رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی یزد

از ۲۴ صادرکننده برتر استان یزد تقدیر شد

در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد از ۲۴ صادرکننده برتر این استان تجلیل شد.

27 اردیبهشت 1400
کد خبر : 38097
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار یزد ضمن قدردانی از اهتمام و جدیت دستگاه‌های مسئول و تولیدکنندگان استان به بحث صادرات، علی‌رغم وجود موانع و محدودیت‌ها، گفت: امروزه با توجه به تنگناهای ارزی و نیاز به تأمین مواد اولیه برای تولید محصولات، بحث صادرات و اهمیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

محمدعلی طالبی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد، صادرات را یکی از جهادی‌ترین کارهای در حال انجام در بخش تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به الزامات و ضرورت‌های موجود در کشور تلاش جهت صادرات بیشتر، یک جهاد مقدس است که خوشبختانه تولیدکنندگان استان به آن کاملاً واقف هستند و لذا اگر بتوان برخی از موانع و محدودیت‌های پیش روی تولیدکنندگان را برداشت، شاهد رشد قابل‌توجهی در مباحث صادراتی خواهیم بود.

استاندار یزد ادامه داد: امیدواریم که شرایط کشور اجازه دهد که گشایش‌هایی در رابطه با بحث صادرات و برداشتن بعضی از قیدوبندهایی که امروز به‌عنوان مانع از آن یاد می‌شود، به وجود آید.

او در ادامه بر ارائه مکتوب نکات مدنظر تولیدکنندگان استان جهت پیگیری و رفع مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها تأکید کرد.

طالبی ابراز امیدواری کرد: تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده بر کشور که مانع اصلی فراروی مبادلات تجاری و اقتصادی و به‌ویژه در رأس آن‌ها صادرات وجود دارد، برداشته شود تا شاهد رونق هرچه بهتر وضعیت اقتصادی کشور و توسعه صادرات باشیم.

 در ادامه جلسه، محمدرضا قمی رئیس اتاق یزد نیز گفت: تعهد سپاری مهم‌ترین مانع پیش رو جهش صادراتی است اگرچه افزایش نرخ ارز در بلندمدت منجر به افزایش صادرات نمی‌شود اما یقیناً در کوتاه‌مدت می‌تواند اثرات مستقیمی را بر رشد داشته باشد. با افزایش 6 برابری قیمت ارز طی سه سال اخیر جهش دو الی سه برابری صادرات غیر نقدی را انتظار داشته است اما این جهش صادرات نه‌تنها اتفاق نیفتاده بلکه شاهد کاهش میزان قابل‌توجه صادرات طی سه سال اخیر بوده که در کنار همهٔ عوامل داخلی و خارجی، کلیه کارشناسان و تشکل‌های بخش خصوصی نقش سیاست نادرست تعهد ارزی را عامل آن می‌دانستند

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد افزود: پس از تائید ادعای مبنی بر سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در موضوع عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات: اتاق ایران نظرات خود را به مقامات محترم قوهٔ قضاییه اعلام کرده‌اند که مطابق آن سه فهرست از سوی قوهٔ محترم قضاییه جهت بررسی و پاسخگویی در رابطه با کارت‌های بازرگانی به اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت ارسال شده است و در یک اقدام ویژه معاونت کسب‌وکار اتاق ایران با هماهنگی دیگر قسمت‌ها و سازمان توسعه تجارت فهرست‌ها را به‌صورت تک‌به‌تک مورد پایش و بررسی دقیق قرار داده‌اند و درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که کارت‌های بازرگانی از سوی اتاق صادر شده بود کاملاً درست و حتی یک مورد خلاف نبوده است.

او در ارتباط با روز ملی صادرات اظهار کرد: در تقویم رسمی کشور روز 29 مهرماه روز ملی صادرات نام‌گذاری شده اما سال گذشته به علت شرایط موجود در کشور (وضعیت ویروس کرونا) برگزاری این مراسم امکان‌پذیر نبوده است و کلیه همکاری‌های لازم با سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد منوط به برگزاری تا پایان سال 99 را اتاق انجام داده است که این موقعیت فراهم نشد.

او ابراز امیدواری کرد: در نیمه دوم سال جاری با توجه به بهبود وضعیت کشور، مراسم روز ملی صادرات همانند گذشته به‌صورت باشکوه برگزار شود.

او در مورد فرایند انتخاب صادرکنندگان برتر سال 99 در استان یزد، گفت: درمجموع 45 شرکت صادرکننده برای این مراسم ثبت‌نام کردند که این موارد به اتاق ایران منعکس شده و با همکاری سازمان توسعه تجارت طبق کارنامهٔ اولیه و با توجه به معیارهای تصویب شده در شورای نظارت، بررسی و رتبه‌بندی شدند که از این تعداد 21 شرکت در سطح استان و 3 شرکت در سطح ملی به‌عنوان صادرکننده برتر دست یافتند.

در پایان این نشست از ۲۴ صادرکننده برتر استان تجلیل شد. همچنین از مدیرکل گمرک استان با عنوان دستگاه برگزیده صادراتی استان تقدیر به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه