رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

آخرین جزئیات واکسن تولید مشترک ایران و کوبا

واکسن تولید مشترک ایران و کوبا وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شد

واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خردادماه به تولید انبوه می‌رسد و در صورت دستور وزارت بهداشت وارد بازار خواهد شد.این واکسن تنها واکسنی است که مکمل یادآور دارد.

06 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37887
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

واکسن کرونای نوترکیب «کنژوگه» که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است پس از گذراندن موفق مرحله یک و ۲، وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شد تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن امروز در اصفهان آغاز شد. در این کارآزمایی بالینی، ۸۰ درصد داوطلبان واکسن و ۲۰ درصد آنها که در گروه شاهد قرار می گیرند واکسن نما را دریافت می کنند، البته در پایان مطالعه واکسن مورد تایید به افرادیکه در گروه شاهد بودند هم تزریق می‌شود.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران در مراسمی که امروز به منظور آغاز کارآزمایی مرحله سوم واکسن مشترک ایران و کوبا برگزار شد، اعلام کرد: در ساخت این واکسن، قطعات مختلف ویروس کرونا را بر روی واکسن کزار سوار کرده‌ایم، بنابراین این واکسن می‌تواند با چند ویروس جهش یافته مقابله کند.

او  با بیان اینکه تولید کیت‌های بومی را در دستور کار قرار دادیم و پس از رسیدن به تولید انبوه در راستای صادرات کیت نیز اقدام کردیم، ادامه داد: همه کشورها به توانایی انستیتوپاستور ایران اذعان داشتند و این حرکت جهادی منجر به طراحی ۶ طرح ویژه برای تولید واکسن کرونا و ارائه آن به معاونت فناوری و علمی رئیس جمهوری شد.

بیگلری تاکید کرد: این واکسن «یادآور» دارد و این ویژگی منحصر به فرد واکسن تولید مشترک ایران و کوبا است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه تک دُز این واکسن می‌تواند برای افرادی که قبلاً کرونا گرفته‌اند کافی باشد، افزود: این واکسن تنها واکسنی است که مکمل یادآور داشته و حتی فایرز اخیراً به فکر تولید یادآور افتاده است.

او با بیان اینکه این واکسن سمی دارد که آنتی ژن‌ها را به پروتئین حامل وصل می‌کند و این امر نیز ویژگی خاص این واکسن است.

طبق گفته رئیس انستیتو پاستور، فازهای یک و دو در کوبا نشان داد که این واکسن عوارض بسیار کمی دارد.

طبق اطلاعات ارایه شده از سوی رئیس انستیتو پاستور، در کل کشور ۲۴ هزار نفر در فاز سوم با این واکسن واکسینه می‌شوند و سهم استان اصفهان سه هزار دُز واکسن است.

او همچنین با بیان اینکه خرداد ماه تولید انبوه را انجام می‌دهیم، ادامه داد: این واکسن با دستور وزارت بهداشت وارد بازار خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه