رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست هیات مدیره ایکریک تاکید شد

ارتقای برند حلال باید هم‌افزایی و وحدت رویه بخش خصوصی و دولت

نشست هیات مدیره ایکریک با حضور آیت‌الله مبلغی برگزار شد. محمدرضا کرباسی با اشاره به جایگاه بین‌المللی ایکریک گفت: جایگاه ایکریک در زمینه حلال بر مبنای استاندارد مرجع اسمیک بالاست؛ برخی کشورها مانند مالزی تنها به محصولات دارای لوگوی حلال این مرکز اجازه ورود به کشور خود را می‌دهند.

15 بهمن 1399
کد خبر : 36798
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل و هیات‌مدیره ایکریک، میزبان آیت‌الله مبلغی، فقیه صاحب‌نظر در امر حلال در ایران بود. در این نشست که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، روسای ارشد سازمان ملی استاندارد، مدیرکل صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی حلال، مشاور ریاست سازمان ملی استاندارد و مدیرکل اداره استاندارد قم حضور داشتند.

این نشست با هدف ایجاد هم‌افزایی و وحدت رویه بخش خصوصی و دولتی جهت ارتقاء جایگاه حلال ایران در سطح بین‌المللی شکل گرفت.

در ابتدای نشست، محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک این مرکز را که به‌عنوان تنها عضو از خانواده سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در ایران را معرفی کرد.

ایکریک در محل اتاق ایران در شش پروژه فعالیت دارد. ایکریک با تلاش‌هایی که برای بهبود شبکه ارتباطی میان کشورهای اسلامی انجام داده، به‌عنوان اندیشکده جهان اسلام جایگاه خود را از زمان تأسیس در سطح بین‌الملل حفظ کرده است. این مرکز با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، جایگاه ایران در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) را تقویت کرده است.

کرباسی در این نشست گفت: جایگاه بین‌المللی ایکریک درزمینه حلال بر مبنای استاندارد مرجع اسمیک تا جایی است که برخی کشورها نظیر مالزی تنها به محصولات دارای لوگوی حلال این مرکز اجازه ورود به کشور را می‌دهند.

او ادامه داد: بنابراین، بهره‌مندی از ظرفیت این مجموعه جهت حضور برجسته و افزایش سهم تجار ایران در بازارهای حلال جهان در راستای منافع تجاری کشور است.

به‌گفته کرباسی، در حال حاضر ایکریک دارای نماینده رسمی در 7 کشور نظیر ترکیه، آذربایجان، گرجستان، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، مغولستان بوده و درخواست برخی کشورها جهت اخذ نمایندگی در این مرکز تحت بررسی هست.

در ادامه، آیت‌الله مبلغی براساس تبصره 2 ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد درباره جایگاه اجتماعی ایکریک و اعتبار این مجموعه در سطح بین‌الملل گفت: تقویت بعد نظارت فقهی و انسجام و وحدت رویه در امر حلال در داخل کشور بازنمایی زیبنده‌ای از این مهم در سطح فراملی را به دنبال خواهد داشت.

مبلغی تأکید کرد: باتوجه به جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران و سابقه ایکریک، خدمات درزمینهٔ نشان حلال باید در اختیار و معطوف بر منافع ملی کشور با نگاه آینده محور و اساسی باشد و از این ظرفیت در بازار رقابت بین‌المللی استفاده شود.

 ایجاد بانک اطلاعاتی حلال از دیگر پیشنهادهای آیت‌الله مبلغی بود.

در ادامه مدیرکل ایکریک تأکید کرد: این مرکز در حال حاضر با پیاده‌سازی استاندارد 17065 و 17020 آماده تائید صلاحیت شدن از مرکز ملی تائید صلاحیت است تا به‌عنوان بازوی مهم بحث حلال با همکاری سازمان ملی استاندارد نقش پررنگ خود در حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذائی حلال کشور در عرصه بین‌الملل را ایفا کند.

آیت‌الله مبلغی در پایان، تصریح کرد: در نشست‌های آتی با حضور اعضاء اتاق ایران (ایکریک)، سازمان ملی استاندارد ایران برای جهت ایجاد وحدت رویه در داخل کشور درزمینهٔ حلال و نحوه بهره‌مندی از ظرفیت‌های بین‌المللی ایکریک در کشورهای جهان و درباره نحوه همکاری مشترک تصمیم‌گیری و چارچوب همکاری تنظیم شود.

موضوعات :
در همین رابطه