رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سید محمد جعفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت سیزدهم برای حل ریشه‌ای قاچاق و مدیریت واحد مرزها برنامه بدهد

رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران راه‌اندازی کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای را راهکاری اساسی برای مقابله با پدیده کوله‌بری دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
05 تیر 1400
کد خبر : 38643
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران ضمن تاکید بر لزوم حل ریشه‌ای علل بروز و گسترش قاچاق در اقتصاد ایران، خواستار فراهم شدن زمینه مدیریت واحد در مرزهای کشور و تسهیل تجارت شد.

سید محمد جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، قاچاق را آفتی بزرگ برای هر اقتصاد دانست و تصریح کرد: قاچاق در هر نوع و به هر شکل غیرقابل قبول بوده که کل اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به باور این فعال اقتصادی پدیده کوله‌بری و آسیب‌های ناشی از آن نیز در اقتصاد قابل پذیرش نیست؛ اما واقعیت تلخی است که متاسفانه گروهی برای تامین معیشت خود مجبور به انجام آن می‌شوند و خطرات آن را به جان می‌خرند.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از رئیس‌جمهور جدید درخواست کرد زمینه‌ای فراهم کند تا متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای، بنگاه‌ها و کارخانه‌هایی در مناطق مرزی که بیشترین حجم کوله‌بری در آنجا اتفاق می‌افتد، راه‌اندازی شوند و این افراد برای تامین معیشت خود مجبور به انجام این دست از فعالیت‌ها نشوند.

او معتقد است برای رهایی از آثار ناشی از قاچاق باید مشکلات و تنگناهای اقتصادی که دلایل ریشه‌ای این پدیده هستند را به صورت ساختاری برطرف کنیم.

جعفری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به نبود هماهنگی در مرزها و لزوم توجه دولت سیزدهم بر ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه مرزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر نبود هماهنگی بین ارگان‌های مختلف مستقر در مرزها موجب شده تا روند تجارت کشور به کندی دنبال شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تعدد رفتار مدیریتی را یکی از چالش‌های جدی در کل فرآیند تجارت کشور برشمرد و تصریح کرد: ناهماهنگی بین گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی از آسیب‌های جدی اقتصادی ایران است و باید برای بهبود وضعیت آن در دولت پیش رو فکر اساسی شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران رسیدن به مدیریت یکپارچه در مرزهای کشور را موضوعی کلان عنوان کرد و ادامه داد: اتخاذ سازوکار منظم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی تجارت در کل فرآیند کار و رسیدن به تقسیم کار دقیق در این حوزه یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور است که باید هرچه سریع‌تر در راستای تقویت تجارت بین‌المللی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

در همین رابطه