رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

رونق تولید، با توسعه تجارت میسر می‌شود

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان معتقد است: برای توسعه و رونق تولید نباید تنها با نگاه به داخل حرکت کنیم، فراهم کردن زمینه صادرات نیز ضروری است.

سارا ترابی

خبرنگار
16 فروردین 1400
کد خبر : 37617
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق سمنان دسترسی آسان به مواد اولیه تولید، سرمایه در گردش و بازار فروش مناسب را مهم‌ترین الزامات توسعه تولید دانست و تاکید کرد: موازی با تولید، توسعه تجارت نیز باید اتفاق افتد.

علی اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است: چنانچه برای توسعه تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم، ضرورت دارد هماهنگ با آن برای توسعه تجارت نیز طرحی در نظر بگیریم. چندین سال است روی موضوعات اقتصادی متمرکز شده‌ایم و در این راستا باید موانع اساسی تولید و تجارت را حذف کنیم.

این فعال اقتصادی دسترسی آسان به مواد اولیه تولید، سرمایه در گردش و بازار فروش مناسب را ضروری توصیف کرد و یادآور شد: توسعه تولید با نگاه صرف به داخل امکانپذیر نیست و باید زمینه تجارت نیز مهیا باشد. بنابراین لازم است برای رفع موانع صادرات فکری کنیم.

رئیس اتاق سمنان، یکی از موانع پیش روی تجارت را سیستم فرسوده حمل‌ونقل کشور برشمرد و رونق و توسعه آن را موضوعی جدی توصیف کرد که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

سروسامان دادن به وضعیت کشتی‌رانی، حمل‌ونقل جاده‌ای و روابط بانکی و پولی کشور از مواردی هستند که به باور رئیس اتاق سمنان برای رونق تولید و تجارت باید روی آنها متمرکز شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب که باید دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را بر اساس همین اولویت‌ها تنظیم کنیم، گفت: همین الان روابط تجاری ایران با همسایگان نیز آسان و روان نیست. بنابراین ضرورت دارد برای حل مسائل بانکی و لجستیکی، فکری کنیم.

جمعه‌ای از مسئولان کشور خواست تا اتخاذ دستورالعمل‌های مقطعی را کنار بگذارند و ادامه داد: اینکه وقت و بی وقت بخشنامه‌ها تغییر می‌کنند، نشان می‌دهد کار در دست افراد کاربلد نیست و یا آنها استراتژی برای حرکت ندارند. در هر صورت بخش خصوصی راه پیدا کردن بازار و حفظ آن را می‌داند و تنها چیزی که در این مسیر نیاز دارد، نقشه راه است. اگر نقشه راه تدوین شود، بخش خصوصی در همان چارچوب برنامه‌ریزی کرده و جلو می رود. این ریل گذاری باید توسط دولت و حاکمیت صورت گیرد.

در همین رابطه