رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محسن احتشام در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قوانین بازدارنده و نظارت بر تولید باید به فضای سوداگری منتقل شود

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند معتقد است چانچه نتوانیم تولید را برای کارآفرینان انگیزه‌بخش کنیم، شاهد رونق تولید در سال 1400 نیز نخواهیم بود.

سارا ترابی

خبرنگار
18 فروردین 1400
کد خبر : 37643
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بیرجند انگیزه‌بخش بودن فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری در انواع بخش‌های تولیدی و خدماتی و در عین حال طراحی و پیاده‌سازی الگوهای توسعه و تقویت در نظام تولید کشور را عامل رونق آن عنوان کرد و گفت تا زمانی که حضور در فضای سوداگری، عواید بیشتری نسبت به تولید داشته باشد، رونق تولید اتفاق نمی‌افتد.

محسن احتشام، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: در حال حاضر انواع فشارها، کنترل‌ها و قوانین بازدارنده بر سیستم تولید کشور جاری است اما چنین نظارت‌هایی بر فضای سوداگری کشور حاکم نیست.

او از تولیدکنندگان به عنوان افرادی خیر و عابد یاد کرد که در چنین محیط سخت و پیچیده‌ای، سرمایه و توان خود را برای ایجاد اشتغال در کشور صرف می‌کنند.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی تا زمانی که انگیزه لازم در تولید شکل نگیرد، سرمایه‌ها به این سمت هدایت نخواهد شد و مجدد شاهد رونق بازار املاک، زمین و مواردی از این دست هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران زعفران را به عنوان یکی از مزیت‌های کشور نام برد و بی‌تدبیری در سیاست‌گذاری‌های این حوزه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سال گذشته بین قیمت و هزینه تولید این محصول فاصله زیادی وجود داشت که موجب شد آسیب‌های جدی به تولیدکنندگان این محصول وارد آید.

به گفته او بالغ بر 600 هزار نفر وابسته به این صنعت امرارمعاش می‌کنند و همین تعداد بیانگر اهمیت این صنعت است.

رئیس اتاق بیرجند در ادامه به آمار تولید و صادرات این محصول در سال 99 اشاره کرد. بر اساس اظهارات او میزان صادرات زعفران درسال 99 بالغ بر 300 تن بوده که نسبت به سال قبل حدود 30 درصد رشد داشته و سطح تولید این محصول نیز حدود 400 تن اعلام شده است.

در همین رابطه