رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

توسعه روابط ایران و امارات نیازمند ایجاد کارگزاری بانکی و حل مشکلات لجستیک

نشست ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻓﺮﺻﺖ‌ها ﻭ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﺭﺍﺕ برگزار و در این نشست ضمن تشریح مهم‌ترین موانع توسعه فعالیت ایران و امارات، پیشنهادهای بخش‌خصوصی برای توسعه روابط مطرح شد.

08 بهمن 1399
کد خبر : 36664
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻓﺮﺻﺖ‌ها ﻭ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﺭﺍﺕ، با حضور فعالان اقتصادی، اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، نمایندگان تشکل‌های اقتصادی و برخی از روسا و نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد.

رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی از جمله مهم‌ترین محورهای برگزاری این رویداد بود و تسهیل سفرهای فعالان اقتصادی از طریق حل مشکل روادید ایجاد کارگزاری بانکی از طریق ایجاد نظام بانکی یا صرافی و حل مسائل مربوط به لجستیک از جمله مهم‌ترین پیشنهادهایی بود که از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در راستای بهبود روابط تجاری ایران و امارات مطرح شد.

محمدرضا کرباسی اظهار کرد: نه امارات مایل است که از بازار ایران چشم پوشی کند و نه ایران هم تمایلی دارد که ظرفیت‌های خوب تجارت با امارات را از دست دهد. او با اشاره به حجم تجارت ایران و امارات در دوره‌های قبل افزود: در یک دوره‌ای حجم روابط تجاری ایران و امارات بالای ۳۰ میلیارد دلار هم بود .اما متاسفانه به دلیل تحریم‍‌ها و سایر محدودیت‌ها، حجم روابط تجاری به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت‌های تجاری بین ایران و امارات بیش از سی میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت، اما به شرط هموار شدن مسیر تجارت. از طرفی باید به این نکته توجه داشته باشیم که تجارت ایران و امارات یک تجارت برد - برد است و هر دو طرف کاملا واقف هستند که باید از ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند.

کرباسی تصریح کرد: خوشبختانه نه از طرف مقام‌های ایرانی و نه حتی اماراتی محدودیتی برای تجارت نیست. حتی به‌رغم اینکه امارات با رژیم صهیونیستی هم توافق‌هایی داشته، اما در چارچوب روابط اقتصادی ایران مایل به توسعه روابط خود با امارات هست و به محض پایان یافتن بیماری کووید۱۹، تبادل هیات‌های تجاری از سر گرفته خواهد شد.

‌ او به مشکلات چند وقت اخیری که برای فعالان اقتصادی به وجود آمده اشاره کرد و خواستار حل آنها از طریق به کارگیری دیپلماسی سیاسی و اقتصادی شد.

‌طبق توضیحات ارایه شده از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، حجم روابط تجاری ایران و امارات در سال 98، 14 میلیارد دلار بوده که تراز تجاری هم به نفع امارات مثبت بوده است. در نه ماهه سال 99 نیز، این رقم به 9 میلیارد دلار رسیده است که بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته  ایران 60 درصد واردکننده و 40 درصد صادرکننده بوده است.

چشم‌انداز مثبت پیش روی روابط ایران و امارات

در ادامه سید محمد حسینی سفیر ایران در امارات به ارایه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه در چندماه اخیر بعد از تغییر و تحولاتی که در عرصه سیاست افتاد، به نحوی شاهد خارج شدن از رکود سیاسی ایران و امارات و به تبع آن توسعه روابط اقتصادی هستیم.

او تاکید کرد: گفت‎وگوهای بسیار خوبی در سطح مقامات اتفاق افتاده است و نکته حایز اهمیت این است که اراده برای توسعه روابط وجود دارد، هرچند تحریم‌ها ممکن است مانع از تحقق آنها شود.

حسینی توسعه روابط و حل مشکلات اقتصادی را به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های کاری سفارت ایران در امارات عنوان و در همین زمینه ابراز امیدواری کرد تا با رایزنی‌های سازنده‌ای که در حال انجام است، مشکلات تجار چه به شکل سنتی و چه غیر آن حل شود.

