رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در وبینار بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و آذربایجان مطرح شد

ضرورت تدوین نقشه راه برای مشارکت در بازسازی آذربایجان

وبینار بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری موجود میان ایران و آذربایجان در وضعیت جدید اقتصادی و منطقه‌ای، برگزار و ضرورت طراحی نقشه راهی برای همکاری‌های پایدار ایران و آذربایجان با کمک اتاق مشترک ایران و آذربایجان تأکید شد.

19 بهمن 1399
کد خبر : 36887
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وبینار بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری موجود میان ایران و آذربایجان در وضعیت جدید اقتصادی و منطقه‌ای، با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان و برخی از نمایندگان تشکل‌ها و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست  مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان نیز تشریح شد. همچنین مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری اقتصادی به‌ویژه موضوع حضور ایران در جریان بازسازی مناطق آسیب‌دیده و همکاری با بخش خصوصی آذربایجان در این نشست مجازی موردتوجه قرار گرفت.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به جلسات اخیری که به‌صورت وبینار با سفرای ایران در آذربایجان و ارمنستان، و همچنین حضور در اجلاس چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان، بر اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌های ایجادشده همکاری در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی و بازسازی منطقه قره‌باغ و همچنین تأمین نیازهای کالایی تأکید کرد.

او اعلام کرد: در خلال کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان، اتاق ایران برای اعزام هیات تجاری یا پذیرش هیات تجاری با کشور آذربایجان مذاکرات طرف‌های تجاری در اولین فرصت اعلام آمادگی به‌طرف مقابل کرده است.

به گفته کرباسی، علی‌رغم ایجاد محدودیت‎های ایران با بیشتر کشور همسایه از زمان شیوع ویروس کرونا، اما خللی در مرزهای ما با آذربایجان ایجاد نشد و در حال حاضر گمرک 24 ساعته فعال است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: کشور آذربایجان نه‌فقط از مهم‌ترین بازارهای مقصد همسایه ما با جمعیت 10 میلیونی است بلکه همچنین بخش مهمی از صادرات کالاهای ایرانی از طریق آذربایجان به روسیه و دیگر کشورهای عضو اوراسیا ترانزیت می‌شود.

کرباسی با اشاره به فرصت‌های ایجادشده مربوط به صلح قره‌باغ، بر اهمیت صدور خدمات فنی مهندسی، کشاورزی فرا سرزمینی و همکاری‌های ترانزیتی و گردشگری سلامت تأکید کرد.

او در همین زمینه بر طراحی نقشه راهی برای همکاری‌های پایدار ایران و آذربایجان با کمک اتاق مشترک ایران و آذربایجان تأکید کرد و از آمادگی اتاق ایران برای جمع‌آوری مشخصات شرکت‌های آماده و مایل به کار برای ارائه به‌طرف آذری خبر داد.

کرباسی تأکید کرد: زمان را نباید از دست دهیم و ما با همکاری اتاق مشترک به دنبال ایجاد بستری برای همکاری‌های مربوط به بازسازی هستیم، چراکه باور داریم ضمن دارا بودن توانمندی‌های بالا، مزیت‌های کیفی و هزینه‌ای زیادی داریم و با توجه به روابط خوب دو کشور، لازم است همکاری‌ها در بازسازی و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک را باید پیش ببریم.

مهم‌ترین اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان برای توسعه روابط

بعدازآن، حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان گفت: ما به لحاظ گمرکی مشکلات جدی نداریم و همکاری‌های خوبی بین طرفین در حال انجام است و با شبانه‌روزی شدن گمرکات، ما شاهد افزایش حجم تجارت بودیم.

به گفته او، ایجاد راه‌آهن آستارا به آستارا، پل آستارا، مجوز ایجاد اتاق مشترک متقابل در آذربایجان، حضور بخش خصوصی در مذاکرات، مجوز شهرک صنعتی مشترک، ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد و اخذ مجوز تداوم تردد کالا و خدمات در دوره کرونا از ستاد مربوطه ازجمله اقداماتی بوده که اتاق مشترک در سال‌های اخیر پیگیری کرده تا به انجام رسد.

