رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محسن احتشام در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

رقابت‌های تجاری بین‌المللی بر پایه اندیشه‌های نو استوار است

رئیس اتاق بیرجند برنامه‌ریزی را لازمه توسعه و مستلزم پیش‌پیش‌بینی آینده بر اساس آمار و اطلاعات دقیق امروز دانست و تاکید کرد: برنامه‌ریزی بدون امکان پیش‌بینی آینده، اتفاق نمی‌افتد.

سارا ترابی

خبرنگار
08 اسفند 1399
کد خبر : 37162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق بیرجند برنامه‌ریزی را لازمه توسعه و مستلزم پیش‌پیش‌بینی آینده بر اساس آمار و اطلاعات دقیق امروز دانست و تاکید کرد: برنامه‌ریزی بدون امکان پیش‌بینی آینده، اتفاق نمی‌افتد.

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند - عکس: محمد علی‌مهدی

رئیس اتاق بیرجند انتظار برای پایان یافتن تحریم‌ها و ایجاد تحول در اقتصاد کشور را اقدامی نادرست می‌داند و معتقد است کار را باید از همین امروز با نگاه رو به جلو شروع کرد. ارائه استراتژی دقیق و مبتنی بر مطالعات کارشناسی برای ورود به بازارهای هدف کاری است که باید انجام داد.   

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با تاکید بر این نکته که باید استراتژی برای حضور در بازارهای بزرگ را تبیین و خود را برای بازگشت به مناسبات بین‌المللی مهیا کنیم، گفت: اینکه هر کدام از محصولات و تولیدات ایران در کدام یک از بازارها، مصرف دارد، اینکه برای ورود به هر بازاری باید به چه نکات و موضوعاتی توجه کرد، اینکه برای حفظ هر بازاری چگونه باید پیش رفت و بسیاری از مسائل دیگر، موضوعاتی هستند که در تدوین استراتژی باید مدنظر باشند. برای مثال  بازار آمریکا در حوزه زعفران بسیار مهم است و در گذشته عملکرد خوبی در این بازار داشتیم و باید بتوانیم به کمک روزنه‌های موجود، حضور خود را احیا کنیم.

او فعال دن دیپلماسی اقتصادی را یکی از نیازهای مبرم برای توسعه تجارت کشور دانست و تصریح کرد: موانع برای ورود به بازارهای تجاری بسیار زیاد است، مهم‌ترین آنها موانع بانکی است. بعد از تحریم‌ها، نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی از ایران رفتند و نمایندگی‌های شرکت‌های ایرانی در سایر نقاط دنیا نیز بسته شدند. باید برای احیای آنها فکری کنیم و این مهم به کمک دیپلماسی اقتصادی قابل حل است.

احیای زیرساخت‌هایی که بعد از تحریم‌ها صدمه دیدند نیز یکی از موضوعاتی بود که به باور احتشام باید مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد. او معضل جدی امروز اقتصاد کشور را نبود امکان نقل و انتقال پول دانست و خواستار اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز در این حوزه شد.

او تاکید کرد: فرصت‌های زیادی پیش‌روی اقتصاد ایران وجود دارد. درعین حالی که نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم باید خودمان فرصت آفرینی هم داشته باشیم تا دوران دوری خود از بازارها را جبران کنیم، باید مضاعف کار کنیم و روش‌های بازاریابی را متحول سازیم. نگاه نوآورانه و خلاقانه به بازارهای هدف داشته باشیم و خود را با تغییرات به وجود آمده هماهنگ سازیم.

احتشام با اشاره به تخصصی شدن کارها در سطح دنیا گفت: بنگاه‌ها و نهادهای ایرانی باید سازمان‌های یادگیرنده باشند، چرا امروز کارها تخصصی‌تر شده و بدون نواندیشی و اتخاذ رویکردهای جدید نمی‌توان در سطح بین‌المللی رقابت کرد.

بر اساس اظهارات او ایران به طر‌ح‌ریزی استراتژیک نیاز دارد تا چالش‌های مورد در کسب‌وکار داخلی و خارجی را فرموله کند. در این راستا چابک‌سازی بنگاه‌ها و مهارت محور حرکت کردن آنها بسیار اهمیت دارد.

در همین رابطه