رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یک فعال بازار سرمایه در گفت و گو با اتاق ایران درباره انتظارات از رئیس‌جمهور

دولت آینده استقلال بازار سرمایه را به رسمیت بشناسد

بورس دیگر بازاری برای طیف خاصی از جامعه نیست و اکثریت افراد جامعه با آن درگیر هستند و همین شرایط سبب شده که در شعارهای انتخاباتی کاندیداها، جایگاه ثابتی داشته باشد.

04 خرداد 1400
کد خبر : 38208
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار سرمایه حالا دیگر بیش از یک سال است که تبدیل به بازاری شده که اکثریت جامعه با آن درگیرند. بورسی که روزگاری چند صد هزار عضو داشت حالا بیش از 57 میلیون کد سهامداری را میزبانی می‌کند. درگیری اکثریت جامعه با بورس سبب شده که کاندیداهای انتخاباتی در شعارها و لیست وعده‌هایی که می‌دهند سطری هم به بورس اختصاص دهند؛ اتفاقی که در همه این سال‌ها کم نظیر بوده است.

یک تحلیلگر بازار سرمایه درباره انتظارات فعالان بورس از رئیس‌جمهور آینده گفت: متأسفانه هیچ‌کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در این دوره، برنامه اقتصادی مشخصی ندارد. وقتی کاندیداهای کنونی نه دغدغه اصلاح سیاست‌های پولی مالی را دارند، نه نگران شاخص‌های کلان اقتصادی هستند چطور می‌تواند انتظار داشت بازار سرمایه در اولویت کاری و برنامه‌های اقتصادی آن‌ها قرار بگیرد؟

حسین خواجویی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: متأسفانه تجربه نشان داده که مملکت ما روزانه مدیریت می‌شود و برنامه بلندمدت برای اداره آن وجود ندارد. برای مثال دولت دوازدهم در ابتدای کار چقدر اوراق منتشر کرده و قرار بود منتشر کند و یا حالا برای جبران کسری بودجه چقدر منتشر کرده است؟

خواجویی در پاسخ به این سؤال که بهترین رویکرد دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، اظهار کرد: بازار سرمایه تابعی از اقتصاد ایران است. همان‌طور که دولت را از مداخله مستقیم در قیمت‌گذاری در بازار بر حذر می‌داریم، همان‌طور که به سیاست‌های پولی مالی و روش‌های کاهش کسری بودجه اعتراض داریم، به مداخله آسیب‌زا در بازار سرمایه هم معترضیم.

این تحلیلگر بورس ادامه داد: نقدینگی پایدار در بازار سرمایه وجود ندارد. اگرچه نسبت به ده سال گذشته اوضاع بهتر شده است و برای مثال شرکت‌ها تا حدی بازار گردانی می‌کنند اما واقعیت این است که بازار هم به همان تناسب رشد کرده و حجم آن بزرگ‌تر شده و نیاز به ابزار بهتری داریم.

او درباره انتظار خودش از رئیس‌جمهور آینده ایران گفت: در ابتدا می‌خواهم که در مسیر بهبود شاخص‌های کلاً اقتصادی قرار گیرد و از سیاست‌های انزوا محور در عرصه بین‌الملل، دوری کند. امروز همه می‌دانیم تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود هیچ کاری در این کشور انجام نخواهد شد. آن هم درکشوری که معادل 30 درصد بودجه خود، کسری بودجه دارد.

به گفته این کارشناس، رئیس‌جمهور نباید وارد مباحث کوچک و جزیی شود و باید برنامه‌های خودش را با رویکردی پیش ببرد که در جهت استقلال بیشتر نهاد بازار سرمایه باشد.

خواجویی ادامه داد: رئیس سازمان بورس نباید بله‌قربان‌گوی رئیس‌جمهور باشد. ارکان بازار سرمایه اگر مستقل باشند خود از پس مدیریت اوضاع برمی‌آیند. متأسفانه بازار سرمایه ما امروز مستقل نیست. رئیس‌جمهور باید سیاست‌گذار باشد نه مداخله‌گر و به ماهیت آزاد بازارها احترام بگذارد.

این کارشناس بورس تأکید کرد: به‌عنوان عضو کوچک و قدیمی از جامعه فعالان بازار سرمایه، با صدای بلند می‌گویم که بورس نیاز به تزریق پول ندارد. همین که حدود دولت با این بازار مشخص شود کافی است.

به عقیده او، شاخص دو میلیون واحدی و میلیون‌ها تومان ضرر سهامداران نتیجه همین مداخله‌گری‌های بی‌مرز بود.

در همین رابطه