رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی در جلسه هیات دولت

تحریم شکسته شده و اگر متحد باشیم به زودی برداشته می‌شود

رئیس‌جمهوری گفت: به‌عنوان رئیس دولت می‌گویم که تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه‌کاری و دغل‌بازی نشود و گزارش‌ها درست به مردم برسد، به زودی تحریم برداشته خواهد شد.

15 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37968
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: آمریکا و طرف های ما در مذاکرات راهی جز این ندارند که به قانون و قطعنامه 2231 برگردند و به تعهدات خود کامل عمل کنند، امروز همه دنیا در این زمینه یکصدا است و هم می‌گویند که راهی جز اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات و قانون وجود ندارد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

روحانی با اشاره به بخش‌هایی از وصیت امیرالمومنین علی (ع) درباره ضرورت و اهمیت وحدت، اخوت و برادری در جامعه،‌گفت: لحنی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم مورد قبول نیست و همه باید برای تغییر این وضعیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: با یک بهانه کوچک یک مسأله را بزرگ نکنیم و بذر کینه را در جامعه نیفشانیم، همه باید دست به دست هم برای سرافرازی ایران تلاش کنیم.

مهمترین نکات سخنرانی روحانی را در زیر بخوانید.

- سال 1399 از سخت‌ترین سال‌ها در تاریخ کشور بود و بودجه دولت در این سال تنها 8 درصد به درآمدهای نفتی اتکا داشت که این در تاریخ بی‌سابقه است.

- با وجود همه فشارها و محدودیت‌های مالی در سال 99، دولت توانست در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید)، 92.1 هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی تخصیص دهد که حتی از رقم مصوب 88 هزار میلیارد تومانی برای بودجه عمرانی نیز بیشتر بود.

- دولت در سال 1399 در مجموع 600 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌ها و اقشار مختلف آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت کرد که چنین اقدامی در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

- مسیر طی شده در مذاکرات وین به گواه نتایج حاصل شده، صحیح بوده است، دولت در مسیر اهداف اعلامی خود حرکت موفقی داشته و علاوه بر به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها، در زمینه مهار کرونا، بهبود معیشت مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز قدم‌های موفقی برداشته شده است و این اهداف تا آخرین روز دولت با قدرت و جدیت پیگیری می شود.

- در ماه‌های پیش‌رو ده‌ها میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد و واکسن داخلی نیز به ثمر رسیده و واکسیناسیون سراسری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. دولت در رفع تحریم‌ها و انجام واکسیناسیون پای حرف خود ایستاده است و امیدواریم در هفته های آینده میلیون ها واکسن در اختیار مردم قرار گیرد.

-ملت ایران به هیچ توافقی کمتر از برجام رضایت نمی‌دهد و حقوقی که این ملت در برجام به دست آورد باید به طور کامل احیا و اجرا شود.

-برای اینکه بدانید چقدر سال 1399سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه 2 درصد و به نفت و فرآورده‌ها 6 درصد بوده است یعنی همه اینها را حساب کنیم، 8 درصد تکیه بودجه بر نفت بوده است. این در تاریخ بی سابقه است یعنی از زمانی که نفت کشف شده و نفت در اقتصاد ایران ورود پیدا کرد، بودجه کشور بدون اتکای به نفت اداره شود.

 -آنهایی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند - که اگر نقد درست باشد بسیار هم خوب است و از آنها متشکریم - به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط 2 درصد بوده است

-در سخت‌ترین سال دولت به بودجه عمرانی که مصوب آن 88 هزار میلیارد تومان بود، بیش از 92 هزار میلیارد تومان عمل کردیم، 92.1 عمل کردیم پس بودجه عمرانی را بیش از آنچه که تصور می‌شد، بیش از آنچه لایحه دولت بوده، بیش از آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، کار کردیم چون سال جهش تولید بود و می‌خواستیم به دستور مقام معظم رهبری عمل کنیم. این نکته دومی است که در بودجه می‌بینیم.

-وقتی شرایط سخت می‌شود و در تحریم و در کرونا هستیم، این مشکلات هست قاعدتا نباید بتوانیم به حقوق‌بگیران و بازنشستگان کمک کنیم که امسال سال تحریم و کرونا است ولی بیشترین کمک به حقوق‌بگیران ثابت و همچنین به بازنشستگان در همین سال 99 شد.

