رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان بورس خبر داد

ارایه بسته پیشنهادی 3+7 با هدف تقویت و توسعه بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه را به دولت اعلام کرد. سه مصوبه آن از امروز اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

07 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37898
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز از ارایه بسته پیشنهادی به دولت با هدف تقویت و توسعه بازار و ایجاد پایداری بیشتر در بازار سرمایه خبر داد.

اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

7 پیشنهاد رئیس سازمان بورس در جهت حمایت از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس همچنین دیگر پیشنهادهای اجرایی برای بهبود بازار سرمایه را مطرح کرد. این هفت پیشنهاد که منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است به شرح زیر است:

1.     80 درصد از درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال  ۱۴۰۰  در حساب صندوق تثبیت وارد شود.

2.     چنانچه سود انباشته صرف افزایش سرمایه شود، شرکت‌ها به همان اندازه معاف مالیاتی می‌شوند.

3.     شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خود و زیرمجموعه‌هایشان در جهت حمایت از بازار با اصول شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اقدام کنند می‌توانند تا ۵۰ درصد مبلغ خرید این سهام به عنوان امهال مالیاتی در یک سال منظور شود و اجازه داده می شود بخشی از این مالیات را طی یک سال نزد خود نگهداری کرده و از محل آن به خرید سهام مبادرت ورزند.

4.     بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید به مدت سه سال معاف شوند و از منابع مالی خود از بازار سرمایه حمایت کنند.

5.     امکان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود. طبق اساسنامه این صندوق، سرمایه گذاری در بازار پولی و مالی خارجی جزء مصارف مجاز شمره شده بود، اما خواسته شد که بازار سرمایه هم مشمول موارد سرمایه گذاری صندوق شود. این مورد در دولت تصویب شد و امیدواریم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز تصویب شود.

6.     به صندوق تثبیت و توسعه بازار که دو نهاد حمایتی که جز ارکان بازار سرمایه هستند اجازه داده شود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان  اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر شود و از محل این منابع سیاست های حمایتی از بازار دنبال شود.

7.     افرادی که واحدهای صندوق ای تی اف پالایشی یکم و خریداری کرده بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شده بودند، ضرر آنها به نوعی جبران شود. به این ترتیب، از طریق واحدهای همین صندوق یا سایر سهام یا صندوق هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت به صورت جایزه و هبه و به اندازه زیان به افراد متضرر تعلق گیرد.

 به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، هفته گذشته جمعی از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهادهای خود را جهت بهبود عملکرد بازار سرمایه ارائه دادند.  

روسای کمیسیون‌های بازار پول و سرمایه، معادن و صنایع معدنی، صنایع، حمل و نقل و لجستیک، احداث، خدمات فنی و مهندسی و حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران ضمن قدردانی و ابراز خشنودی از برگزاری نشست «بررسی مسائل بورس و اوراق بهادار در سالی که گذشت و انتظارات بخش خصوصی از سازمان بورس و اوراق بهادار در سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها» که روز یکشنبه پانزدهم فرودین ماه با حضور رئیس سازمان بورس و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد، طی نامه‌ای به محمدعلی دهقان‌دهنوی، پیشنهادهای خود را برای بهبود عملکرد بازار سرمایه ایران ارائه دادند.

این نامه با امضای بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی، محسن حاجی‌بابا رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع، حمید عزت‌آبادی‌پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک، محسن چمن‌ارا رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی و احمد آتش‌هوش رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضائی و مقرراتی، برای محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.

جزئیات این پیشنهاد 18 گانه را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

موضوعات :
در همین رابطه