رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

هفته‌ای برای آب

جهان تشنه است

این هفته، هفته جهانی آب است و تمامی نهادها و سازمان‌های جهانی تلاش کرده‌اند با ارائه گزارش‌هایی به این مسئله بپردازند.

09 شهریور 1395
کد خبر : 3645
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این هفته، هفته جهانی آب است و تمامی نهادها و سازمان‌های جهانی تلاش کرده‌اند با ارائه گزارش‌هایی به این مسئله بپردازند. یکی از این نهادها بانک جهانی است. بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد ایسلندی‌ها بیشترین آب سالم را در ازای هر نفر مصرف می‌کنند. امسال همایش هفته آب جهان در استکهلم برگزار می‌َشود. شعار امسال «آب برای رشد پایدار» است. این شعار در حالی انتخاب شده که همه سازمان‌های جهانی به ویژه سازمان ملل به سمت تحقق اهداف توسعه هزار حرکت می‌کنند. آب در تحقق اهداف توسعه هزاره نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

آب تقریباً با هر جنبه توسعه‌ای بشر در ارتباط است. مایه حیات در حقیقت آغاز رشد اقتصادی است و پایه و اساس زندگی را تشکیل می‌دهد. اما وقتی آب به بحران تبدیل می‌شود می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی را به خطر بیندازد. در حال حاضر 9 مورد از 10 فجایع زیست‌محیطی از آب ناشی می‌شود. تغییرات آب‌وهوایی نیز این خطرات را افزایش می‌دهد. هر چه تنش آبی بیشتر شود، کشمکش‌ها بر سر آب و بی‌ثباتی نیز بیشتر می‌شود.

اهداف توسعه هزاره در گرو حل بحران آب

در دو دهه گذشته کشاورزی تشنه با انرژی تشنه رقابت کرده تا پاسخگوی نیازهای شهرهای تشنه‌تر باشد. هر روز تقاضا برای آب بیشتر می‌َشود. حدود 4میلیارد نفر از جمعیت زمین در نقاطی زندگی می‌کنند که مصرف بسیار بالاست. اما نکته قابل توجه این است که این رقم هر روز در حال افزایش است.

واقعیت این است که اگر جهانیان فکری به حال بحران آب نکنند هیچ‌گاه نمی‌توانند به اهداف توسعه هزاره دست پیدا کنند. آینده تشنه و نامطمئن است. اما اگر مردم، نهادها و به ویژه دولت‌ها اصلاحاتی را در دستور کار خود قرار بدهند می‌توان اکوسیستم و دنیا را نجات داد.

موضوعات :
در همین رابطه