- در طول این 6، 7 ماه یعنی از بهمن سال 98 تا مهر ماه سال 99 به طور متوسط 34 درصد حقوق اضافه شده است. در بازنشستگی هم همینطور، برای آنها هم، همسان‌سازی انجام گرفته و هم مستمری آنها اضافه شده است.

- گزارشی که امروز دست من رسید از همین تامین اجتماعی، آنهایی که در سال 98 مستمری‌شان یک میلیون و 600 هزار تومان بوده در فروردین 1400 ، 4 میلیون و 300 هزار تومان می‌گیرند.

-آمار روز یکشنبه این بود پول‌هایی که در سال 99 به عنوان یارانه یا به عنوان کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت کردیم حدود 108 هزار میلیارد تومان بود و رقم بسیار بالایی است. البته این به غیر از وام‌هایی است که به مردم داده شده است. در وام یک میلیونی، رقمی بیش از 28 هزار میلیارد تومان به عنوان وام پرداخت کردیم.

-قولی که به مردم عزیز دادیم این است که در این ماه‌های پایانی که کمتر از 3 ماه از پایان این دولت باقیمانده است، همچنان اهدافمان را دنبال می‌کنیم. هدف‌مان این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم، معیشت مردم بهتر شود.

-اینکه قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، یعنی ارزش پول ملی بالا می‌رود، معنایش کاهش تورم است، معنایش این است که مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نیاز خودشان را با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند، یک حرکت بزرگی را شاهد هستیم که این را مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم، روزهای گذشته و روزهای آینده هم این مسیر ادامه پیدا می‌کند .

-در زمینه تحریم، کاری که مذاکره‌کننده‌های ما در وین انجام دادند، کار بزرگی بوده است.حالا طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون عمل کند، به نظر من زود تمام می‌شود، ما کارمان در چارچوب و حرکت درستی انجام می‌گیرد.

-مسیر، مسیر صحیح و درستی است و من خدمت شریف ایران عرض می‌کنم که مردم  ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت‌شان را در وین می‌بینند. اگر گزارش درست باشد، اگر دغلکاری و جناح‌بازی نشود و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشان عظمت ملت ایران است و نشان این است که طرف‌های ما در برجام فهمیده اند، راهی جز اجرای قانون و مقررات و قطعنامه 2231، وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.

-به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم، تحریم شکسته شده است. بدانند تحریم شکسته شده و اگر همه با هم باشیم و متحد باشیم، به زودی تحریم برداشته می‌شود و طرف ما می‌داند راهی وجود ندارد جز اینکه به قانون و مقررات و تعهدات‌اش و موافقتنامه برجام برگردند امروز در دنیا یکصدا هست، همه می‌گویند راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد.

-در مسأله کرونا هم در مسیر واکسن، یک قدم بسیار مهمی برمی‌داریم، وزارت بهداشت و درمان  هم با همه توان این بار را بر دوش گرفته است، شرکت‌های خصوصی هم به میدان آمدند ما به راحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش‌رو، میلیون‌ها واکسن را در کشور وارد کنیم و این واکسن‌ها تزریق شود و واکسیناسیون انجام بگیرد.

-دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن، باز بگذاریم. تمام افرادی که بخاطر سن‌شان، بخاطر بیماری‌های زمینه‌ای‌ در خطر هستند، همه اینها واکسن خواهند زد. یعنی گروه یک، دو و بخشی از گروه سه، تا پایان تیرماه همه واکسن می‌زنند و ان‌شاء الله واکسن داخلی به میدان می‌آید، واکسن خارجی هم آماده است.

 -امیدواریم ده‌ها میلیون دوز واکسن در هفته‌های آینده در اختیار مردم قرار بگیرد. یک جا 20 میلیون و یک جا هم 10 میلیون داریم همه اینها هم اگر دست به دست هم بدهیم، سریع وارد می‌شود.

-بانک مرکزی هم در تأمین ارز علیرغم اینکه مشکل دارد، اما اعلام کرده در زمینه واکسن بلادرنگ پول را پرداخت می‌کنم، قولی که به مردم دادیم در کرونا و تحریم، پای قول خودمان هستیم، تا امروز بودیم تا روز آخر هم خواهیم بود. -

-کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدند که با ایران باید خوب باشند حتی اظهار می‌کنند با برجام مخالف نیستیم، برجام اجرا شود، ما مشکلی با برجام نداریم. این حرفی است که حتی  سال 94 هم به این صراحت کسی نمی‌گفت  امروز می‌گویند ما با برجام مشکلی نداریم، دومرتبه برجام اجرا شود.

موضوعات :
در همین رابطه