رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در شورای گفت‌وگوی کرمان

اقتصاد باید از تکیه‌بر منابع به سمت تکیه‌بر دانش برود

رئیس اتاق کرمان معتقد است با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف، رویکرد اقتصاد استان کرمان باید از تکیه‌بر منابع به سمت تکیه‌بر دانش تغییر یابد.

12 خرداد 1400
کد خبر : 38355
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه این استان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد، گفت: پرداختن به موضوع مهم اقتصاد دانش‌بنیان با ابزارهایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان، بهره‌وری، مهارت‌آموزی و توسعه صادرات بر اساس رهنمودهای مقام‌های عالی استان و نمایندگان مجلس مورد تأکید بوده و در راستای هدف کلی توسعه استان است.

سیدمهدی طبیب زاده در شصت و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: استان کرمان با 140 دانشگاه، 130 هزار دانشجو، وجود مقاطع عالی تحصیلی و زمینه کار، باید با حرکت جهادی، انقلابی و سریع به سمت توسعه دانش‌بنیان پیش رود.

طبیب زاده اظهار کرد: در حال حاضر استان کرمان در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه 17 کشور را داراست که با توجه به ظرفیت‌ها و ضرورت‌های استان، این جایگاه چندان مناسب نیست.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در هفته‌های گذشته همه سازمان‌های متولی و ذی‌ربط در موضوع اقتصاد و توسعه دانش‌بنیان را دعوت و تبادل‌نظر و آسیب‌شناسی انجام شد تا بتوان شاهد رشد کمی و کیفی فعالیت‌های دانش‌بنیان استان کرمان در سطح ملی باشیم.

او ادامه داد: انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای تجمیع و هم‌افزایی فعالیت‌های این شرکت‌ها شکل گرفته و استان یک فعالیت حاکمیتی شامل تدوین سند فناوری استان را به این انجمن واگذار کرده است.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: اتاق به‌عنوان نهاد اجماع ساز برای هماهنگی بین این سازمان‌ها وارد میدان شده تا با کمک اعضای این مجموعه شاهد رشد قابل‌توجه باشیم که لازمه آن طراحی اکوسیستم برای رشد شرکت‌ها است.

رئیس اتاق کرمان گفت: آمادگی در تفکر مدیران و مسئولان و فضای لازم برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح مدیریتی وجود دارد که امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه لازم برسد.

عدم توازن سرمایه‌گذاری در اقتصاد تهدیدی برای اقتصاد دانش‌بنیان

در ادامه رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان، با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 1389 سایت جامع برای شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس و مهم‌ترین هدف آن توسعه اقتصادی، افزایش ثروت ملی و سودآوری عنوان شد.

محمدجواد رستمی افزود: از دید بانک جهانی چهار عامل اساسی سرمایه‌گذاری بلندمدت در آموزش، بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های ICT، توسعه ظرفیت‌های ابداع و نوآوری و ایجاد محیط اقتصادی مساعد برای گذر از اقتصاد سنتی و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد.

او مهم‌ترین دستاوردهای مختلف اقتصاد دانش‌محور را نشان‌دهنده لزوم توجه خاص به بخش بسیار مهم جامعه یعنی تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: این موارد بر پایه اطلاعات، دانش و ارتباطات صورت خواهد پذیرفت.

رستمی خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال سهم 6.5 درصدی در GDP ایران دارد و رشد 231 درصدی ارزش اقتصاد دیجیتال ایران در بازه 8 ساله بوده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان گفت: سهم محصولات اقتصاد دیجیتال استان کرمان به تفکیک رسته فعالیت (21 شرکت) بیشتر مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و کمترین سهم مربوط به استارتاپ یا تیم‌های نوپاست.

او در این رابطه به تهدیداتی که استان در این زمینه با آن روبروست، اشاره کرد و گفت: در این رابطه می‌توان عدم توازن سرمایه‌گذاری در اقتصاد استان (منابع معدنی رو به اتمام)، قیمت تمام‌شده بالای محصولات، روند تولید و ارائه خدمات زمان‌بر، عدم تولید کالای مبتنی بر تقاضای مشتری و عدم توجه به ارتباط میان دانش و تجاری‌سازی محصولات و خدمات را نام برد.

