رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

داوود امیراحمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

فدراسیون صنعت نفت صدای مشترک فعالان بخش خصوصی است

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت معتقد است موضوع اقتصاد نفت در بخش خصوصی به صدایی واحد نیاز داشت و این صدای مشترک در فدراسیون صنعت نفت شکل گرفته‌است.

15 شهریور 1395
کد خبر : 3755
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دبیرکل فدراسیون صنعت نفت معتقد است موضوع اقتصاد نفت در بخش خصوصی به صدایی واحد نیاز داشت و این صدای مشترک در فدراسیون صنعت نفت شکل گرفته‌است.

داوود امیراحمدی،دبیرکل فدراسیون صنعت نفت-عکس: زهرا رمضانی

16تشکل در حوزه اقتصاد نفت در بخش خصوصی فعالیت می‌کند. طبق گفته داوود امیراحمدی دبیرکل فدراسیون صنعت نفت، این 16 تشکل تا به حال اغلب به صورت جزیره‌ای فعالیت داشته‌اند. امیراحمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از قصه تشکیل فدراسیون صنعت نفت در بخش خصوصی می‌گوید و تأکید می‌کند که این نهاد می‌تواند صدای مشترک فعالان در اقتصاد نفت باشد. طبق گفته دبیرکل فدراسیون صنعت نفت این فدراسیون از روز 22تیر 1395 آغاز به کار کرده و در حال حاضر فازهای مطالعاتی‌اش را انجام می‌دهد. برای آغاز کار نیز پنج چالش اصلی مورد پرسش قرار گرفته تا برای این پنج چالش در فدراسیون صنعت نفت برنامه‌ریزی شود. امیراحمدی در صحبت‌های خود تأکید می‌کند که نگاه این نهادی که شکل گرفته کاملاً ملی است و افقی روشن در پیش رو دارد.

تشکل‌های نفتی در بخش خصوصی «جزیره‌ای» فعالیت می‌کنند

مدت‌هاست نام فدراسیون صنعت نفت از زبان فعالان اقتصاد نفتی در بخش خصوصی به گوش می‌رسد اما آنطور که داوود امیراحمدی می‌گوید این نهاد مدت کوتاهی است که شکل گرفته‌است. امیراحمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «موضوع فدراسیون نفت از سال 1393 در اتاق ایران مطرح شد. به واسطه این 16 تشکلی که در اقتصاد نفت وجود دارد، پیشنهادات، دغدغه‌ها و چالش‌هایی وجود دارد. ارتباط برقرار کردن با این 16 تشکل از طرف اتاق بسیار زمان‌بر و در عین‌حال تقریباً غیرمرتبط با هم بود. هر چند موضوع مشترک تمامی این تشکل‌ها نفت است اما دلیل حضور هر کدام تقریباً جزیره‌ای است.» او ادامه می‌دهد: «به هر حال همه این تشکل‌ها در رابطه با موضوع اقتصاد نفت و فعال در بخش خصوصی هستند. به این ترتیب اتاق تصمیم گرفت اجماعی در این زمینه شکل بگیرد و صدای مشترکی ایجاد شود. این فدراسیون در حقیقت یک رهکار مشترک است. بالاخره در روز 22 تیر سال 1395 این اتفاق افتاد، فدراسیون مجوز گرفت و به اسم فدراسیون نفت ثبت شد.»

پنج چالش برای آغاز راه فدراسیون صنعت نفت

طبق گفته امیراحمدی، فدراسیون در حال حاضر مشغول مطالعه است. او در این باره می‌گوید: «بستری برای فعالیت فراهم آمده و ما از تشکل‌ها اطلاعاتی را درخواست کرده‌ایم؛ پرسش‌هایی را مطرح کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که تا به حال مطرح کرده‌ایم این است که از نظر آن‌ها پنج چالش اصلی در اقتصاد نفت چه چیزهایی است.» او ادامه می‌دهد: «سپس این پنج چالش را بررسی می‌کنیم و در قالب تقدم و تأخر آن‌ها را تبدیل به یک برنامه خواهیم کرد. تلاش ما این است که از دل این بحث‌ها یک خروجی بیرون بیاید.

اعضای هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت همه  از سابقه‌داران حوزه نفت هستند

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت می‌گوید: «اعضای فعلی فدراسیون همگی از سابقه‌داران حوزه اقتصاد نفت هستند. اعضای هیات مدیره از کسانی تشکیل شده که هم دانش این کار را دارند و هم تجربه کافی برای آن دارند. در همین مدتی که گذشته ما چند جلسه هیات مدیره داشته‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «برای همین مدت کوتاهی که فدراسیون آغاز به کار کرده، افق را خیلی خوب می‌بینم. ما در بخش خصوصی در حوزه اقتصاد نفت به یک صدای واحد نیاز داشتیم. ایجاد صدای واحد کاری سخت اما شدنی است؛ بدنه کشور هم به یک صدای واحد نیاز دارد.»

نهادها به جای دیکته به دولت، نظرات خود را اعلام کنند

امیراحمدی معتقد است ایران در حوزه‌های مختلفِ تصمیم‌گیری دارای فراز و فرودهای بسیاری است. او در این باره می‌گوید: «در این کشور به دانش، تجربه و مطالعه عمیق نیاز است. گروه‌های مختلف در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف باید مطالعات عمقی انجام دهند و نظرات خود را به دولت به جای دیکته کردن، اعلام کنند.» او ادامه می‌دهد: «این کار باید به نحوی انجام شود که دولت نیز باور کند هر گاه به بررسی‌های عمیق در یک حوزه نیاز داشت می‌تواند به نهادی مراجعه کند که کار تخصصی آن ایجاد ارتباط و کارهای مطالعاتی است. فدراسیون صنعت نفت یکی از آن همان نهادهاست.»

نگاه فدراسیون صنعت نفت، نگاه ملی است

او در پایان صحبت‌های خود تأکید می‌کند: «در مورد فدارسیون صنعت نفت باید کمی صبور باشیم؛ ما در حال انجام فازهای مطالعاتی آن هستیم. ما در حال گسترش روابط خود هستیم و به صورت تدریجی خودمان را معرفی می‌کنیم. در حال حاضر 22هزار و 283 مدیر ارشد در این مجموعه بخش خصوصی وجود دارد که همه توان بالقوه به شمار می‌آیند و باید بالفعل شوند.» امیراحمدی اضافه می‌کند: «این مدیرها لازم است در گروه‌های مرتبط با یکدیگر گروه‌هایی را تشکیل بدهند و کارهای تیمی انجام بدهند. در فدراسیون صنعت نفت سفره، سفره ملیِ کشور است. از آنجا که فدراسیون یک نهاد غیردولتی است و سودی از این ماجرا نمی‌برد، جایگاه پرداختن به این موضوعات را دارد. نگاه ما، نگاه ملی است.»

در همین رابطه