رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سخنگوی صنعت برق به پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

با همکاری مشترکان، فعلاً قطعی برق خانگی نداریم

با همکاری مردم و کاهش بار مصرف شبکه برق کشور در بازه زمانی بین ساعت 8 تا 12، برق خانگی قطع نخواهد شد و خبری از خاموشی‌های مستمر نخواهد بود.

31 خرداد 1400
کد خبر : 38597
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: فعلاً قرار نیست موج جدیدی از خاموشی‌ها در کشور اتفاق بیفتد. البته همان‌طور که احتمالاً همه مردم در جریان قرار دارند، مدتی است که قطع برق در بخش خانگی نداریم و صنعت برق در تلاش است که مشکل بار اضافی شبکه را مدیریت کند.

به گفته او، در حال حاضر مشکل اصلی صنعت برق کشور محدودیت تولید است به‌خصوص که نیروگاه بوشهر از مدار تولید خارج‌شده است و همه تلاش مسئولان این است که با مدیریت مشکلات این حوزه، بخش خانگی را درگیر قطعی و خاموشی نکنند.

رجبی مشهدی افزود: فکر نمی‌کنم که این هفته یا هفته بعد مشکل قطعی برق در بخش خانگی داشته باشیم اما اگر همه هم‌وطنان دست‌به‌دست هم دهند و با کاهش مصرف در ساعات 8 تا 12، به ما یاری رسانند می‌توانیم تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

صبح امروز خبری منتشر شد که در آن نسبت به «موج جدید خاموشی‌ها» هشدار داد. بر این اساس معاون هماهنگی توزیع توانیر گفته است بر اساس پیش‌بینی در هفته جاری و هفته آینده، میانگین دمای هوا ۱ تا ۱.۵ درجه گرم‌تر خواهد شد که همین موضوع احتمال افزایش شدید نیاز مصرف برق را به دنبال خواهد داشت که در این وضعیت احتمال آنکه رکورد نیاز مصرف برق به ۶۲ هزار مگاوات افزایش یابد وجود دارد.

غلامعلی رخشانی مهر- معاون هماهنگی توزیع توانیر و  دبیر ستاد راهبری اوج بار صنعت برق  تنها راهکار جلوگیری از بروز قطعی برق در این شرایط را تنظیم و مدیریت درست مصرف عنوان و اظهار کرد: در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.   پیک برق در بازه ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ رخ می‌دهد،   اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

طبق اعلام توانیر، رخشانی مهر در خصوص انتشار جداول خاموشی‌ها نیز گفته است: این جداول احتمالی است، اما در صورت تداوم همکاری مشترکان، خاموشی‌ها اعمال نخواهد شد. درصورتی‌که همه هم‌وطنان کولرهای گازی روی عدد ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعات خنک روز یا پایانی شب موکول نمایند، می‌توانیم به‌طورقطع اطمینان دهیم که شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

در همین رابطه