رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اصفهان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

برنامه‌های کلان کشور با برش‌های منطقه‌ای، استانی و تشکلی اجرایی می‌شود

رئیس اتاق اصفهان درباره امکان استفاده از شرایط پیش رو پس از لغو تحریم‌ها گفت: اگر قرار باشد تجربه دوران برجام تکرار نشود، باید روی تدوین برنامه‌های عملیاتی و برش‌های منطقه‌ای، استانی، تشکلی و بنگاهی تمرکز کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
26 بهمن 1399
کد خبر : 36973
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز مسئولان و تصمیم‌سازان باید برای چگونگی بهره گیری از فرصت های پیش رو پس از لغو احتمالی تحریم‌ها برنامه‌ریزی کنند. متاسفانه این آمادگی در دوران برجام به دلایل مختلفی وجود نداشت و آن طور که باید از فرصت ها و ظرفیت هایی که در اختیارمان بود استفاده نکردیم.

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران با توجه به اهمیت ارائه برنامه مدون و دقیق درباره آینده اقتصاد کشور، تصریح کرد: وضعیت کشور چند سال قبل و در دوران برجام، مشخص شد. در آن زمان به خوبی متوجه شدیم که در کدام بخش ها، مشکل داریم و اگر قرار باشد مجدد با سرنوشت برجام دچار نشویم باید از همین امروز به فکر باشیم.

او یکی از دغدغه‌های اصلی کشور را معضل بیکاری عنوان کرد و گفت: برای مدیریت معضل بیکاری باید سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری در کشور اتفاق بیفتد و در این بین به سالانه حدود 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارین تا شرایط موجود را حفظ کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ارائه برنامه و طرح مدون از اقداماتی که لازم است انجام شود را بسیار ضروری دانست و با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه های خارجی در کشور، تصریح کرد: در شرایط پیش رو باید از هر ارتباطی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم. تجربه برجام نشان داد شاید در گام اول اغلب هیات هایی که به ایران سفر می کنند تنها به فکر پیدا کردن بازاری جدید و فروش محصولات تولیدی خود هستند، در صورتی که این موضوع نباید ملاک عمل ایرانیان قرار بگیرد، بلکه باید به فکر جذب سرمایه ها و ایجاد پروژه های مشترک باشیم.

به اعتقاد او در ایران برنامه جامع سرمایه گذاری در سطح استانی، منطقه ای و ملی نداریم. بنابراین با وضعیت فعلی موجود اگر اتفاقی هم درباره شرایط تحریمی ایران بیفتد فقط چند پروزه دولتی تهیه می شود و در نهایت پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

گلشیرازی اغلب پروژه هایی که بر اساس تجربه های گذشته در شرایط بعد از تحریم ها اجرایی خواهد شد را رانتی و بدون هیچ گونه عایدی مطلوب برای توسعه کشور عنوان کرد و گفت: آنچه امروز باید انجام شود، آسیب شناسی و شناخت چالش های ریشه است. بدون شک ایجاد مراکز سرمایه گذاری با تکیه بر آمار و اطلاعات دقیق می تواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند. البته در حال حاضر دسترسی به آمار و اطلاعات به روز امکانپذیر نیست و یا به سختی امکانپذیر است. در حالی که برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه های خارجی باید دسترسی به اصلاعات و آمار به راحتی انجام شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اهمیت آمار و تهیه برنامه در راستای حرکت در مسیر توسعه کشور، تاکید کرد: متاسفانه نه به آمار و ارقام دسترسی داریم و نه برنامه هایی که تهیه می شود را در سطح منطقه و استان برش می زنیم؛ برنامه ها را کلان می نویسیم و اجرا می کنیم، در نتیجه حاصلی ندارد. اهداف و چشم انداز های تعریف شده در مقام اجرا باید تا حد ممکن کوچک شوند و هر قسمت از آن در اختیار تشکل ها، انجمن ها، بنگاه ها و غیره قرار بگیرد و بر این اساس هر بخشی با اجرای تعهدات و وظایف خود نقشی در توسعه و نهایی شدن برنامه ها و اهداف کلان کشور خواهد داشت.

در همین رابطه