رستمی، با تأکید بر اینکه کرمان و ایران باید در زمینه اقتصاد دیجیتال فعال‌تر باشد، تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۷ اقتصاد دیجیتال نیمی از کل تولید ناخالص داخلی کشور چین را تشکیل می‌دهد.

وجود 57 شرکت دانش‌بنیان در کرمان

رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این نشست گفت: از 5 هزار و 967 شرکت دانش‌بنیان کل کشور 57 شرکت مربوط به استان کرمان است که در حوزه‌های فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی فعال هستند.

عماد جمعه‌زاده، افزود: مشکلات مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمان شامل تأمین نیروی انسانی متخصص، تأمین سرمایه‌های مالی از طریق صندوق‌ها، کسب مجوزها و استانداردهای لازم، مشاوره و مانیتورینگ‌های تخصصی، عدم شناخت و استفاده از محصولات دانش‌بنیان در استان است.

پرهیز از رفتار عجولانه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان

 در ادامه سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان نیز با تأکید بر لزوم همسویی مدیریت استان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: باید اکثر تصمیمات استانی با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

محمدرضا سپهوند، افزود: پیچیدگی اقتصادی، روشی است که ما را از آنچه یک کشور می‌سازد به آنچه یک کشور می‌داند رهنمون می‌کند و باید آماده تغییر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان (افزایش دانش مدیران، فعالیت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی) باشیم.

او اظهار کرد: پرهیز از رفتار عجولانه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، پرهیز از فعالیت‌های صرفاً آمار محور، افزایش سهم منابع مالی استانی به اقتصاد دانش‌بنیان (اشتغال، سرمایه‌گذاری و...) و الزام بهره‌گیری از دانش و حرکت در مسیر دانش‌بنیان برای دریافت‌کنندگان تسهیلات، در این مسیر بسیار ضروری است.

سپهوند، مزایای پیچیدگی اقتصادی را تنوع محصول و رقابت‌پذیری بالای محصولات عنوان کرد و گفت: اقتصادهای با پیچیدگی کم، دارای انباشت ضعیفی از دانش و مهارت بوده و دارای تنوع محصولات تولیدی کمتری هستند؛ به‌طوری‌که محصولات کمتر و ساده‌تری تولید می‌کنند که نیازمند شبکه‌های کوچک‌تر برای تعامل و تبادل هستند.

با همت اتاق ضعف حوزه دانش‌بنیان شناسایی شد

استاندار کرمان با بیان اینکه در استان طی ماه‌های اخیر به لحاظ رویکردی و گفتمانی، ضرورت تحول در اقتصاد استان ایجاد شده است، گفت: با همت اتاق بازرگانی طی ماه‌های اخیر گره‌های کور در حوزه توازن، ضعف زیرساخت‌ها و ضعف اقتصاد دانش‌بنیان شناسایی شدند و امیدواریم با تبدیل آنها به سند، مسیر روشنی را پیش روی آینده داشته باشیم.

علی زینی‌وند، بر محوریت قرار دادن توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌محور تأکید کرد و افزود: منابع غنی باید در اختیار صندوق پژوهش و نوآوری استان باشد تا بین شرکت‌های مختلف تقسیم شود.

او ادامه داد: برای شکل دادن به اکوسیستم قوی دانش‌بنیان در استان ظرفیت عظیمی در محل قدیمی کارخانجات نساجی بافته‌های کرمان برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایشگاه دائمی محصولات آنها وجود دارد که برای در اختیار گرفتن آن مذاکره با بنیاد مستضعفان در حال انجام است.

استاندار کرمان بیان کرد: مدیران با رویکرد سنتی خداحافظی کنند و رویکرد اقتصاد دانش‌محور و دیجیتال را پیش بگیرند زیرا استان کرمان می‌توان پایلوت حوزه دانش‌بنیان کشور باشد.

اصلاح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در این جلسه از کلید خوردن اصلاح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس یازدهم در کمیسیون‌های صنایع، اقتصادی و آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: تدوین نقشه راه برای توسعه فناوری استان، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و ایجاد مرکز مشاوره در حوزه رونق شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد می‌شود.

او با اشاره به حمایت استاندار کرمان از طرح‌های صنعتی استان، گفت: زیرساخت‌های توسعه صنعت در استان به‌سرعت در حال رشد است.

موضوعات :
در همین رابطه