رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی کشور از ارسال نامه این انجمن به شورای نگهبان خبر داد و گفت: با توجه به عواقب جبرانناپذیر مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره ورود الپیجی به سبد سوخت کشور، درخواست لغو این مصوبه به شورای نگهبان ارائه داده شده است.
محسن جوهری در جمع خبرنگاران با اشاره به اصرار عجیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب و استفاده الپیجی بهعنوان سوخت خودرو، تصریح کرد: اگر این موضوع اجرایی شود، در آینده نهچندان دور دچار خسارتهای متعددی خواهیم شد.
جوهری بیان کرد: بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته با احتساب فروش ۲ هزار میلیارد تومانی گاز مایع در داخل، زیان سالانه کشور از عدم صادرات گاز مایع و فروش آن در داخل، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
سوخت آل پی جی برای خودرو؛ بازگشت به یک طرح شکستخورده
جوهری با اشاره به مزیت نسبی سیانجی در مقایسه با الپیجی اظهار کرد: در برههای تصمیم گرفته شد عرضه الپیجی بهعنوان سوخت خودرو در کشور متوقف و جایگاههای عرضه الپیجی تعطیل شوند. بعدازاین اتفاق دولت ضمن سرمایهگذاری در حوزه سیانجی تلاش کرد سرمایههای بخش خصوصی را به این حوزه سوق دهد و در این مسیر زیرساختهای مناسبی نیز تعبیه شد، اما علیرغم توجه به این موضوع امروز دوباره شاهد پیشنهاد ورود الپیجی بهعنوان سوخت خودرو از طرف نمایندگان مجلس هستیم!
وی با بیان اینکه چنین تغییرات ناگهانی و غیر کارشناسی در برنامههای اقتصادی و سیاستگذاریها باعث بیاعتمادی سرمایهگذاران میشود، ادامه داد: در چنین شرایطی سرمایهگذار دیگر به مجموعه دولت و مجلس اعتماد نخواهد کرد و سرمایه خود را از کشور خارج میکند آنهم در شرایط اقتصادی پیش رو که سیاست دولت بر مبنای جذب و افزایش انگیزه سرمایهگذاران قرار گرفته است. متأسفانه در حال حاضر این اتفاق در حوزه سیان جی رخ داده است و بسیاری از سرمایهگذاران این حوزه، از ادامه راه انصراف دادهاند.
جوهری این طرح را طرحی شکستخورده دانست و توضیح داد: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سیانجی در سراسر کشور وجود دارد که باوجوداین تعداد جایگاه همچنان در کلانشهرها مشکل نبود کافی جایگاه بهاندازه ظرفیت مصرف کاملاً محسوس است، حال چگونه میشود صرفاً با احداث ۱۵۰ جایگاه الپیجی نیاز کشور را برطرف کرد؟
هزینهتراشی برای مهیاکردن بستر توزیع آل پی جی
وی با واکاوی موضوع ورود آل پی جی به سبد سوخت خودرو و اجرایی شدن این مصوبه اظهار کرد: در این جریان از یکسو بخش خصوصی و دولتی باید مجدد مبلغی بالغبر ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت ساخت صرفاً ۱۵۰ جایگاه و دوگانهسوز کردن خودروها به صورت استاندارد سرمایهگذاری کنند، درحالیکه اگر نیاز مبرم به مصرف الپیجی در سبد سوخت باشد در بیشتر شهرها باید بهاندازه نیاز جایگاه احداث شود که این بستر نیاز به سرمایهگذاری بیشتری دارد.
جوهری افزود: از سوی دیگر باید در نظر داشت امکان تأمین فرآورده برای جایگاههای الپیجی از طریق خط لوله همانند گاز سیانجی وجود ندارد و ناگزیر به استفاده از حملونقل جادهای برای تأمین الپیجی موردنیاز جایگاههای الپیجی هستیم که خود عواقب متعددی را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه حوادث جادهای در کمین نفتکشهای جاده پیما هستند، ادامه داد: زمانی که جایگاه الپیجی احداث شود جهت تأمین آن از پالایشگاه تا هر جایگاه باید میزان قابلتوجهی گازوئیل یارانهای به کامیون و تانکرها اختصاص دهیم که این موضوع باعث ترافیک، خطرات جادهای حمل این سوخت پرخطر، افزایش آلودگی هوا و همچنین سبب افزایش مصرف گازوئیل یارانهای خواهد شد.
جوهری همچنین با اشاره به ارزش صادراتی سوخت الپیجی گفت: ارزش دلاری صادراتی آل پی جی در برخی از فصول بالاتر از بنزین است و میزان تقاضای خرید آن طی سالهای اخیر به دلیل ارزش بالای حرارتی با شیب زیادی در حال افزایش است.
وی افزود: نباید از این نکته غافل شد که با استفاده از آل پ جی بهعنوان خوراک پتروشیمیها میتوان ارزش چند برابری از این محصول خام دریافت کرد، با این اوصاف اینکه چرا حامیان این طرح بر موضوع صادرات بنزین بهعنوان ابزاری برای ورود الپیجی به سبد سوخت اصرار میکنند، جای تعجب است!
جوهری ادامه داد: از همین رو و با توجه به اهمیت موضوع در انجمن صنفی سیانجی کشور تصمیم بر این شد تا درخواستی با موضوع مشکلات و معضلات اجرای طرح اضافه شدن LPG بهعنوان سوخت خودرو طی یک نامه به آیت ا... جنتی دبیر محترم شورای نگهبان ارسال شود.