اتاق مشهد، فعالان بخش خصوصی و مدیران دستگاه های دولتی برگزار شد.

09 شهریور 1395
کد خبر : 3641
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی  با حضور استاندار این استان، رییس اتاق مشهد، فعالان بخش خصوصی و مدیران دستگاه های دولتی  برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق مشهد طی سخنانی در این نشست گفت: مردادماه امسال رتبه ریسک اقتصادی ایران کاهش یافته و از 7 به 5 رسیده است. 

شافعی افزود: هماهنگی قابل توجهی در موضوع اقتصاد مقاومتی بین مسئولان کشور و بخش خصوصی ایجاد شده و امیدواریم در روش‌های رسیدن به الزامات اقتصاد مقاومتی به وحدت برسیم.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی از گذشته به ارث رسیده است و دولت تلاش می کند در شرایط نابرابر مدیریتی مسایل و مشکلات کشور را حل  کند.

شافعی ابراز امیدواری کرد در سال اقتصاد مقاومتی دولت و بخش خصوصی در ائتلاف سازنده بتوانند بر مشکلات فایق آیند.

شافعی ضمن اعلام  گشایش رسمی روند انجام مبادلات با استفاده از یورو با کره جنوبی گفت: این موضوع با توجه به حجم مبادلات ما با خاور دور اقدامی بسیار مؤثر است.

شافعی همچنین تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای برای تامین سرمایه و انتقال تکنولوژی در صنعت آبفا بین ایران و کره جنوبی امضا شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به آذربایجان گفت: مذاکرات سه جانبه‌ای بین ایران، روسیه و آذربایجان انجام شده که زمینه حضور در پیمان اوراسیا برای استفاده از یک تعرفه مشخص و بالا رفتن حجم مبادلات را فراهم می‌سازد.

شافعی همچنین با بیان اینکه نرخ تورم‌ در مناطق روستایی 8.3 درصد است، گفت: تورم نقطه به نقطه به نرخ 6.6 درصد رسیده که از اقدامات ثمربخش دولت است.

رشد مطلوب سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به اینکه در تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم، گفت: ذخیره انبارهای ما امروز کفاف 17 ماه گندم مورد نیاز استان را می‌دهد؛

رشیدیان در مورد وضعیت صادرات کشور گفت: در حوزه صادرات با وجود اینکه کشورهای هدف ما با کاهش جدی ظرفیت اقتصادی رو‌به‌رو بودند اما تراز مثبت صادرات به واردات حفظ شد‌ه است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در سال 92-91 با رشد اقتصادی منفی رو‌به‌رو بودیم که‌ رفع شد و در سال گذشته جنگ نفت ضربه جدی به همه کشورهای صادرکننده وارد کرد اما با همدلی دولت و ملت بدون مراجعه به بانک‌ها و استقراض، این ضربه اقتصادی رفع شد.

رشیدیان با اشاره به رشد خوب سرمایه‌گذاری گفت: در 5 شهر صنعتی استان 370 هزار میلیارد دلار سرمایع گذاری شده و در بخش جذب سرمایه خارجی از 460 میلیون دلار عبور کرده ایم. خراسان‌‌رضوی با 14.5 میلیون واحد دامی بزرگترین استان دامی و بزرگترین صادر‌کننده لبنیات در کشور است.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه حرکت دولت برای واگذاری اختیارات به استان‌ها امری ثمربخش است، خاطرنشان کرد: 47 فقره پرونده بهره‌وری صادر شده که سبب اشتغال 5هزار و840 نفر در استان شده ضمن اینکه 764 معدن فعال داریم که اعلام آزادسازی مناطق جدید در افزایش بهره‌مندی از این فرصت موثر است.

بررسی مشکلات قانون مالیات بر ارزش افزوده

حسین بحرینی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح مالیات بر ارزش افزوده گفت: با سوءاستفاده از قانون مصوب مالیات بر ارزش افزوده امروز شاهدیم مردم برای هر کاری باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند، البته این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و برخی اوقات برای یک کالا چه از مصرف‌کننده نهایی و چه از فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود و این اقدام قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1395 پیشنهاد شده تا قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال تمدید شود، اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتر در صحن علنی مجلس دارد، گفت: اگر وزارت اقتصاد اقدامی برای شفاف‌سازی در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده و رفع مشکلات آن انجام ندهد، مجلس با تدوین طرحی و تصویب آن در صحن علنی مشکلات موجود در این قانون را رفع خواهد کرد.

 

در همین رابطه