رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

از سوی دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید دانشگاه امام صادق صورت گرفت

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های قراداد 25 ساله ایران و چین در حوزه‌های مختلف

گزارش «بررسی جامع قرارداد 25 ساله ایران و چین» با محوریت پنج حوزه تجارت خارجی، صنعت خودرو، صنعت نفت و انرژی، صنعت فناوری و اطلاعات و تامین مالی منتشر شد.

08 فروردین 1400
کد خبر : 37561
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید دانشگاه امام صادق به منظور بررسی و شناسایی ظرفیت‌های کشور در خصوص تحقق رونق تولید با محوریت قرارداد 25 ساله ایران و چین، به بررسی ابعاد اقتصادی این قرارداد پرداخته و اقدام به انتشار گزارشی با عنوان «بررسی جامع قرارداد 25 ساله ایران و چین» کرده است.

این گزارش، راهبرد‌های موثر برای بهره‌مندی حداکثری ایران از منافع این توافق را در 5 حوزه تجارت خارجی، صنعت خودرو، صنعت نفت و انرژی، صنعت فناوری و اطلاعات و تامین مالی بررسی کرده است.

برای نمونه در حوزه فناوری و نوآوری، «گسترش همکاری‌های دانشگاهی»‎، «اولویت دادن به دانش‌بنیان‌ها»، «شتاب‌دهی اکوسیستم» و «فراهم‌سازی بسترهای تامین مالی» به عنوان مهم‌ترین راهبردهای مورد توجه از سوی ایران در این توافق 25 ساله است تا بتواند حداکثر ظرفیت را در حوزه ارتقای فناوری و توسعه دانش‌بنیان‌ها رقم زند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،روز گذشته «وانگ ایی»، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در ادامه سفر منطقه‌ای خود در راس هیاتی به تهران سفر و با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سند جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین امضا شد.

در همین خصوص بیانیه‌ای از سوی وزرای خارجه دو کشور صادر شد.

در این بیانیه آمده است: در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره مورد بحث قرار داده است.

این بیانیه می‌افزاید: معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کرد و برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

متن کامل گزارش «بررسی جامع قرارداد 25 ساله ایران و چین» را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

موضوعات :
در همین رابطه