شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرم‌آباد در نشست شورای گفت‌وگوی لرستان

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه های لرستان ضروری است

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم آباد با اشاره به مشکلات تامین مالی از نظام بانکی و نیاز واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها به نقدینگی، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های استان لرستان را ضروری عنوان کرد.

01 اردیبهشت 1403
کد خبر : 37115
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در تشریح روش‌های تأمین مالی، گفت: طی سال‌های اخیر سیاست‌های بانک مرکزی انقباضی و اولویت پرداخت‌ها با تسهیلات تکلیفی بوده است؛ ازاین‌رو نمی‌تواند منابع مالی نیازمند واحدهای تولیدی را تأمین کند.

محمد خاکی در نود و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با تأکید بر اینکه استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی می‌تواند ما را از این تنگنا عبور دهد، افزود: ابتدا باید آگاهی خود را از بازار سرمایه به‌عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی افزایش دهیم و تشریح تأمین نقدینگی از بازار سرمایه از مهم‌ترین اهداف تشکیل این جلسه است.

خاکی ادامه داد: رفع مشکلات کمبود نقدینگی با روش‌های سنتی قابل تأمین نیست؛ ازاین‌رو چاره‌ای جز روش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نداریم.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات اتاق بازرگانی از وزیر کشور در سفر به استان لرستان، موافقت با پروژه‌های پیشنهادی بود، افزود: ازاین‌رو تعیین کارگروه مالی در استان برای ارائه پروژهای دستگاه‌های اجرایی و تعیین افراد کارگروه برای رصد طرح‌های نیمه‌تمام پیشنهاد می‌شود.

رئیس اتاق خرم‌آباد با بیان اینکه هدایت صحیح متقاضی به روش‌های تأمین مالی درست موجب مشخص شدن ۲۰ درصد از مسیر می‌شود، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتباط مستمر مشاوران با اتاق بازرگانی می‌تواند در تحقق این مهم مؤثر باشد.

خاکی اظهار کرد: متأسفانه تاکنون استان لرستان از روش تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه بهره‌ای نبرده است؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود کارگروه تأمین منابع مالی با حضور اعضای بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود تا ضمن ارائه پروژه‌های نیمه‌تمام، منابع مالی از طریق بازار سرمایه برای این پروژه‌ها تعریف شود.

رئیس اتاق خرم‌آباد ادامه داد: همچنین به دنبال استفاده از ظرفیت مشاوران و استقرار آن‌ها در اتاق بازرگانی برای تشریح روش‌های تأمین منابع مالی به متقاضیان هستیم.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تعطیلات پایان هفته از پنج‌شنبه و جمعه به روزهای جمعه و شنبه موکول شود، گفت: با این کار علاوه بر اینکه ۴ روز را با دنیا در ارتباط خواهیم بود، از حداقل بیش از ۸ میلیارد دلار زیان جلوگیری خواهد شد.

می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان بهره برد

استاندار لرستان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگو از ظرفیت اساسی استان است، گفت: افق‌های جدیدی برای خروج از توقف پروژه‌های ناتمام استان نیاز است.

فرهاد زیویار خاطرنشان کرد: یکی از موانع اساسی توقف واحدهای تولیدی و یا نیمه‌تمام ماندن آن‌ها تأمین منابع مالی است، ضمن اینکه طی چند دهه گذشته عمده‌ترین روش برای تأمین مالی، تأمین منابع از طریق دولت بوده است.

استاندار لرستان با تأکید بر فراگیری روش‌های نوین تأمین منابع مالی، تصریح کرد: آموزش برای فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی برای فراگیری روش‌های نوین ضرورت دارد.

زیویار تصریح کرد: سازوکار اتاق خرم‌آباد برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب بوده و می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان بهره برد.

پیشنهاد تأمین مالی با مشارکت عمومی و خصوصی

عبدالله دریابر، کارشناس بازار سرمایه نیز در این نشست با تأکید بر لزوم فراگیری روش‌های نوین تأمین مالی، اظهار کرد: چارچوب تأمین مالی در ایران با سایر کشورهای جهان تفاوت آن‌چنانی ندارد به‌نحوی‌که بانک‌ها، دریافت تسهیلات و بازار سرمایه ازجمله این روش‌ها است.

معاون خدمات مالی تأمین سرمایه امید خاطرنشان کرد: بازار پول یکی از منابع اصلی تأمین مالی است، افزود: امروزه منابع بازار سرمایه و آشنایی با ابزارهای این منابع یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه بودجه سالانه کشور نیز یکی از روش‌های تأمین مالی است، افزود: بحث‌های مرتبط با منابع خارج از کشور در قالب فاینانس از دیگر روش‌ها است که به دلیل تحریم این روش خیلی کاربردی و کمک‌کننده نیست.

این کارشناس بازار سرمایه، مشارکت عمومی و خصوصی را دیگر روش تأمین مالی برشمرد و افزود: در برخی استان‌ها این روش به‌خوبی جواب داده و کارگروه‌های خاصی نیز برای جذب سرمایه‌گذار تشکیل شده است.

دریابر در خصوص ابزارهای بازارهای سرمایه، تصریح کرد: اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق منفعت، اوراق جعاله، اوراق خرید دین ازجمله ابزارهای این بازار است.

در همین رابطه