رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

یونس ژائله جلسه امکان‌سنجی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی

فرهنگ‌سازی برای حرکت جمعی و ایجاد کنسرسیوم ضروری است

رئیس اتاق تبریز با انتقاد از نبود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم در قانون تجارت، بر لزوم توجیه و فرهنگ‌سازی جهت حرکت جمعی و گروهی و ایجاد کنسرسیوم‌های اقتصادی تأکید کرد.

09 خرداد 1400 - 18:03
کد خبر : 38286
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز با انتقاد از نبود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم در قانون تجارت، گفت: بحث ایجاد کنسرسیوم و زنجیره‌های تولید و صادرات را از سال‌ها قبل از مراجع رسمی پی گیری کرده‌ایم و در وهله اول برای دو گروه کالایی مجوزهایی اخذ شده که حالا در مرحله عملیاتی و اجرایی آن با بخش خصوصی استان هستیم.

یونس ژائله در اولین جلسه کمیته کارشناسی امکان‌سنجی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: باید با فراخوان عمومی برای تولیدکنندگان استان در جهت توجیه و فرهنگ‌سازی حرکت جمعی و گروهی ایجاد کنسرسیوم تلاش کرده و سپس با ارائه نمونه محصول تولیدکنندگان استان و تدوین استراتژی، برای ورود به بازارهای جهانی اقدام کنیم.

ژائله، مهم‌ترین عامل نفوذ در بازارهای جهانی را بحث قیمت و کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: در بازارهای جهانی قبل از برندسازی به بحث قیمت توجه می‌شود؛ اما متأسفانه، مجموعه‌های تولیدی کوچک و بعضاً متوسط، توان تولید محصولات کیفی در کلاس جهانی و یا توان هماهنگی با محیط رقابتی تجارت جهانی را ندارند و از سوی دیگر نیز بعضی تولیدکنندگان به دلیل برخی انحصارهای رانتی، تعرفه‌ای و عدم وجود کالای رقیب در داخل کشور با انحصاری سازی بازار ۸۰ میلیون نفری داخل، انگیزه تولید کیفی و کاهش قیمت تمام‌شده و حضور در بازار جهانی را ندارند.

 رئیس اتاق تبریز، دستور کار این اتاق را تعیین تیم عملیاتی برای تأمین کیفیت محصول مورد نیاز بازارهای جهانی، تعیین تیم بازاریابی، بازارشناسی و بازارسازی و مشخص کردن بازارهای هدف عنوان کرده و همچنین بر ایجاد پلتفرم الکترونیکی تجارت بین‌المللی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در داخل و خارج از کشور تأکید کرد.

 لزوم کار کارشناسی برای چرایی و چگونگی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در مورد جلسه قبلی این کمیسیون در ارتباط با چرایی عدم تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان و لزوم کار کارشناسی در این‌ زمینه در قالب کمیته کارشناسی توضیحاتی ارائه داده و گفت: با توجه به تجربه‌ خوشه‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات و همچنین خود کنسرسیوم‌های صادراتی و فرهنگ تجاری منطقه‌ی ما باید به‌درستی بررسی شود که آیا امکان ایجاد کنسرسیوم‌ها در استان وجود دارد؟

سیدیوسف حسینی ادامه داد: اگر این امکان وجود ندارد، چه شکل جدیدی از میان این حالت‌ها می‌توان برای همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط با مزیت صادراتی در تعامل با واحد‌های بزرگ ایجاد کرد تا آن‌ها را برای حضور در بازارهای جهانی آماده کرد.

تقی قیصری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کارشناس خوشه‌های صادراتی نیز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با این جلسه با تأکید بر اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی الگوی مشخص جهانی دارند که توسط سازمان جهانی یونیدو تدوین شده‌اند، گفت: همین الگو در خوشه‌های صنعتی استفاده و بحث شبکه‌سازی در کنار آن مطرح ‌شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به ضرورت تدوین برنامه مشخص اجرایی پس از فازهای حساس سازی و اعتمادسازی در میان ذی‌نفعان کنسرسیوم‌ها اشاره کرد.

حسن صدیقی، دبیر انجمن کانی غیرفلزی و صادرکننده نیز در ادامه جلسه به ضرورت تشکیل دبیرخانه‌ای در اتاق برای مطالعه‌ یک الگوی موفق جهانی و تطبیق آن با فرهنگ منطقه و سپس ارائه این طرح برای ذینفعان و اقدام اجرایی در این راستا تأکید کرد.

عبدالاحد فرج زاده، نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در این جلسه بر توجه به تجربه شرکت‌های مدیریت صادرات در پیشبرد اهداف صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک‌هایی که این نوع شرکت‌ها می‌توانند در این هدف‌گذاری اتاق تبریز داشته باشند، اشاره کرد.

 در پایان جلسه مقرر شد ادامه بحث با حضور کارشناسان دیگری از این حوزه در جلسه بعدی کمیته صورت گرفته و برای ارائه به کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق آماده شود.

موضوعات :
در همین رابطه