رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا کرباسی در دیدار با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش

توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی شود

در دیدار محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش، ضمن بررسی راهکارهای توسعه همکاری، بر لزوم اجرای توافقنامه تجاری دو کشور تاکید شد.

25 اسفند 1399
کد خبر : 37453
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش با حضور در محل اتاق ایران با محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه رایزنی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور، زمینه‌ها و امکانات لازم برای توسعه تجارت دو کشور نیز موردبررسی قرار گرفت.

محمدرضا کرباسی در این نشست اظهار کرد: عضویت ایران و بنگلادش در بسیاری از مجامع بین المللی مثل دی 8 و اتحادیه پایاپای آسیایی  می‌تواند زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها باشد. از طرفی،ایران با کشورهای همسایه تجارت خود را افزایش داده و کشور بنگلادش نیز جزء کشورهایی است که پتانسیل فراوانی  را برای همکاری تا حتی یک میلیارد دلار تجارت با ایران دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با بیان این نکته که در حال حاضر حجم تجارت دو کشور به دلیل تبادل غیرمستقیم کالاها بالاتر از ارقام فعلی است، تاکید کرد باید با رفع موانع موجود تلاش کنیم تجارت به شکل مستقیم میان دو کشور پیش رود.

او در همین زمینه خاطرنشان کرد: نیاز است تجارب تجاری برد برد را پیش ببریم. با توجه به توانمندی‌های بالای بنگلادش در زمینه‌های نساجی و پوشاک، ایران زمینه خوبی برای شکل گیری سرمایه‌گذاری مشترک و تولید و عرضه در داخل و کشورهای منطقه را دارد.

کرباسی افزود: یکی از راهکارهای توسعه تجارت ایران و بنگلادش، رفع موانع بانکی و تجارت  به شیوه تهاتر است که می‌تواند تجارت دو کشور را به شکلی متوازن افزایش دهد.

علی رغم تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی، این توافق با بنگلادش اجرایی نشده است و لازم است از مراجع دولتی پیگیری شود.

کرباسی ضمن تشریح نحوه شکل گیری کمیته ها و اتاق های مشترک در اتاق ایران، ابراز امیدواری کرد با همکاری فدراسیون اتاق های بازرگانی بنگلادش و با  مشارکت شرکت های توانمند و صاحب تجربه دو کشور، ابتدا کمیته مشترک بازرگانی و سپس اتاق مشترک ایران و بنگلادش شکل گیرد.

برگزاری رویدادهای دوجانبه با محوریت حوزه‌های تجاری مشخص از دیگر پیشنهادهای معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با هدف تقویت روابط تجاری ایران و بنگلادش است.

بعد از آن، جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته یا اتاق مشترک،

 گفت: نبود شناخت کافی و اطلاعات تجاری در دسترس فعالان اقتصادی دو کشور یکی از نقطه ضعف های همکاری های دو کشور است.

او ادامه داد: لازم است فعالان اقتصادی برای همکاری قدم بردارند تا دولت ها با دیدن سطح انتظارات و نیازها اقدام اقدامات جدی تری برای رفع موانع کنند.

شرکت های کوچک و متوسط زیادی آمادگی همکاری با ایران را دارند. ضمن اینکه کشور بنگلادش نیز دارای فرصت های ویژه ای برای سرمایه گذاری بویژه در مناطق آزاد اقتصادی  و بهره‌مندی هردو کشور است.

معین همچنین اظهار کرد:در خصوص تجارت ترجیحی، نیاز است مذاکرات از سرگرفته شود. کشور بنگلادش کالاهای پیشنهادی خود را سال‌ها پیش برای سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرده اما پاسخ و نتیجه ای دریافت نکرده است. لذا مذاکرات در این خصوص لازم است به جریان افتد.

در همین رابطه