رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عبداله مهاجر دارابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بخش خصوصی به محیط کسب‌وکار آرام و باثبات نیاز دارد

رئیس اتاق ساری احیای واقعی جایگاه بخشی خصوصی در نظام اقتصادی کشور را مورد تاکید قرار داد و خواستار ایجاد محیط کسب‌وکار آرام و باثبات در کشور شد.

سارا ترابی

خبرنگار
29 خرداد 1400
کد خبر : 38548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ساری معتقد است: برای رهایی از مشکلات اقتصادی امروز، دولت باید بر احیای جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد متمرکز شود و در عین حال زمینه‌ای فراهم کند تا با کاهش دغدغه‌ها در محیط کسب‌وکار، توان و فکر فعالان اقتصادی تنها بر تولید و تقویت صادرات صرف شود.

عبداله مهاجر دارابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حضور دولت سیزدهم بر احیای نقش بخش خصوصی و امکان مشارکت فعالانه در تصمیم‌سازی‌های کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی نیز همانند سایر گروه‌ها و بخش‌ها مطالباتی از رئیس جمهور آینده دارد؛ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این بخش احیای جایگاهش در اقتصاد است. فعالان اقتصادی باید به معنای واقعی در تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها نقش داشته باشند.

این فعال اقتصادی حذف بخشنامه‌های خلق الساعه و بروکراسی‌های زائد در رود کسب‌وکار کشور را خواستار شد و گفت: یکی از موضوعاتی که همواره به بخش خصوصی آسیب می‌زند، ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه و صدور دستورالعمل مختلف در طول سال و همچنین بروکراسی‌های زائد اداری است به طوری‌که برخی سرمایه‌گذاران را از ادامه کار منصرف می‌کند.

مبارزه جدی با رانت و فساد یکی دیگر از مسائلی بود که مهاجر دارابی بر آن تاکید کرد. فراهم شدن زمینه رشد پایدار اقتصادی و اتخاذ سیاست‌هایی که به کنترل تنش‌ها و ثبات در روابط بین‌المللی کشور کمک کند نیز از سوی این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت.

مهاجر دارابی، از عدم وحدت رویه بانک‌ها در سطح استان‌ها انتقاد کرد و افزود: این تفاوت در عملکرد و وجود دستورالعمل‌های متفاوت، فعالان اقتصادی را سردرگم و ناراضی نگه می‌دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم حذف ارز 4200 تومان از نظام اقتصادی کشور اشاره کرد. بر اساس اظهارات رئیس اتاق ساری، ارز 4200 تومانی، دامن صنایع مختلف از جمله صنعت دام و طیور را گرفته است. بسیاری از معضلات امروز تولیدکنندگان مرغ و رانت‌هایی که پشت آن قرار دارد، ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

واقعی شدن بهای انرژی، تعیین سهم‌بری صنایع از انرژی، رفع موانع اوقافی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، پایان دادن به بی‌ثباتی در بهای ارز، راه‌اندازی سامانه جامع و مرکزی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و اصلاح نظام مالیاتی از دیگر مواردی بودند که عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به آن اشاره کرد.

او با بیان این مطلب که اکنون زمان بحران است و باید با قوانین خاصِ زمان بحران مشکلات را حل کنیم، گفت: سوال این است، چرا دولت‌ها کسری بودجه خود را از جیب تولیدکننده تامین می‌کنند و به ازای آن خدمات می‌دهند؟ براساس قانون، تولیدکننده می‌تواند مالیات خود را در 36 قسط پرداخت کند، حال چرا در استان‌ها می‌گویند ۸ قسط؟ وقتی قانون ۳۶ قسط را به اداره مالیات اختیار داده است چرا از این حق قانونی استفاده نمی‌کنند و تولیدکننده را تحت فشار می‌گذارند؟

رئیس اتاق ساری یکی دیگر از مشکلات مطرح را مربوط به معافیت‌های مالیاتی در حوزه صادرات دانست و گفت: امیدواریم در دولت جدید به این موضوع توجه و رسیدگی شود. برای استفاده از معافیت مالیاتی باید دفاتر مالیاتی هر بنگاهی مرتب و دقیق باشد؛ اما چطور باید از یک کشاورز فاکتور دریافت کرد؟ گاهی به دلیل نبود یک فاکتور دفاتر مالیاتی شرکت‌ها رد می‌شود و امکان دریافت معافیت مالیاتی وجود ندارد. این در حالی است که هنوز صدور فاکتور توسط کشاورز به صورت نظام‌مند تعریف نشده است.

مهاجر دارابی رفع مشکلات زیرساختی و تسهیل روند صادرات را خواستار شد و ادامه داد: باتوجه به اهمیت صادرات برای دسترسی ایران به بازارهای خارجی، ایجاد بازار رقابتی و بالابردن کیفیت محصولات، افزایش تولید و دست یافتن به رشد اقتصادی مستمر، با عنایت به سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" برنامه‌هایی  در راستای رفع موانع زیرساختی در بخش تجارت ازجمله ترانزیت کالا، گمرک و حمل‌ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای تدوین و اجرا شود تا صادرکنندگان بدون هیچ مشکل زیرساختی، تمرکز خود را بر تولید و توسعه بازارهای صادراتی بگذارند.

در همین رابطه