رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از بررسی‌های یونیسف گزارش می‌دهد

200میلیون ساعت از زمان زنان در جست‌وجوی آب سوخته‌است

بررسی‌های یونیسف به مناسبت هفته جهانی آب نشان می‌دهد زنان در مالاوی به طور متوسط 54دقیقه صرف تهیه آب می‌کنند در حالی‌که مردان تنها 6دقیقه صرف این کار می‌کنند.

10 شهریور 1395
کد خبر : 3671
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفته جهانی آب از روز گذشته آغاز شد. در این بین یونیسف به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها به فرصت‌هایی پرداخته‌است که زنان و دختران در جست‌وجوی آب از دست می‌دهند. این زنان هر روز به دنبال منابع آبی می‌گردند تا آن در کوزه‌هایی جمع کنند و به خانه ببرند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های یونیسف نشان می‌دهد 200میلیون ساعت از زمان این زنان که معادل 22هزار و 800سال است در جست‌وجو برای آب از دست رفته است.

سانجایا ویجسکارا دبیرکل بخش آب و بهداشت یونیسف می‌گوید: «گویی زنی از ابتدای عصر حجر سطل آبی را در دست گرفته و به جستجوی آب رفته و تا سال 2016 به خانه نیامده‌است. به پیشرفت و توسعه جهان در این مدت فکر کنید. به فرصتی که زنان در این مدت از دست داده‌اند فکر کنید.»

آب برای رشد پایدار

این گزارش یونیسف در حالی منتشر می‌شود که همایش هفته جهانی آب در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شده‌است. همه در این همایش دور هم جمع می‌شوند تا راهکارهایی را برای چالش‌های مرتبط با بحران آب ارائه کنند. مضمون اصلی امسال «آب برای رشد پایدار» است. یونیسف نیز به یکی از اهداف توسعه هزاره در زمینه دسترسی آسان همگان به آب پرداخته‌است. طبق این هدف همه باید تا سال 2030 به آب دسترسی داشته باشند.

طبق گزارش‌های یونیسف، همه باید از خدمات لازم در این زمینه برخوردار شوند. در حال حاضر در قاره آفریقا 29درصد از جمعیت دسترسی آسانی به آب آشامیدنی سالم ندارند. اما نکته اصلی این است که تنها زنان و دختران در این مناطق وقت خود را صرف جست‌وجو و تهیه آب می‌کنند.

زمان زنان در جست‌وجوی آب می‌سوزد

یکی از مطالعات سازمان ملل نشان می‌دهد در آفریقا 3میلیون و 360هزار کودک و 13میلیون و 540هزار زن بالغ مسئول تهیه آب هستند. برای مثال در مالاوی زنان به طور متوسط هر روز 54دقیقه از زمان خود را صرف تهیه آب می‌کنند در حالی‌که مردان تنها 6دقیقه زمان صرف این کار می‌کنند.

قطعاً دسترسی به آب آشامیدنی سالم تغییراتی را در زندگی همگان ایجاد می‌کند. اما زنان حقوق اولیه خود را در این راه از دست می‌دهند و به دنبال آن‌ها نیز حقوق کودکان از بین می‌رود. نکته پایانی که این پژوهش‌ها نشان داده این است که بسیاری از زنان نه تنها در حین تهیه آب فرصت‌هایی را از دست می‌دهند بلکه با خطرات و بیماری‌هایی نیز مواجه می‌شوند.

موضوعات :
در همین رابطه