رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی

نااطمینانی از تامین مواد اولیه تولید چالش حوزه لوازم‌خانگی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی عمده‌ترین مشکلات بخش تولید را مربوط به به تخصیص ارز، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده دانست.

29 اردیبهشت 1400
کد خبر : 38141
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی عمده‌ترین مشکلات بخش تولید را مربوط به به تخصیص ارز، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده دانست.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی درباره مشکلات بخش خصوصی، عمده‌ترین موانع تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی را مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده عنوان کرد.

او گفت: عدم اطمینان از قیمت‌ها و استمرار تامین مواد اولیه تولید باعث شده تا برخی از واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، مسئله قاچاق را مشکل دیگر تولید داخل دانست و تصریح‌ کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت و معاونان وزارتخانه داشتیم این موضوع مطرح شد؛ برای حل و رفع مشکل قاچاق نیاز به یک عزم ملی و جمعی است و همه مبادی ورودی از جمله مناطق آزاد و ویژه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

هاشمی یکی دیگر از نیازهای تولید در حوزه لوازم خانگی را امکان برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی و کمی محصولات اعلام کرد و یکی از پیشنهادات فعالان این حوزه را تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل خواند و افزود: با توجه به ظرفیتی که در قانون حداکثر حمایت از تولید داخل وجود دارد و با توجه به اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، پیشنهاد دادیم که این ممنوعیت در برنامه هفتم توسعه و برای حداقل یک دوره پنج ساله ادامه یابد.

سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود؛ اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود. برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.

در همین رابطه