رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر زبردست در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان

راه‌اندازی شهرک تخصصی فرآوری سیر در همدان تسریع شود

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در نشست شورای گفت‌وگوی استان گفت: با توجه به اینکه همدان قطب تولید سیر در کشور است، باید با راه‌اندازی یک شهرک تخصصی این استان به قطب فراوری سیر تبدیل شود. به گفته او موانعی برای راه‌اندازی این شهرک وجود دارد که باید با تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

13 بهمن 1399
کد خبر : 36750
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و چهارمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با حضور سعید شاهرخی، استاندار، علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان، خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب و سایر مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه این استان قطب تولید سیر در کشور است گفت: باید با راه‌اندازی شهرک تخصصی، همدان را به قطب فرآوری سیر تبدیل کنیم.

علی‌اصغر زبردست با تأکید بر لزوم تسریع روند احداث شهرک تخصصی سیر همدان، افزود: موانعی پیش روی این طرح مهم وجود دارد که باید با تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

او اظهار کرد: تعاونی سیر کاران دلسوزانه در پی راه‌اندازی این شهرک است و مسئولان استان نیز اقدامات خوبی برای حمایت از این تولیدکنندگان انجام داده‌اند که باید تداوم داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: شهرک تخصصی سیر ازلحاظ زیرساخت‌های موردنیاز مانند گاز، برق و آب و همچنین جاده‌های دسترسی نیازمند کمک و همراهی مسئولان است زیرا تأمین این امکانات هزینه‌های هنگفتی برای اعضای تعاونی سیر کاران دارد.

زبردست، از شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خواست در این راستا مساعدت کرده و مانند سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیازمندی‌های شهرک سیر را نیز فراهم کند.

او یادآوری کرد: در این شهرک استقرار واحدهایی از بسته‌بندی، انبارداری، سردخانه، بازاریابی و صادرات پیش‌بینی شده و می‌تواند اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کند.

دبیر شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان همدان گفت: سیر بعد از سیب‌زمینی و کشمش محصولی راهبردی برای استان محسوب می‌شود که در سبد صادراتی استان همدان سهم ویژه‌ای دارد.

گفتنی است زمینی به وسعت ۳۰ هکتار از اراضی ملی واقع در روستای انصار الامام برای احداث شهرک تخصصی سیر جانمایی شده است.

طبق آخرین آمار حدود ۴۱ هزار تن سیر خشک در استان همدان تولید شد که به عبارتی ۷۰ درصد سیر کشور در این خطه حاصلخیز تولید می‌شود و این پیشتازی «قطب تولید سیر کشور» را به همدان لقب داده است.

استاندار همدان نیز در این جلسه احداث صنایع فرآوری سیر را برای استان ضروری دانست و گفت: موانع تأسیس «شهرک صنعتی سیر» رفع شود.

سید سعید شاهرخی نیز شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: از راه‌اندازی شهرک تخصصی سیر حمایت کرده و برای حل مشکلات آن تلاش می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه سیر از محصولات عمده تولید شده استان همدان ازنظر اشتغال و اقتصاد دارای اهمیت است خاطرنشان کرد: طرح احداث شهرک تخصصی سیر توسط انجمن سیر کاران با جدیت دنبال می‌شود و ما هم از این طرح استقبال کرده و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم تا این طرح به ثمر بنشیند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه افق بلندمدت برای این شهرک باید دیده شود افزود: این شهرک باید در آینده به نیازهای فعالان در این عرصه پاسخ بدهد پس باید به‌صورت کارشناسی و دقیق اجرا شود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: نیازهای نخستین این شهرک اعم از زیرساخت و زمین در جلسه‌های مجزا باید پیگیری و شرکت شهرک‌های صنعتی، دستگاه‌های خدمات رسان و جهاد کشاورزی با محوریت معاون اقتصادی استانداری همدان در این راستا وارد عمل شوند.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای کم‌نظیر استان در زمینه کشاورزی و معدنی گفت: این محصولات هرچقدر فرآوری شود ارزش‌افزوده و سود بیشتری نصیب استان می‌کند و نباید از توسعه و تقویت صنایع تبدیلی غافل شویم.

طبق آخرین آمار حدود ۴۱ هزار تن سیر خشک در استان همدان تولید شد که به عبارتی ۷۰ درصد سیر کشور در این خطه حاصلخیز تولید می‌شود و این پیشتازی «قطب تولید سیر کشور» را به همدان لقب داده است.

سید سعید شاهرخی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از نبود دفاتر تهیه و طراحی نقشه ساختمانی گفت: این کار توسط اشخاص حقیقی انجام می‌شود که بسیار زمان‌بر و طولانی است.

او با بیان اینکه روند صدور پروانه ساختمانی در استان همدان در مقایسه با سایر مناطق کشور وقت‌گیر و خسته‌کننده است افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین زمان در نظام‌مهندسی ساختمان و تهیه و تائید نقشه اتلاف می‌شود.

استاندار همدان تصریح کرد: تأخیر در روند صدور پروانه ساختمانی موجب نارضایتی مردم و انبوه‌سازان مسکن در این استان شده و ازاین‌رو به دنبال راهکارهای مفید بودیم و تأسیس دفاتر حقوقی می‌تواند گره‌گشا باشد.

شاهرخی تأکید کرد: شهرداری‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ مکلف هستند نقشه‌های تهیه شده در دفاتر مهندسی را بپذیرند و تا پایان سال این‌گونه دفاتر باید به میزان موردنیاز تشکیل شود تا مردم سرگردان نشوند

به گفته او حداکثر زمان لازم برای تهیه و تائید نقشه باید یک ماه باشد و یک سال معطل کردن متقاضیان ساخت‌وساز به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

استاندار همدان خاطرنشان ساخت: برای تشویق و ترغیب مهندسان به سمت کارگروهی و تشکیل این دفاتر باید برنامه‌ریزی کنیم و در صورت امکان معافیت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی برای آنها در نظر بگیریم.

مدیریت ارشد استان پیش‌ازاین به شهرداری و نظام‌مهندسی تا ۱۵ آذرماه مهلت داده بود تا با تشکیل جلسه و آسیب‌شناسی موانع پیش روی صدور پروانه ساختمانی را برداشته و این فرآیند را با اعمال اصلاحاتی شتاب ببخشند.

طبق آمارهای اعلام شده در این گفتمان مشترک باوجود مشکلات اقتصادی ساخت‌وساز مسکن در استان همدان رونق دارد و هشت هزار و ۱۲۲ واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان استان در حال ساخت است.

موضوعات :
در همین رابطه