رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مسئولان اتاق ایران در دیدار با نمایندگان لرستان در مجلس

در توسعه منطقه‌ای، 3مولفه مکان‌یابی، اولویت‌بندی و ظرفیت‌سنجی رعایت شود

نشست رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. غلامحسین شافعی در این نشست گفت: نمایندگان مجلس که از معیشت مردم حرف می‌زنند، باید به این نکته توجه کنند که معیشت پایدار با توسعه اقتصادی و رفاه جامعه محقق می‌شود.

شفق ضرغامی

خبرنگار
14 بهمن 1399
کد خبر : 36791
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با نمایندگان مردم لرستان در مجلس با محور بحث و همفکری درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی این استان از جمله جذب سرمایه‌گذاری برگزار شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به نشست هفته گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی اتاق خرم آباد که با تاکید بر اشتغال‌زایی برگزار شده بود، گفت: با توجه به تحولات پیش روی اقتصاد کشور و پیش‌بینی بهبود سرمایه‌گذاری در ماه‌های آینده، پیشنهاد دادیم تا برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۰ با محور سرمایه‌گذاری دراستان تدوین شود تا بتوانیم ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای استان جذب کنیم که در این صورت کمک موثری به استان صورت خواهد گرفت.

او همچنین با اشاره به نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: در این نشست هم وزیر امور اقتصاد و دارایی، پیشنهاد تدوین برنامه‌ای را تحت عنوان « 1400، همت ایران» دادند که  نقشه راه ملی برای جذب یک هزار و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه در سال 1400 از طریق بازار پول، سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی است.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد حلقه فشار تحریم‌ها قرار است آزادتر شود و ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز انتظار داریم با رفع موانع، آسان‌تر شود. اما لازمه تحقق سرمایه‌گذاری این است که از الان طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده‌ای داشته باشیم. او در همین زمینه تاکید کرد:وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نوعی بهم‌رسانی است و اگر طرح‌ها و پروژه‌ها شناسایی شوند، اتاق ایران هم به فراخور هریک از این پروژه‌ها، بین آنها و سرمایه‌گذار مربوطه ارتباط ایجاد برقرار خواهد کرد.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به ارایه نکاتی پرداخت و افزود: در طول سالیان گذشته، مسیر اقتصاد کشور به سمت توسعه نامتوازن بوده و اساس توسعه در مناطق مختلف صرفا بر این اساس بوده که چه نفوذی در تصمیم‌گیری‌ها دارد تا اینکه بخواهیم بر اساس استعداد مناطق تصمیم‌گیری کنیم. با همین استدلال هم بوده که صنایعی را برپا کرده‎‌ایم که اصلا جایشان در آن منطقه نبوده و امروز شاهد اثرات منفی محیط‌زیستی آنها هستیم.

شافعی،«مکان‌یابی»،« اولویت‌بندی» و «ظرفیت‌سنجی» را سه مولفه‌ مهمی عنوان کرد که باید برای توسعه مناطق مورد توجه باشد تا از اتلاف منابع جلوگیری شود. به‌ویژه اینکه برنامه هفتم توسعه در دوره مجلس یازدهم تدوین خواهد شد و این مولفه‌ها نیز باید در این برنامه لحاظ شوند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر این نکته که وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حرکت در مسیر توسعه اقتصادی است، گفت: نمایندگان محترم مجلس که از معیشت مردم حرف می‌زنند، باید به این نکته توجه کنند که راهکار معیشت پایدار، توسعه اقتصادی و رفاه جامعه است و امیدوار هستیم که برنامه هفتم توسعه هم با توجه به همین نکات طراحی شود تا برای سال‌های آتی نیز مبنای کار قرار گیرد.

او درجمع‌بندی سخنان خود تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تا اختیارات کشور توزیع نشود، کاری از اساس پیش نخواهد رفت. به‌عنوان مثال یکی از نگاه‌هایی که به استانداران هر استان وجود دارد، نگاه هزینه‌ای است تا درآمدی. بنابراین وقتی این نگاه اصلاح و اختیارات هم به درستی مشخص نشود نمی‌توانیم انتظار پیشبرد امور را داشته باشیم.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان لرستان اشغال نشده است

موسی خادمی استاندار لرستان در این نشست با تاکید بر این نکته که استان لرستان، استانی بکر برای سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد:فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان هنوز اشغال نشده است و این استان جزو معدود استان‌هایی است که آزادترین منابع زمینی و آبی را در اختیار دارد.

او توضیحاتی درباره مهم‌ترین ویژگی‌های جغرافیایی این استان ارایه کرد و گردشگری، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی، دارو،آبزیان و آبزی‌پروری، پروش ماهی، سنگ‌های معدنی و تزیینی، ساخت و ساز دراین استان باتوجه به بازآفرینی شهری و... را به عنوان مهم‌ترین حوزه‌هایی عنوان کرد که آماده جذب سرمایه‌گذاران است.

بی‌ثباتی اقتصاد کلان، ریشه در تصمیم‌های دولت و مجلس دارد

بعد از آن، محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به تشریح مهم‌ترین شاخص‌های محیط کسب‌وکار و شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان لرستان پرداخت. او با اشاره نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار در ماه گذشته، دشواری تامین مالی از بانک‌ها را در مقایسه با سایر استان‌ها، از جمله مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی استان لرستان عنوان کرد. همچنین، ضعف نظام توزیع و تامین بازار برای محصولات تولیدی، از دیگر چالش‌هایی بود که قاسمی با توجه به  نتایج حاصل از این طرح به توضیح آنها پرداخت.