پیرموذن با اشاره به صلح قره‌باغ و آزاد شدن حدود 130 کیلومتر از مرزهای ایران و آذربایجان و استقبال طرف آذری برای همکاری با ایران، شرایط اخیر را فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در آذربایجان دانست که اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان به‌عنوان پایگاه همکاری نیز برنامه جمع‌آوری مشخصات شرکت‌های واجد صلاحیت و مایل به همکاری را طی فراخوانی با همکاری تشکل‌ها و اتاق‌های استانی جمع‌آوری کرده و به‌طرف مقابل خواهد داد. ضمن اینکه اتاق مشترک در کمیته‌ای که در ریاست جمهوری برای توسعه کار با آذربایجان تشکیل‌شده، اطلاعات مربوطه برای این کمیته ارسال می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان ادامه داد: ستاد بازسازی آذربایجان زیر نظر ریاست جمهوری این کشور تشکیل‌شده است. این ستاد مسئولیت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی بازسازی‌ها را بر عهده دارد و بنا بر روابط خارجی این کشور، برای کشورهای خارجی سهمی تعیین می‌کنند. در حال حاضر نتیجه برنامه‌ها برای هیچ کشوری هنوز اعلام‌نشده است. ما نیازمند آن هستیم که برنامه‌ها به شکل ملی دنبال شود و اتاق مشترک ایران و آذربایجان نیز با همکاری دولت‌های طرفین پیگیر بهره‌مندی تمامی فعالین اقتصادی کشور از فرصت‌های پیش‌آمده است. هرچند گام اصلی را دولت‌ها برای گشایش فضای همکاری را ایجاد می‌کنند.

او تاکید کرد: اولویت ما تجارت آزاد است لیکن در شرایط فعلی کار را با توافقات تجارت ترجیحی باید پیش برد تا به آن هدف برسیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان به منظور توضیح چرایی مشکلات برخی از فعالان اقتصادی در مرزهای آذربایجان گفت: در خصوص صف‌های کامیون‌ها و معطلی‌ها در مرزها، اتاق مشترک با سفارت ایران در باکو در حال پیگیری است و نیازمند تعامل با طرف‌های روسیه بود که این کار انجام‌شده و پذیرش‌ها به 1200 کامیون رسیده است. همچنین با توجه به توافقات، حمل یکسره بار به آذربایجان امکان‌پذیر شد.

او ادامه داد: ما از ابتدای سال جاری و طی کمیسیون مشترک اخیر موضوع صدور ویزا برای تجار را پیگیری کردیم و به نتیجه نرسیدیم. عمدتاً این موضوع را به تصمیمات ستاد کرونا در این کشور مرتبط می‌دانند. لیکن این در حالی است که تجار و صنعت گران کشور ترکیه به‌راحتی به این کشور رفت‌وآمد می‌کنند و رویدادهای حضوری برگزار می‌کنند. لذا رویکرد تبعیض‌آمیزی دراین‌بین وجود دارد که یکی از مطالبات مهم بخش خصوصی از مسئولین سیاسی دو کشور، رفع این چالش برای حضور در این کشور است. رویدادهای نمایشگاهی و اعزام و پذیرش نیز متعاقباً با تسهیل روادید امکان‌پذیر خواهد شد.

سه محور مذاکرات برای همکاری با آذربایجان داریم که اول موضوع بازسازی است، محور دوم که در کمیسیون مشترک هم تصویب‌شده موضوع سرمایه‌گذاری مشترک است که در هر دو کشور اعلام آمادگی شده

 لزوم شناسایی و احصای فرصت‌های همکاری، لزوم حل‌وفصل مشکل اخذ تضامین موردنیاز، پیشنهاد ایجاد خطوط اعتباری برای صدور خدمات فنی و مهندسی، مشارکت با شرکت‌های آذری و همکاری مشاوره‌ای و طراحی و تضمین اقلام موردنیاز بازسازی، ایجاد بستر سرمایه‌گذار دو کشور، لزوم تسریع رفع موانع همکاری‌های بانکی دو طرف، تسریع در اجرای پروژه‌های شهرک صنعتی مشترک و امتداد خطوط ریلی آذربایجان تا منطقه پارس‌آباد، لزوم توافقات برای همکاری در پروژه‌های حوزه انرژی، لزوم رایزنی دیپلماتیک برای رفع موانع توسعه فعالیت شرکت‌های ایرانی در آذربایجان، لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشت فراسرزمینی در آذربایجان و رفع موانع توسعه ارائه خدمات بین‌المللی سلامت از دیگر موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مجازی مطرح شد.

در همین رابطه