رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق کرمان انجام شد

ثبت 5 شهرستان استان کرمان به‌عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در استان کرمان، 5 شهر این استان به‌عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی، قالی، فیروزه، حصیر و چاقو معرفی شد.

11 اسفند 1400
کد خبر : 38496
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پنجمین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق کرمان و اداره کل میراث فرهنگی این استان برگزار شد، کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی، راور به‌عنوان شهر ملی قالی، شهربابک به‌عنوان شهر ملی فیروزه و قلعه گنج به‌عنوان شهر ملی حصیر انتخاب شدند. همچنین، شهر راین نیز با شرط اینکه ظرف ۶ ماه زیرساخت‌های لازم را فراهم کند به‌عنوان شهر ملی چاقو معرفی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: توجه ما به صنایع‌دستی به دلیل اهمیت آن در بحث اشتغال، اقتصاد، میراث، فرهنگ و تمدن است که نشست آتی شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان را به بررسی مسائل پیرامون صنایع‌دستی، موانعی موجود و راه‌هایی که باید انتخاب کنیم تا صنایع‌دستی استان کرمان با همه قدمتی که دارد در جایگاه خود قرار بگیرد، اختصاص دادیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده، افزود: اتاق بازرگانی با نمایندگان مجلس، استانداری، مدیران و فعالان اقتصادی، مسئولیت کارگروهی را به عهده گرفتند که زیرساخت‌ها برای توسعه آینده استان را ترسیم، و موانع را برطرف کنند.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه این کارگروه قرار گرفت، این بود که چه بخش‌هایی از استان می‌توانند پیشران اقتصادی باشند، بر همین اساس بخش گردشگری و صنایع‌دستی در کانون توجه قرار گرفت و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فعال شد، استقبال خیلی خوبی از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان صورت گرفت و با همکاری مشترک اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی این رویداد در حال ثبت است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر همه فعالان صنایع‌دستی در قالب یک انجمن صنفی گرد هم آمدند که بتواند مسائل را بررسی و نقشه راه توسعه صنایع‌دستی را با استفاده ازنظر کارشناسان ترسیم کنند.

وی با بیان اینکه بخش صنایع‌دستی، هم به لحاظ نقشی که در معرفی استان دارد، هم به لحاظ ارزآوری و اشتغال مورد توجه است، ادامه داد: ما همراه مسئولان هستیم تا صنایع‌دستی مختلف که هم متنوع هستند و هم شهرت جهانی دارند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند.

رئیس اتاق کرمان یادآور شد: اگر شهرهای کرمان به‌عنوان شهر صنایع‌دستی ثبت ملی بشوند بخش خصوصی به‌صورت جدی از این موضوع حمایت خواهد کرد.

ملی شدن شهرها نگاهی برای هم‌افزایی در حوزه ظرفیت‌هاست

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری پنجمین شورای راهبردی شهرهای و روستاهای ملی در کرمان، گفت: 5 پرونده مربوط به درخواست ثبت ملی شهرهای کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی به‌دقت تکمیل و برای ما ارسال شده و بازدیدهایی از شهرهای مدنظر انجام شده است.

پویا محمودیان افزود: هدف ما از ثبت شهرها پاسخ به مطالبه مردمی است که در حال حاضر ثبت شهرها برای آن‌ها اولویت محسوب می‌شود و مایل هستند هنر آن‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: ساماندهی تولید، توسعه کسب‌وکارهای حوزهٔ صنایع‌دستی، ایجاد زیرساخت‌ها و بازارهای جدید، رونق کسب‌وکار صنایع‌دستی به‌ویژه در دوران بعد از کرونا از دیگر اهداف معاونت صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه بازارسازی و بازارداری و بازاریابی جز با همت تمام مسئولان محقق نمی‌شود، گفت: ملی شدن و جهانی شدن نگاهی برای هم‌افزایی در حوزه ظرفیت‌هاست، ما اینجا هستیم تا همه پای‌کار بیاییم و شهرها و روستاهایی که ملی و جهانی می‌شوند از استاندارد لازم برخوردار شوند و دستاوردهای کافی ایجاد کند.

وی تأکید کرد: انتظار دارم اگر شهری و روستایی ملی یا جهانی می‌شود همه پای‌کار بیایند و برای دیده شدن این ظرفیت پنهان کشور تلاش کنند.

ظرفیت‌های صنایع‌دستی کرمان در سال‌های اخیر توسعه‌ پیدا کرده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با اشاره به قدمت فرش راور، بیان کرد: فرش راور در مقایسه با سایر فرش‌های دستباف از یک رکورد و مزیت بالا در کیفیت برخوردار است و فاکتور مهمی برای این شهر محسوب می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تولید این فرش دستباف، افزود: بخش عمده‌ای از فرایند و چرخه تولید، مانند رنگرزی، تهیه مواد اولیه و نقشه‌های فرش در خود شهر راور انجام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کرمان در بحث صنایع‌دستی اظهار کرد: فرش، پته، شال‌بافی و صنایع مسی در کرمان زبانزد است و ظرفیت‌های این حوزه در سال‌های اخیر توسعه‌یافته است.

پورابراهیمی همچنین با اشاره به قدمت سه هزار ساله راین در تولید چاقو، افزود: ارگ راین اگرچه نام‌آشناست اما تاریخ گذشته کرمان را به تصویر می‌کشد و امیدواریم که این شهرها به‌عنوان شهر صنایع‌دستی ثبت ملی شوند.

وارث تمدنی هستیم که دنیا و دیگران به آن افتخار می‌کنند

استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه کرمانی‌ها نقش عظیمی در شکل‌دهی و هویت‌بخشی تاریخ پرافتخار ایران داشته‌اند، گفت: در جریان انقلاب اسلامی نیز کرمان در هویت‌بخشی، نقش اساسی داشته که اوج آن در شخصیت سپهبد شهید سلیمانی است که کرمان را به عبارت دیگری روایت می‌کند.

علی زینی‌وند با اشاره به شکل‌گیری مرکز قنات استان کرمان افزود: قنات مرکز تمدن و حافظ این سرزمین را رها کردیم و امروز شاهد حرکت ریزگردها، سیل و خشک‌سالی هستیم.

وی اظهار کرد: ثبت ساختارها می‌تواند تلنگری باشد که ما وارث تمدنی هستیم که دنیا و دیگران به آن افتخار می‌کنند، وقتی جوان ما خود را بر بستر این هویت می‌بیند، احساس غرور می‌کند که تلاش برای پیشرفت بیشتر و تقویت آن دارد.

استاندار کرمان ادامه داد: ثبت ملی شهرهای کرمان در حوزه‌هایی که بخش کوچکی از هنر و تمدن این سرزمین را برای دنیا و آیندگان روایت می‌کند، می‌تواند اتفاقی مبارک باشد.

موضوعات :
در همین رابطه