رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر زبردست در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان

حمایت از آسیب دیدگان کرونا در حوزه گردشگری باید مستمر باشد

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای حوزه گردشگری همچنان به دلیل ممنوعیت سفر با آسیب‌های کرونا مواجه هستند، بر لزوم مستمر شدن حمایت‌های دولت از آنها تأکید کرد.

09 خرداد 1400
کد خبر : 38285
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به برگزاری 9 جلسه شورای گفت‌وگوی استان همدان در سال گذشته گفت: این جلسات 93 مصوبه به همراه داشته است که بخشی از مصوبات از سوی دستگاه‌ها و نهادها به اجرا درآمده و بخش دیگر نیز در حال پیگیری است.

علی‌اصغر زبردست در سی و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان افزود: بیشترین مشکل در عدم اجرای مصوبات در حوزه‌های عمرانی بوده که امیدواریم مسائل با جدیت بیشتر دنبال شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان همدان ادامه داد: حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شورای گفت‌وگو می‌تواند در طرح و بررسی موضوعات بسیار مفید واقع شود اما به دلیل تقارن با جلسات مجلس، برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگو در روز پایانی هفته مورد پیشنهاد است.

زبردست در بخشی از این نشست در رابطه با معضلات و موانع توسعه گردشگری استان همدان گفت: فعالان گردشگری از سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا دچار خسارت‌های فراوان شده و نیازمند حمایت جدی و اعمال معافیت بیمه و مالیات هستند.

او افزود: هتل‌ها، خانه مسافرها و مراکز تفریحی و تأسیسات گردشگری به دلیل ممنوعیت سفر و کاهش درآمد قادر به پرداخت بسیاری از هزینه‌های جاری نیستند و نیاز به حمایت دارند و اگرچه حمایت‌هایی از جانب دولت برای مشاغل گردشگری صورت گرفت اما این حمایت‌ها باید مستمر باشد زیرا این بخش هنوز هم از کرونا آسیب می‌بیند.

در ادامه این نشست، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق همدان نیز گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با معافیت تأسیسات گردشگری از پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به ادامه فعالیت این واحدها کمک کنند، وی تصریح کرد: فعالان گردشگری خواستار معافیت سهم ۲۳ درصد کارفرما هستند تا از این طریق بتوانند کارکنان خود را حفظ کرده و مجبور به تعدیل نیرو نشوند.

امین ابوالقاسمی همچنین خواهان بخشودگی هزینه حامل‌های انرژی برای تأسیسات اقامتی شد و افزود: این مراکز از سال گذشته گردشگر نداشته و با رکود مالی مواجه هستند و ادارات خدمات رسان می‌توانند با بخشودگی و اعمال تخفیف آنها را یاری دهند

این فعال حوزه گردشگری به معضل مقوا به دست‌ها اشاره کرد و گفت: وجود خانه مسافرهای غیرمجاز، کسب‌وکار تأسیسات گردشگری مجوزدار را مختل کرده که نیازمند ساماندهی و برنامه مدون جهت جذب مسافر در دوره‌های خاصی از سال هستند.

او تأکید کرد: این افراد با دست‌نوشته‌های مقواهایی در اطراف هتل‌ها و مراکز اقامتی با قیمت‌های پایین‌تر مسافران را جذب می‌کنند که این روند باید در چارچوب قانون سروسامان بگیرد.

هادی خورشیدی، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و مشاور امور بانکی اتاق همدان نیز در این نشست با اشاره به عملکرد کلی بانک‌ها در سال 99 گفت: مانده منابع که در پایان سال 98 بالغ‌بر 216 هزار میلیارد بوده در پایان سال 99 بالغ‌بر 273 هزار میلیارد بوده که 57 هزار میلیارد به منابع استان اضافه شده که درنهایت می‌توان گفت منابع 26.6 درصد رشد داشته است.

او اظهار کرد: این آمار مربوط به 15 بانک تحت نظر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بوده و از بانک‌های خصوصی اطلاعات دقیقی موجود نیست.

خورشیدی افزود: ضمن تأیید نسبت کل مصارف به منابع به میزان 8/89 درصد یا نسبت مصارف به مانده خالص تسهیلات به 72 درصد از مدیران بانکی انتظار می‌رود نسبت به عملکرد در بخش‌های صنعت و معدن، مسکن، ساختمان و کشاورزی که بخش اعظم فعالیت‌ها و اشتغال‌زایی استان را در بردارد دستگاه‌های اجرائی متولی اشتغال و بانک‌ها بر اساس نیاز اشتغال استان و جلوگیری از افزایش بیکاری در شهرستان‌های استان و تمهیدات لازم با مدیریت استاندار محترم و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اقدامات لازم را به عمل آوردند.

پارسا مهر، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان عمرانی استان همدان نیز در این جلسه از عدم اجرای برخی مصوبات عمرانی که در آبان ماه و دی‌ماه سال گذشته دریافت شد ابراز گلایه کرد و افزود: بیشترین موانع و چالش‌های انبوه‌سازان اکنون در شیوه و نحوه اخذ دریافت پروانه ساختمانی بوده که امیدواریم با حمایت مدیران ارشد استان این موانع تا حد زیادی تسهیل شود.

استاندار همدان نیز در این نشست با اشاره به اجرای بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان گفت: این موفقیت نشان از تلاش و همت جهادی تیم مدیریتی استان و بی‌اثر بودن شرایط نامساعد اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا است.

سیدسعید شاهرخی اظهار کرد: پروژه‌هایی همچون صنایع فروسیلیس و سیلیس حتی در خاورمیانه بی‌همتا بوده و احداث چهار گاوداری بزرگ نیز نمونه‌هایی از رشد سرمایه‌گذاری در این استان است.

شاهرخی از رشد سه‌درصدی پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ابراز خرسندی کرد و گفت: این مهم حکایت از تعامل بانک‌های استان با بخش خصوصی در سال گذشته دارد و خواهان استمرار و تقویت این رابطه در سال جاری هستیم.

او با قدردانی از فعالان اقتصادی استان گفت: بخش خصوصی در دوران شیوع کرونا آسیب جدی دید اما با صبر و شکیبایی چراغ تولید را روشن نگه داشت و حتی برای توسعه و تکمیل نیز اقدام کردند که استقامت آنها ستودنی است.

او خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ واحد در عرصه صنعت، کشاورزی و معدن در استان همدان فعالیت دارد که به‌طور مرتب وضعیت آنها برای احصاء موانع و مشکلات توسط تیم اقتصادی استان رصد و ارزیابی می‌شود.

شاهرخی گفت: بخشی از این مسائل در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و رسیدگی می‌شود که تعداد زیادی از آنها حل‌وفصل شده و برخی هم در حال پیگیری است.

استاندار همدان به معاونان سیاسی، اقتصادی و عمرانی خود مأموریت داد کلیه مصوبات شورای گفت‌وگو در سال گذشته را مورد بازبینی قرار دهند تا هیچ مصوبه‌ای اجرا نشده باقی نماند و تا قبل از برگزاری نشست بعدی مطالب تعیین تکلیف شود.

او به مسئولان دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز توصیه کرد همچون گذشته با دقت مشکلات فعالان عرصه تولید، تجارت و صادرات را احصاء کرده و مطالب جهت پیگیری در این جلسه طرح و مورد پیگیری واقع شود.

موضوعات :
در همین رابطه