ظرفیت‌های همکاری ایران و امارات و مهم‌ترین موانع همکاری

فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نیز در این نشست با اشاره به تغییرات جهانی شکل گرفته و ضرورت ارتباط با کشورهای همسایه مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی ایران و امارات را تشریح کرد.

او تاکید کرد: با ظهور پلتفرم‌های جدید شاهد تغییر شکل نوع و نحوه ارایه خدمات کارخانه ها هستیم. مرزها از بین رفته است و ما شاهد دورانی هستیم که اقتصاد به راحتی می‌تواند فراتر از مرزهای داخلی کشور ها گسترش یابد.

فرزانگان، بر اهمیت اتحاد و یکپارچگی اقتصاد در شرایط فعلی به خصوص یکپارچگی اقتصادهای منطقه‌ای تاکید و با بیان اینکه امارات، ترکیه و روسیه سه کشور همسایه‌ای هستند که امکان جذب کالا را در میان کشورهای همسایه ما دارند، بر ضرورت توسعه روابط با این سه کشور تاکید کرد. به خصوص اینکه از میان این سه کشور، امارات متنوع‌ترین کالاها را وارد کرده و این موضوع، شانسی برای ایران برای توسعه روابط است.

طبق توضحیات او، ساخت املاک و مستغلات، گردشگری، خرده‌فروشی،حمل‌ونقل، تجارت و خدمات پشتیبانی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی امارات هستند. او همچنین آمار و ارقامی در خصوص صادرات این کشور در سال‌های اخیر ارایه داد و حجم تجارت ایران و امارات را نیز در بازه زمانی دو سال گذشته تشریح کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات افزود: سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌جات، ماهی تازه، خشکبار، آجیل، آهن و میلگرد، سیگار و توتون، شکر، آب معدنی، آب طعم‌دار و نوشیدنی‌های غیرالکلی، کاغذ و انواع کنسرو از مهم‌ترین کالاهای مبادله شده بین ایران و امارات طبق آمار گمرک دبی است.

به اعتقاد فرشید فرزانگان، عدم صدور روادید تجاری و توریستی، لغو روادید و اقامت برخی ایرانیان، سخت‌گیری بانک مرکزی امارات بر حساب‌های ایرانی، ضعف در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کانتینردار یخچالی، عدم وجود زیرساخت‌های سردخانه‌ای برای حفظ بازارهای صادراتی، نبود ثبات در صادرات محصولات، عدم پایش مستمر وضعیت رقابتی و مزیت نسبی کالاها در برابر رقبا، بالابودن ارزش پایه گمرکی و خلاهای موجود در بخشنامه‌های بانک مرکزی از مهم‌ترین موانع و مشکلات توسعه روابط اقتصادی ایران و امارات است.

او در همین زمینه برای حل مشکلات موجود پیشنهادهایی داد که برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دایمی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود. فرزانگان در همین زمینه موفقیت کشوری مانند ترکیه در بازار امارات را به دلیل الزام به انجام همین امر عنوان کرد.

او همچنین حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه اکسپو را فرصت مغتنمی برای صادرات دانست و خواستار تسهیل صادرات در زمان برگزاری رویداد اکسپو توسط وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و گمرک با حذف قوانین سختگیرانه شد.

راه‌اندازی بخش اقتصادی سفارت در دوبی یا ابوظبی و راه‌اندازی میز صنعت و تجارت در پیوند با اتاق مشترک و اتاق ایران در محل سفارت، از دیگر پیشنهادهای رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات بود.

بعد از ارایه توضیحات معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، سفیر ایران در امارات و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات حاضران در نشست به ارایه توضحیاتی پرداختند. تبادل استاد و دانشجو و تقویت همکاری‌های ایران و امارات در حوزه دانشگاهی از پیشنهادهایی بود که مطرح و مورد استقبال سفیر ایران در امارات قرار گرفت.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز با توجه به شکایت بیشتر حاضران در نشست مبنی بر لغو روادید و اقامت پیشنهاد داد تا با تهیه لیستی از فعالان اقتصادی که درگیر این موضوع هستند، اتاق ایران از طریق مراجع دیپلماتیک و سفارت این موضوع را حل و فصل کند. او همچنین توضیحاتی مبنی بر رایزنی اتاق ایران و معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر تامین کانتینرهای یخچالی ارایه داد.

فایل ارایه‌شده از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات را از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه