رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

سقوط سنگین لیر در واکنش به برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه

به دنبال برکنار رئیس بانک مرکزی ترکیه که به دستور اردوغان و به بهانه افزایش نرخ بهره انجام شد، ارزش لیر به‌شدت سقوط کرد.

02 فروردین 1400
کد خبر : 37534
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ارزش لیر ترکیه در معاملات امروز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰، به دنبال برکناری رئیس بانک مرکزی این کشور با سقوط سنگینی روبرو شد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ارزش لیر ترکیه در معاملات امروز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰، به دنبال برکناری رئیس بانک مرکزی این کشور با سقوط سنگینی روبرو شد.

این سقوط سنگین پس‌ازآن اتفاق افتاد که رسانه‌ها روز گذشته اعلام کردند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه توضیحی درباره دلیل برکناری رئیس بانک مرکزی نداده اما این تغییر، درست دو روز پس از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه رخ داد و این برکناری تنها ۵ ماه بعد از منصوب شدن او به اعتبار این بانک لطمه وارد کرد و باعث ایجاد تلاطم در بازارهای مالی این کشور شد.

نرخ برابری دلار با لیر ترکیه که در معاملات هفته گذشته حول ۷.۵ واحد نوسان می‌کرد، با آغاز معاملات امروز تا ۸.۱۴۵ واحد در برابر دلار سقوط کرد و تا ساعت ۷: ۵۸ به وقت تهران در ۸.۰۸۹۷ واحد تثبیت شد.

در همین رابطه