شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حمید حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

با احیای برجام، می‌توانیم سریع به رقابت نفتی برگردیم

ایران بین 30 تا 100 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی روی آب دارد که می‌تواند از چنین ظرفیتی بلافاصله بعد از بازگشت به برجام استفاده کند و بعد به مدار تولید برگردد.

09 خرداد 1400
کد خبر : 38294
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمتر از یک ماه دیگر، رئیس‌جمهور ایران عوض می‌شود. از سوی دیگر اوضاع سیاسی ایران دچار پیچیدگی‌های بسیاری است. از یک‌سو حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی ایران تأکید دارد که توافق بین ایران و آمریکا تمام‌شده و کار در وین تقریباً تمام است، از سوی دیگر، به نظر می‌رسد روند مذاکرات در نقاط پایانی به مشکل خورده و متوقف‌شده است؛ تهدیدهایی که بازار نفت ایران و آمار صادرات آن را نشانه گرفته است. دولت دوازدهم، با خوش‌بینی در تدوین بودجه 1400، فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه در روز را برای سال جاری متصور بوده است.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره سناریوهای احتمالی فروش نفت ایران توضیح می‌دهد: اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته افتاد، کار را برای همه سخت‌تر کرد. آرایش نامزدهایی که تأیید صلاحیت شده‌اند به‌گونه‌ای بود که به نظر می‌رسد توانست بر روند تحولات بین‌المللی کشور، تأثیر بگذارد. اتفاقاتی که کار مذاکره‌کنندگان را سخت‌تر کرد و توافق را به بازگشت ایران به برجام موکول کرده است.

این کارشناس حوزه پتروشیمی افزود: فضای مذاکرات تا پیش از بهتر بود اما امروز اندکی مشکل‌تر شده است. از سوی دیگر در هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت بودیم. خوش‌بینی بازار به برجام تا حدودی از بین رفته و دچار تردید شده است.

حسینی تأکید کرد: تردید به رویکرد ایران در سیاست بین‌الملل هم البته بسیار در تغییر این روند مؤثر است چرا که به نظر می‌رسد کسانی از رئیس‌جمهوری بعدی ایران و کاندیداهای موجود حمایت می‌کنند که چندان میانه‌ای با تعاملات بین‌المللی ندارند و خود در شکل گرفتن وضع موجود نقش دارند. کسی که خود بخشی از مشکل است، نمی‌تواند بخشی از راه‌حل هم باشد.

او افزود: ممکن است شرایط با چند خطای استراتژیک علیه ما شود. هیچ بعید نیست دوباره به صادرات 300 هزار بشکه نفت در روز برگردیم و کار به جایی برسد که حتی چین و روسیه هم آن‌طور که باید از ما حمایت نکنند.

به گفته حسینی، اگر در وین پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد، با توجه به توافقی که با چین امضا شده و میل چین به ارتباط با ایران و خرید نفت از محل همان قرارداد معروف بین ایران و چین، اوضاع برای ایران بهتر خواهد شد. به‌خصوص که گفته می‌شود ایران بین 30 تا 100 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی روی آب دارد. تا زمانی که تولید افزایش پیدا کند می‌توانیم از چنین ظرفیتی استفاده کنیم و صادرات‌مان را به حدود دو میلیون بشکه در روز برسانیم.

در همین رابطه