رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت صنعت موسیقی در جهان

صنعت 15 میلیارد دلاری موسیقی در چه وضعیتی است؟

76 درصد از بازار موسیقی آسیا، در دست ژاپن است. بازار ژاپن بعد از دو سال کاهش اندازه، دوباره به سمت رشد برگشته و 3 درصد بزرگ‌تر شده است.

09 شهریور 1395
کد خبر : 3646
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بعد از سال‌ها رکود، صنعت موسیقی جهانی به رشد بازگشته است.

IFPI، یک نهاد تحقیقاتی در حوزه صنعت موسیقی است که هر سال، تحولات جهانی این صنعت را برآورد می‌کند. بر اساس جدیدترین گزارش این نهاد که برای سال 2015 منتشر شده، درآمد صنعت موسیقی از 14.5 میلیارد دلار در سال 2014، به 15 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است. این افزایش درآمد، به لطف رشد در اشتراک‌های اینترنتی بوده است.

تعداد مشترکان پرداختی سرویس‌های پخش موسیقی، به 68 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است.

درآمد اینترنتی از جریان‌های موسیقی سال گذشته به 2.9 میلیارد دلار رسد که حدود 80 درصد از کل آن مربوط به حق پخش‌ اینترنتی است.

بعضی از سرویس‌‌ها و رادیوهای آنلاین نیز مانند پاندورا که از طریق تبلیغات آنلاین حمایت می‌شوند، به گسترش این سرویس‌های اینترنتی موسیقی کمک کرده‌اند.

رشد درآمد حق پخش‌های اینترنتی، باعث شده است شرکت‌های بیشتری به کسب درآمد از این طریق چشم بدوزند و رقابتی بین کمپانی‌هایی مانند پاندورا و آمازون شکل بگیرد.

15 سال از زمانی که جریان‌های موسیقی رسمی اینترنتی ایجاد شده است، می‌گذرد. طی این سال‌ها، 40 میلیون قطعه موسیقی در 34 کشور دنیا منتشر شده و 3.5 میلیون نفر برای آن، پول پرداخت کرده‌اند.

تفکیک رشد صنعت موسیقی جهان به مناطق مختلف نیز نشان می‌دهد در سال 2015، منطقه اروپا 2.3 درصد، منطقه امریکای لاتین، 11.8 درصد، امریکای شمالی 1.4 درصد و منطقه آسیا نیز 5.7 درصد رشد داشته است.

در آسیا، دانلود موسیقی‌ البته با پرداخت هزینه، 2.1 درصد رشد داشته است، خرید نسخه فیزیکی نیز یک درصد رشد داشته است. 76 درصد از بازار موسیقی آسیا، در دست ژاپن است. بازار ژاپن بعد از دو سال کاهش اندازه، دوباره به سمت رشد برگشته و 3 درصد بزرگ‌تر شده است. البته بازارهای اصلی دیگر مانند استرالیا و کره شمالی رشد بیشتری داشته‌اند. رشد صنعت موسیقی استرالیا در سال 2015، 6.1 درصد و کره جنوبی، 12.6 درصد بوده است.

IFPI در بخشی از گزارشش چنین نوشته است:«کمپانی‌های موسیقی، دیجیتال را در آغوش گرفته‌اند.» شرکت‌های ضبط، سریع‌ترین سازگاری را با دنیای دیجیتال داشته‌اند. در ابتدای سال 2016، 400 میلیون سایت موسیقی برای خدمات‌دهی به مصرف‌کنندگان در دنیا وجود داشته است. در نتیجه، موسیقی نفوذ دیجیتالی بیشتری نسبت به سایر صنعت‌های رسانه‌ای داشته است. درآمد دیجیتالی این بازار نیز بالاتر از بخش‌های فیلم، مجله، کتاب و روزنامه بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه