رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست بازرگانان خراسان شمالی با سفیر ارمنستان در تهران مطرح شد

بجنورد خواهرخوانده یک شهر ارمنستان می‌شود

در نشست بازرگانان خراسان شمالی با سفیر ارمنستان در تهران، با پیشنهاد خواهرخواندگی بجنورد با یک شهر ارمنستان برای توسعه روابط گردشگری موافقت شد.

16 اسفند 1399
کد خبر : 37297
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد خواستار تقویت ارتباطات و مراودات اقتصادی میان استان خراسان شمالی و کشور ارمنستان شد و بر لزوم توجه به سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو طرف به‌ویژه در زمینه صنعت و تولیدات پارک علم و فناوری تأکید کرد.

سعید پورآبادی در نشست بازرگانان و فعالان اقتصادی خراسان شمالی با سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، با تأکید بر تقویت مراودات گردشگری، پیشنهاد کرد: یک شهر از خراسان شمالی و یک شهر از کشور ارمنستان با یکدیگر خواهرخوانده شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد در ادامه با اشاره به مبادلات اقتصادی دوجانبه، گفت: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن کالا که عمده آن الکترود است از این استان به کشور ارمنستان صادر شده که ارزش این میزان کالای صادراتی ۱۴ هزار و ۱۲۲ دلار بوده است.

سعید پورآبادی با ابراز امیدواری برای توسعه روابط ایران و این استان با کشور ارمنستان، تصریح کرد: خراسان شمالی پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی دارد، البته به دنبال کشاورزی فرا سرزمینی در آن کشور هم هستیم.

در ادامه، آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران با اعلام اینکه خراسان شمالی و ارمنستان می‌توانند روابط اقتصادی طولانی داشته باشند، افزود: آنچه مهم است تمایل متقابل طرفین به گسترش روابط است.

او با تأکید بر اینکه خراسان شمالی، پتروشیمی توانمندی دارد، اظهار کرد: طی بازدیدی از استان داشتم متوجه شدم ارمنستان می‌تواند در زمینه پتروشیمی، کشاورزی، مواد غذایی، فرآوری محصولات روابط گسترده‌ای با استان خراسان شمالی مراودات تجاری و اقتصادی داشته باشیم.

او افزود: ما می‌توانیم در زمینه فناوری اطلاعات، گردشگری فرهنگی و حتی اعزام متقابل خبرنگاران نیز با هم همکاری داشته باشیم.

تومانیان خاطرنشان کرد: همچنین شهر بجنورد می‌تواند با هماهنگی‌هایی که صورت خواهد گرفت با یکی از شهرهای همانند خود در ارمنستان رابطه خواهرخواندگی برقرار کند.

او تصریح کرد: در خصوص توسعه صنعت گردشگری و توریسم بین خراسان شمالی و ارمنستان نیز باید گفت که وجود برخی مسائل از جمله دوری بین ۲ منطقه، عدم وجود پرواز هوایی بین ارمنستان و خراسان شمالی و نیز عدم شناخت ارامنه از این استان، کار را مشکل کرده است که باید روی مسائل کار و پیگیری شود.

او افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار مبادله تجاری بین ایران و ارمنستان صورت گرفته است که نشان‌دهنده ظرفیت عظیم ارمنستان برای تجارت با ایران است که باید خراسان شمالی نیز از این ظرفیت بهره‌مند شود.

استاندار خراسان شمالی نیز اظهار کرد: همان‌گونه که ارمنستان می‌تواند دروازه ورود ما به اوراسیا باشد، شهر بجنورد نیز می‌تواند نقش میانجی را در گسترش روابط اقتصادی ارمنستان با افغانستان و پاکستان داشته باشد.

محمدعلی شجاعی با اشاره به توافق بین ارمنستان و خراسان شمالی در اعزام هیات‌های تجاری، افزود: در خصوص تردد تجار بین ۲ منطقه توافق کرده‌ایم تا دفاتر کار و نمایشگاه دائمی برای تجار خراسان شمالی و ارمنستان در طرف مقابل ایجاد شود.

موضوعات :
در همین رابطه