رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

احمد آتش‌هوش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان اقتصادی ضروری است

کمیسیون حقوقی اتاق ایران با توجه به پایین بودن سطح آگاهی و آشنایی فعالان اقتصادی با این حوزه تصمیم دارد دوره آموزشی با هدف معرفی کلیات در بخش مالکیت فکری به صورت آنلاین برگزار کند.

سارا ترابی

خبرنگار
05 اسفند 1399
کد خبر : 37121
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران از برگزاری وبینار آموزشی درباره کلیات موضوع مالکیت فکری، جایگاه و نقش آن در اقتصاد و آشنایی فعالان اقتصادی با ابعاد حقوقی آن خبر داد. به باور او مالکیت فکری یکی از موضوعاتی است که علی‌رغم اهمیت و اثرگذاری مهم در مسائل اقتصادی، همچنان در ایران مورد توجه و تاکید فعالان اقتصادی قرار نگرفته است.

احمد آتش‌هوش، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید کرد: در صورتی که استقبال از این وبینار آموزشی خوب باشد، دوره‌های تخصصی‌تر و جامع‌تری را درباره این موضوع برگزار خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز فعالان اقتصادی بر ابعاد مختلف موضوع مالکیت فکری، منافع حاصل از آن و در عین حال آسیب‌های احتمالی که بی‌توجهی نسبت به این مسئله به دنبال دارد، تصریح کرد: امروز در دنیا مالکیت فکری به یکی از موضوعات مهم اقتصادی تبدیل شده است و آگاهی نداشتن از ابعاد و زوایای آن می‌تواند به روند فعالیت‌های اقتصادی چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی آسیب‌زا باشد.

او تصریح کرد: ایده‌ها، شیوه‌هایی که ممکن است هر فعال اقتصادی در راستای کاهش مصرف انرژی یا کاهش ضایعات تولید خود ابداع کند، برند و علائم تجاری که برای تولیدات خود در نظر می‌گیرد و همه این مسائل، جزو سرمایه و دارایی یک فعال اقتصادی به شمار می‌آید و باید راه‌های صیانت از آنها را بداند و به کار گیرد. کلیه مواردی که در این چارچوب قرار دارد بخشی از موضوع مالکیت فکری است.

رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران یادآور شد: نوع، شکل و طرح بسته‌بندی و به طور کلی مجموع ابعاد یک تولید در کشورهای پیشرفته به صورت تک تک، حقوق و امتیازهای خاصی دارد که متاسفانه در ایران چندان مورد توجه نیست.   

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به قانون خوبی که در این حوزه وجود دارد، نحوه اجرا و حمایت‌های آن را مناسب ارزیابی کرد و گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری قانونی است که به صورت موقت تصویب شده و با وجود برخی نواقص کوچک، قانونی مترقی و ارزشمند است و باید هرچه ‌سریع‌تر دائمی شود. بر اساس این قانون، حتی سوء‌استفادکنندگان نیز تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و از طرفی باید جرایم مشخص شده را بر اساس رای دادگاه پرداخت کنند.

آتش‌هوش معتقد است: در این بخش ایران عضو سازمان‌های جهانی و کنوانسیون‌های مختلف پاریس و مادرید نیز هست و بر اساس آن حمایت‌های لازم در سطح بین‌المللی را دارد. بدین ترتیب فعالان اقتصادی باید با نحوه ثبت ایده‌ها و اختراعات خود در سطح جهانی نیز آشنا شوند و از این موقعیت به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنند.

این وبینار آموزشی قرار است با همکاری کانون پتنت ایران برگزار شود و از آنجا که امروزه کپی رایت و حفاظت از آن دارای اهمیت بسیاری است در این وبینار با حقوق مالکیت ادبی و هنری، شرایط لازم برای بهره‌مندی از حمایت ادبی و هنری و حقوق مادی و معنوی ناشی از آن و کارکرد آن در کسب‌وکار آشنا خواهیم شد.

در همین رابطه