قاسمی با بیان این نکته که امنیت سرمایه‌گذاری در استان لرستان در مقایسه با میانگین کشوری اندکی پایین‌تر است، برضرورت شناسایی ظرفیت‌ها و پروژه‌های استان تاکید کرد و نقش اتاق ایران در این میان معرفی کسانی دانست که می‌توانند در اجرای این پروژه‌ها نقش‌آفرینی کنند.

او همچنین اظهار کرد: مشکلاتی که امروز در حوزه سرمایه‌گذاری شاهد هستیم، ریشه در بی‌ثباتی اقتصاد کلان دارد که دلیل همین امر هم تصمیمات دولت و مجلس دارد.

ضروت آسیب‌شناسی از چرایی عدم انجام سرمایه‌گذاری در استان لرستان

یحیی ابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان در این نشست، با تاکید بر این موضوع که استان لرستان هم به لحاظ منابع طبیعی و هم نیروی انسانی غنی است، گفت: باید چرایی این موضوع مشخص شود که چرا با وجود اینکه منابع خوبی در استان وجود دارد اما سرمایه‌گذاری به صورت مطلوب اتفاق نیفتاده است.

او در همین زمینه با هدف شناسایی موانع موجود سرمایه‌گذاری، پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات را داد.

ابراهیمی، به انتقاد از توزیع ناعادلانه ثروت در کشور پرداخت و بروکراسی، نبود پایانه‌های صادراتی و عدم تخصیص تسهیلات از سوی بانک‌های لرستان را به عنوان مهم‌ترین مشکلات فعلی فعالان اقتصادی این استان عنوان کرد.

او همچنین بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای بهبود صادرات تاکید کرد.

سرمایه‌گذاری دستوری انجام نمی‌شود

مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در این نشست، با تاکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاری دستوری و توصیه‌ای صورت نمی‌گیرد، گفت: همانطور که از صحبت‌ها مشخص است، عزم مسئولان استان لرستان برای سرمایه‌گذاری جزم است. پیشنهاد می‌کنم در نشست بعدی، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دعوت شوند تا مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در استان لرستان مشخص شود.

علیخانی بر ضرورت بهره‌گیری از نظرات متخصصان و صاحب‌نظران استان در روند سرمایه‌گذاری تاکید کرد و همچنین گفت: باید زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان را فراهم کنیم و همچنین ضروری است تا در حوزه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، اقدامات فرهنگی انجام دهیم.

او گفت: به نظر میرسد، یکی از دلایلی که عمده صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها در تهران صورت می‌گیرد این است که تنگ‌نظری‌هایی که در سایر شهرستان‌ها وجود دارد، در تهران نیست.

علیخانی افزود: برای جذب سرمایه‌گذاری باید از خودمان شروع کنیم و این اراده را در خودمان شکل دهیم. از طرفی برای شخصیت‍‌های فردی و اجتماعی به میزان اعتبارشان ارزش قائل شویم.

بعد از ارایه توضیحات مقدماتی، برخی از نمایندگان مجلس حاضر در نشست به بیان مهمترین دغدغه‌های حوزه انتخابیه خود پرداختند. «ضرورت تامین امنیت سرمایه‌گذاران»، «حمایت از صنایع موجود»، «در نظرگرفتن تسهیلات و مشوق‌ها در برنامه هفتم توسعه برای صنایع استان»، «آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصادی»، «رصد منابع»، «ایجاد مزیت برای جذب سرمایه‌گذاری»، «تسهیل منابع برای بنگاه‌های اقتصادی استان از سوی بانک‌های به ویژه خصوصی»، «صدور مجوز برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی » و«هدایت سرمایه‌گذاران به سوی تولید مولد» از جمله مهم‌ترین مباحثی بود که از سوی نمایندگان حاضر در این نشست مطرح شد.

در همین راستا، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، گفت: به‌رغم وجود مزیت‌های نسبی در استان لرستان اما چون دولت در این استان سرمایه‌گذاری نکرده است، بخش‌خصوصی هم رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

محمدرضا مبلغی نماینده حوزه انتخابیه کوهدشت نیز، قیر طبیعی، کشاورزی و باغداری را از جمله مهم‌ترین منابعی عنوان کرد که در این استان پذیرای سرمایه‌گذاران است.

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد هم بر اهمیت برقراری عدالت تاکید کرد و گفت: در شرایطی که صنایع بسیاری در این استان تعطیل هستند، باید هدف خود را برای حمایت از این صنایع متمرکز کنیم. چراکه پایه‌گذاری صنایع جدید عملا هزینه‌بر و به ضرر صنایع قدیمی‌تر است.

در پایان این نشست مقرر شد تا همانطور که حاضران در نشست هم مطرح کردند، برای آسیب‌شناسی از چرایی عدم سرمایه‌گذاری در استان لرستان، نشستی با حضور مسئولان و سرمایه‌گذاران برگزار شود. تشکیل کمیته‌ای با هدف معرفی افراد کارآمد استان از سوی نمایندگان برای حضور در پست‌های اجرایی استان و راه‌های تامین منابع مالی برای صنایع استان از دیگر مصوبات این نشست بود.

در همین رابطه