رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

پیش‌بینی شرایط نامساعد تامین برق طی یک ماه آینده

حمایت نکردن از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید برق، بی‌توجهی به اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم، گرم شدن زودهنگام و فعالیت ماینرها، مهم‌ترین عوامل قطعی‌های مکرر برق هستند.

03 خرداد 1400
کد خبر : 38198
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

درحالی که این روزها شاهد قطعی مکرر برق در طول روز هستیم، مدیرعامل توانیر از عدم تحقق برخی اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه سخن می‌گوید و ضمن توجه به شرایط ناشی از خشکسالی و گرم شدن زودهنگام هوا از رشد ۲۰ درصدی بی سابقه در مصرف برق خبر می‌دهد.

بدون شک بی‌توجهی به توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر که در برنامه توسعه نیز توجه خاصی به آن شده است و غفلت از بالا بردن سطح بهره‌وری برق هم در حوزه تولید و هم مصرف در طول سال‌های اخیر موجب شد تا امروز به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوا و خشکسالی با وضعیت نامطلوبی در تولید و تامین برق موردنیاز کشور مواجه شویم.

نکته قابل توجه اینجاست که برنامه‌ریزی برای تولید برق یک فرآیند بلندمدت است و برای جلوگیری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم باید سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری لازم صورت می‌گرفت. بنابراین حل مسائل پیش‌ رو به راحتی اتفاق نخواهد افتاد.

در این بین برخی تاکید ویژه‌ای روی تولید انواع رمزارزها دارند و معتقدند علت اصلی این خاموشی‌ها فشاری است که فعالیت دستگاه‌های تولیدکننده رمزارز بر نیروگاه‌ها وارد می‌کند. محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری از پدیده‌ای به نام ”رمزارز“ هم  سخن می‌گوید که حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد.

او تولید رمزارزها را بسیار انرژی بر توصیف کرد و علت اینکه تعداد عمده‌ای از تولیدکنندگان این رمزارزها به ایران سرازیر شدند را ارزان بودن انرژی در کشور دانست.

متولی‌زاده همچنین تولید این رمزارزها را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ یک دسته در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت می‌کنند که حدود ۳۰۰ مگاوات قرارداد رسمی دارند و مدیریت‌پذیر هستند و از شنبه اول خرداد این تولیدکنندگان قانونی رمزارزها از مدار خارج شدند؛ اما دسته دوم در قالب قانون فعالیت نکرده و بنابراین قابل مدیریت هم نیستند.

بر اساس اظهارات مدیرعامل توانیر در یک سال اخیر رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز، چندین برابر شده است و بر اساس برآوردها حدود دو هزار مگاوات از برق کشور برای تولید رمزارز مصرف می‌شود. دو هزار مگاوات معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و ۳۰ درصد مصرف برق تهران است.

علاوه بر آنچه متولی‌زاده به عنوان علل بروز قطعی برق در روزهای گذشته مطرح کرد، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق نیز روی عدم سرمایه‌گذاری جدید در حوزه برق به دلیل نبود حمایت کافی از سرمایه‌گذاران و پرداخت نکردن مطالبات آنها تاکید کرد.

به اعتقاد ابراهیم خوش گفتار، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق، قانون در این حوزه به درستی اجرا نمی‌شود و متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به این طرف، سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌ها اتفاق نیفتاده و در طول برنامه ششم توسعه نیروگاهی ساخته نشده است.

در همین رابطه